اگر آسپرین مصرف می کنید حتما این مطلب را بخوانید

faateme1366
حتما شنیده اید که می گویند از سنی به بعد همه باید آسپرین مصرف کنند! اما آیا این باور صحیح است؟ در این مطلب برای شما از آسپرین صحبت کرده ایم و همه آنچه باید در مورد آن بدانید.

معمولا چه افرادی باید آسپرین مصرف کنند؟

کسانی که سابقه سکته قلبی دارند باید روزانه یک قرصآسپرین بچه که حدود 80 تا 100میلی‌گرمی است را تا پایان عمر مصرف کنند. همچنین افرادی که عمل جراحی بایپس عروق کرونر شده‌اند و رگ‌های قلب‌شان پیوند شده است یا بیمارانی که رگ قلب‌شان تنگی یا گرفتگی داشته و آنژیوپلاستی شده‌اند و استنت یا فنر دارند باید روزانهآسپرین بخورند. بیمارانی که تنگی عروق دارند، اما عمل جراحی نشده واستنت هم ندارند و با درمان دارویی کنترل می‌شوند نیز باید روزانه از این دارو استفاده کنند.

افرادی که سابقه سکته مغزی دائم یا گذرا دارند باید روزانهآسپرین بخورند. برای کسانی که بیماری عروقی محیطی یعنی تنگی شریان‌های دست یا پا دارند نیز مصرف این دارو تجویز می‌شود.

البته به مردم توصیه می کنیم که قبل از مشورت با پزشک خود،آسپرین را به طور روزانه مصرف نکنند. بهترین راه برای کاهش خطر بیماری قلبی سیگار نکشیدن، مصرف غذاهایی که چربی اشباع شده اش کم است، خوردن میوه و سبزیجات و نیز فعالیت های منظم بدنی است.

 

نحوه مصرف آسپرین چگونه است؟

برای‌ جلوگیری‌ از اثرات‌ مضر آسپیرین‌ بر روی‌ معده‌، این‌ دارو را با غذا، شیر، داروهای‌ ضداسید، یا یک‌ لیوان‌ پر از آب‌ مصرف‌ کنید. همچنین‌ برای‌ پیشگیری‌ از دل‌ به هم‌ خوردگی‌ بهتر است‌ از ۱۵ الی ۳۰ دقیقه‌ پس‌ از خوردن‌ آسپیرین‌ دراز نکشید. به جز در مورد قرص‌های‌ پوشش‌دار و قرص‌های‌ طولانی‌اثر، سایر قرص‌های‌ آسپیرین‌ را می‌توان‌ برای‌ سهولت‌ بلع‌ خرد یا در یک‌ مایع‌ حل‌ کرد. برای‌ استعمال‌ شیاف‌، پوشش‌ آن را باز کرده‌، شیاف‌ را با آب‌ سرد مرطوب‌ کنید.

 

اگر کم خون هستید باید بدانید

آسپرین سبب کم خونی می شود. مصرفآسپرین به مدت بیش از 3 ماه و برای طولانی مدت سبب بروز کم خونی می گردد، با مصرف روزانه آسپرین، به اندازه یک قاشق غذا خوری خون از دستگاه گوارش دفع می گردد، لزوما شما این خون را در مدفوع خون مشاهده نمی کنید و یا سبب تغییر رنگ مدفوع و تیره شدن آن نمی شود. البته این نکته برای کسانی که دچار غلظت خون می باشند تا حدی مفید است، ولی به نظر من فصد و یا اهدای خون روش مناسبتری برای کاهش غلظت خون است.

 

مشکلات پوستی ناشی از مصرف آسپرین را جدی بگیرید

کبودی یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی ناشی ازآسپرین است. ممکن است مویرگ‌ها با داروهایی مانندآسپرین ضعیف شوند یا آسیب ببینند، و همین سبب بروز کبودی می‌شود. کبودی‌ها ممکن است در بعضی موارد خونریزی کنند زیراآسپرین مانع از بهبودی سریع عروق خونی می‌شود. گاهی اوقات استفاده ازآسپرین همراه با سایر داروهای مکمل می‌تواند موجب بروز واکنش‌هایی روی پوست شوند از جمله قرمزی، تورم، زخم یا تغییر رنگ پوست. اگر هر یک از این واکنش‌ها رخ بدهد، مراقبت‌های پزشکی ضروری است.

 

اگر باردار یا شیرده هستید

آسپرین برای جنین مضر است و در واقع ممکن است سبب بروز مشکلات قلبی، کم شدن وزن هنگام تولد یا سایر عوارض جدی شود. بنابراین، زنان باردار باید در مورد مصرف این دارو با پزشک‌شان مشورت کنند. زنان شیرده نیز باید از مصرف آسپیرین پرهیز کنند؛ زیرا ممکن است وارد شیر مادر شود و به سلامت کودک آسیب برساند. این مورد هم عوارض جانبی مضرآسپرین است زیرا ممکن است باعث مشکلات جدی شود.

 

چه کسانی آسپرین مصرف نکنند

بیماران حساس به آسپیرین همچون مبتلایان به آسم که دارای پولیپ بینی نیز هستند ، به دلیل خطر بروز علائم شدید ناشی از حساسیت باید از داروهای جایگزین استفاده کنند.

در بیماری‌های خونریزی‌دهنده همچون هموفیلی و کمبود پلاکت، خطر بروز خونریزی شدید وجود دارد. در کودکان و نوجوانان مبتلا به عفونت‌های ویروسی استفاده از آسپیرین با خطر بروز اختلال در مغز به نام سندرم ری همراه است.

اگر بیمار دارای سابقه‌ای از زخم‌های گوارشی یا مبتلا به بیماری‌های کبدی شدید مانند هپاتیت است، باید با احتیاط از این دارو استفاده کند. زنان باردار مخصوصا در سه ماهه سوم بارداری و زنان شیرده نیز در استفاده از دارو باید احتیاط کنند.

قبل از جراحی بهتر است برای مدت یک هفته بیمار آسپیرین خود را قطع کرده باشد.

4 قانون در مصرف دارو که همه باید بدانند!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ