حقایقی شگفت انگیز از دستگاه گوارش

mahdie.mohtashami
آیا در مورد حقایق شگفت انگیز دستگاه گوارش آگاه هستید. در این خبر همراه ما باشید تا شما را با حقایق شگفت انگیز دستگاه گوارش آشنا کنیم.

دستگاه گوارش یکی از مم ترین دستگاه های بدن می‌باشد. در این مقاله می‌خواهیم شما را با خواض شگفت انگیز دستگاه گوارش آشنا کنیم. همراه ما باشید تا حقاقیقی جالب از دستگاه گوارش بخوانید.

حقایق شگفت انگیز دستگاه گوارش

دو هدف اصلی وجود دارد که سیستم هاضمه شما آنها را دنبال میکند : اول، این سیستم غذا را به مواد مغذی که بدن شما به آن احتیاج دارد تبدیل میکند . دوم ، خلاص شدن از پس ماندهایی که رها شده اند. تعداد مختلفی از اعضای بدن با هم همکاری میکنند تا به این اهداف برسند ، این اعضا شامل دهان ، معده ، کلیه ، روده ها ، کیسه صفرا میباشند. اگرچه به احتمال زیاد در مورد عملکرد این سیستم اطلاعاتی دارید ، اما چیزهایی هم در مورد سیستم هاضمه وجود دارد که ممکن است ندانید. بمنظور شناخت بیشتر این قسمت ازبدن ، در این مقاله از راستینه به حقایقی که شما به آن مطلع نبودید اشاره میکنیم.

حقایقی در مورد سیستم گوارش

غذا نیازی به انرژی جاذبه ندارد تا به سیستم گوارش و یا هاضمه شما وارد شود.

ماهیچه های موجود در مری به قدر کافی قوی هستند تا غذا را بسمت معده هدایت کنند حتی اگر شما سرو ته باشید ! سه ناحیه اساسی که مری را تشکیل میدهند عبارتند از عضله تنگ کننده بالایی ، بدنه مری ، و عضله تنگ کننده پایینی . حرکات ماهیچه های موجود در مری که باعث جریان غذا بسمت معده میشود را حرکات حلقوی میگویند.

آنزیمهای گوارشی میتوانند در پودر های شوینده رختشوی خانه یافت شوند.

آنزیمهای گوارشی بغیر از هضم غذا کاربردهای بسیاری دارند. عملکرد آنزیمها نقش مهمی در تشخیص ، درمان ، بررسی زیست شیمیایی و کنترل بسیاری از بیماریها ایفا میکنند ، اما کاربردهای روزانه دیگری هم دارند.

سیستم گوارشی شما مرکز هضم غذا نمیباشد.

بیشتر افراد تصور میکنند معده سهم زیادی در هضم غذا دارد ، اما در حقیقت این روده کوچک شماست که دو سوم کارهضم غذا را انجام میدهد که نشان میدهد بیشتر وظیفه هضم غذا را بعهده دارد .روده کوچک نه تنها غذا را منحل میکند ، بلکه مواد مغذی را از غذا جذب کرده و وارد رگ گردش خون میکند.
روده کوچک مساحت عظیمی دارد.

تقریبا سه متر و نیم طول ، دو و نیم سانت قطر دارد . ممکن است شما تصور کنید مساحت آن ۶۴٫۵ متر مربع باشد . در صورتیکه ، تقریبا ۲۳۶٫۵ متر مربع مساحت دارد که این به اندازه یک زمین بازی تنیس میباشد.
روده کوچک بدلیل تاخوردگیهای دیواره آن و همچنین ساختار انگشت مانند آن که از بافت جذب کننده بنام پرز و کرک تشکیل شده است ، مساحت زیادی دارد . حتی پرزها با میکروپرزها پوشیده شده اند ، و همه اینها باعث میشوند تا روده کوچک غذا را جذب کند.

در میان حیوانات انواع مختلفی از معده وجود دارد.

تمام دستگاه گوارش از یک نوع ساختار تشکیل نشده اند ، آنها بسته به نوع گونه حیوانات تغییر میکنند .برای مثال ، گاوها و سایر نشخوارکنندگان مانند : آهو ، زرافه دارای معده چند حفره ای میباشند که باعث میشود غذاهای آنها را ( که اغلب گیاه است )را بهتر هضم کنند . سایر حیوانات مانند اسب آبی و پستانداران آبزی ، معده ندارند : و غذای آنها مستقیم از مری به روده میرود.
باکتری موجود در معده باعث بوی بد گاز خارج شده از آن میشود.

گاز خارج شده از روده بوسیله ترکیب گازهای تولید شده با تخمیر باکتریهای درون معده و روده ها و هوای قورت داده شده ایجاد میشود. هنگامی که دستگاه گوارش نتواند غذا را بشکند و یا آن را جذب کند ، غذا با فشار وارد روده بزرگ میشود ، جایی که باکتریها شروع به تجزیه آن میکنند .این باعث آزاد شدن گازهای مختلف از جمله هیدرژن ،متان ، دی اکسید کربن و سولفید هیدروژن میشود.

دستگاه گوارش مستعد مبتلا شدن به سرطان میباشد

سرطان روده بزرگ ، دومین دلیل اصلی مرگ ناشی از سرطان در خانمها و آقایان میباشد. در آمریکا در سال ۲۰۱۱ بیش از ۱۳۵۰۰۰ نفر که مبتلا به سرطان روده بزرگ بودند تشخیص داده شده اند و بیش از ۵۱۰۰۰ نفر از این سرطان جان باخته اند. دستگاه گوارش جایگاه انواع مختلف سرطان میباشد و بیش از اعضای دیگر بدن باعث مرگ ناشی از سرطان میشود .

پزشکان برای بهتر دیدن درون معده یکبار از شخصی که شمشیر قورت میداد استفاده کردند.

وسیله ای که برای معاینه درون بدن بکار میرود آندوسکوپی نام دارد .این وسیله در اوایل ۱۸۰۰ اختراع شد. ،‌اما برای اولین بار در سال ۱۸۶۸ توسط پزشک آلمانی بنام آدولف کاسمول برای بررسی درون معده شخص زنده بکارگرفته شد. برخلاف آندوسکوپی های مدرن ، وسیله ای که آدولف استفاده کرد سفت بود ، در نتیجه او از مهارت افرادی که شمشیر قورت میدادند استفاده کرد تا آندوسکوپی را بداخل معده بفرستد.

آگاهی اولیه به دستگاه گوارش توسط مردی که دارای یک سوراخ در شکم بود صورت گرفت.

در تابستان ۱۸۲۲ ، مردی بنام الکس سینت مارتین بصورت تصادفی از فاصله کم با تفنگ فتیله ای مورد اصابت قرار گرفت .زخم ایجاد شده بهبود یافت اما به سوراخ عمیقی که بوسیله مجرای پیچاپیچی به داخل بدن مربوط میشود تبدیل شد.یک سوراخی که امکان دید مستقیم به درون معده را فراهم میکرد. او توسط یک جراح ارتش بنام ویلیام بو مونت درمان شد . آزمایش و درمانی که او بر روی سینت مارتین انجام داد ، دانش اولیه چگونگی عملکرد دستگاه گوارش را مانند نوری روشن کرد.
معده از خود محافظت میکند.

معده تقریبا ۲ لیتر اسید هیدروکلریک را روزانه در خود نگه میدارد.این اسید هیدروکلریک به کشتن باکتریها و به هضم غذا کمک میکند ، در صورتیکه این ماده بطور باورنکردنی قدرتمند بوده و در بعضی موارد در صنعت برای زدودن لایه ای از ورقه استیل و یافنر بکاربرده میشود.
برای حفاظت خود از این ماده شیمیایی که اثر خورندگی دارد ، پوشش معده با لایه ضخیمی از ماده لزج پوشیده شده است که هر دو هفته دوباره پر میشود.

تقریبا یک قرن طول کشید تا دریابند چگونه زخم معده را درمان کنند.

زخم معده به زخمهایی که برروی پوشش معده ایجاد میشود میگویند و بعضی اوقات این زخمها بالای معده در مری تشکیل میشوند.دلایل ایجاد زخم معده شامل : استفاده طولانی از داروهای ضد التهاب ماند آسپرین و ایبوپروفن ، عفونت ، و تومورها میباشند. اگرچه ، قبلا ما چنین آگاهی از دلایل زخم معده نداشتیم. برای مدت طولانی ، تقریبا ۱۰۰ سال ، پزشکان گمان میکردند زخم معده بدلیل استرس و غذاهای تند ایجاد میشود.
درمان زخم معده داشتن رژیم ملایم بدون نمک و ادویه و استراحت کردن زیاد میباشد.امروزه ، از آنتی بیوتیک برای درمان این زخمها استفاده میشود ــ دستاوردی که سبب شد جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۲۰۰۵ به بری مارشال و رابین وارن ، محققان استرالیایی ، اهدا شود.

صدای قارو قور معده همیشه دلیل بر گرسنگی فرد نمیباشد

درحقیقت ، این صدای ایجادشده در شکم بدلیل هضم غذا میباشد . اگرچه ، اگر معده شما خالی باشد صدای ایجاد شده توسط دستگاه گوارش بلندتر و قابل توجه تر شنیده میشود.

3خطر اصلی برای دستگاه گوارش را بشناسید!

خونریزی از دستگاه گوارش

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ