با این مواد غذایی با خستگی صبحگاهی مقابله کنید!

toranj
خستگی صبحگاهی را با مواد غذایی درمان کنید.

به گزارش الودکتر: اگر صبح ها خسته هستید و دلیل ان را نمی دانید این مطلب را بخوانید و با مواد غذایی که مغرفی می شود به مبارزه با این خستگی صبحگاهی بروید.

خستگی صبحگاهی

فرهاد وحید دکترای تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک در گفت‌وگویی درباره علل ایجاد کننده خستگی صبحگاهی اظهار کرد: خستگی صبحگاهی به علل مختلفی بروز پیدا می‌کند بنابراین با توجه به نوع علت، درمان متفاوت است؛ خواب ناکافی که به علت عوامل فیزیولوژیکی و ابتلا به برخی از بیماری‌ها رخ می‌دهد از جمله دلایل ایجاد کننده خستگی صبحگاهی است.

وی مصرف برخی از مواد غذایی را در مختل شدن خواب و بروز خستگی صبحگاهی مؤثر دانست و بیان کرد: بیماری‌هایی مانند دیابت، افسردگی، اضطراب و خُر و پُف از جمله عواملی هستند که اختلال در خواب و خستگی صبحگاهی را به همراه دارند.

 

مواد غذایی که دور مصرف آن‌ها را قبل از خواب باید خط بکشید

این دکترای تغذیه و رژیم درمانی گفت: مواد غذایی حاوی کافئین مانند چای پر رنگ، قهوه، نسکافه، نوشابه و شکلات نباید پیش از خواب استفاده شوند؛ به طور کلی افراد بهتر است ۲ ساعت قبل از خواب از مصرف هر گونه مواد غذایی خودداری کنند.

 
وحید تأکید کرد: یک لیوان شیر و یک عدد میوه از گزینه‌های غذایی مناسب برای مصرف در وعده شام هستند؛ افراد برای اینکه دچار خستگی صبحگاهی نشوند حداقل باید ۲ تا سه ساعت قبل از خواب از مواد غذایی فیبردار مانند نان سبوس‌دار و کیک‌های حاوی فیبر استفاده کنند؛ مصرف قند‌های ساده مانند قند و شکر هم پیش از خواب ممنوع است.

 
وی تصریح کرد: برخی از اختلالات افراد را دچار خستگی صبحگاهی می‌کند بنابراین اشخاص برای برطرف شدن مشکلشان باید نخست علت را شناسایی سپس آن را رفع کنند.

 

مواد غذایی که شادابی و نشاط را به شما هدیه می‌دهند

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک درباره مواد غذایی که باعث می‌شوند افراد در طول روز شادابی بیشتری داشته باشند، گفت: برخی از میوه‌ها و نوشیدنی‌ها مانند موز، سیب، انگور، گلابی، توت فرنگی، انار، پرتقال و آب پرتقال از جمله مواد غذایی هستند که به افراد کمک می‌کنند تا دچار خستگی صبحگاهی نشوند.

 

وحید اظهار کرد: برخی از مواد غذایی مانند نان جو، جو دوسر و تخم مرغ هم به از بین بردن خستگی صبحگاهی کمک شایانی می‌کنند؛ گردو هم به علت امگا ۳ بالایی که دارد موجب آرامش و نشاط در اشخاص می‌شود.

وی یادآوری کرد: زیتون از دیگر مواد غذایی است که نقش مؤثری در شادی و نشاط افراد در طول روز دارد؛ افراد برای اینکه دچار خستگی صبحگاهی نشوند باید از مصرف غذا‌های چرب و سنگین در وعده شام پرهیز کنند؛ به طور کلی اشخاص باید از مواد غذایی سبک که حاوی کربوهیدرات کمپلکس هستند مانند نان سبوس‌دار در وعده شام استفاده کنند؛ مصرف نان سبوس‌دار باعث ترشح آرام انسولین می‌شود بنابراین قند خون کم‌کم افزایش و به تدریج کاهش پیدا می‌کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ