کسانی که سفیدی زودرس مو دارند بخوانند!

faateme1366
سفید شدن موها اگرچه سن را زیادتر نشان می دهد اما همیشه به دلیل سن زیاد و پیری نیست. سفید شدن زودرس مو دلایل و درمان خاص خود را دارد که باید بدانید. کسانی که سفیدی زودرس مو دارند بخوانند.

 

سفیدی زودرس مو

به گزارش سایت الودکتر، با افزایش سن، مو متمایل به سفید شدن و از دست دادن رنگ خود می‌شود، ولی گاهی این فرآیند سفید یا خاکستری شدن در زمانی زودتر از حد معمول یعنی در جوانی آغاز می‌شود و باعث می‌شود یک فرد جوان کمی‌ پیر به نظر برسد. در حالت عادی، سفید شدن مو در مردان حدود 30 سالگی و در زنان حدود 35 سالگی اتفاق می‌افتد و در سیاه‌پوستان این فرآیند 10 ‌‌سال دیرتر رخ می‌دهد. سفیدی موی سر از شقیقه شروع می‌شود، ولی پیش از موی سر، سبیل و ریش شروع به سفید شدن می‌کند. در صــورتــی کـه در سـفـیـد پـوسـتـان، زودتـر از 20 ‌‌سالگی و در سیاه‌پوستان پیش از 30 سالگی موها سفید شوند، به آن سفید شدن زودرس مو گفته می‌شود که خود علل مختلفی دارد.

 

دلایل سفیدی زودرس مو

از دلایل اصلی و اولیه سـفـیــدی زودرس مـوهـا مـی‌تـوان بـه نـوع رژیـم غــذایـی نـامناسب و نـیـز آشفتگی‌ها و نگرانی‌های ذهنی اشاره کرد. کمبود ویــتــامـیــن‌هــا از جـمـلــه ویتامین B12 ، آهن، مس، منگنز، تیتانیوم و ید در رژیم روزانه عاملی است که به سفیدی زودهنگام مو کمک می‌کند. نگرانی‌های ذهنی هم تنش زیادی به پوست سر وارد می‌کند که با تولید مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت مـو تـداخـل مـی‌کـند.

از دیگر عوامل مساعدکننده سفیدی زودرس می‌توان به وراثت اشـاره کـرد. بـه طوری که در چنین افرادی سفیدی موها زودتر آغاز می‌شود. کثیفی پوست سر، شستشوی موها با آب داغ و خشک کردن آن با وسایل الکتریکی مانند سشوار، بیماری تیروئید ، کم‌خونی ، رژیم‌های لاغری بسیار سخت و طولانی‌مدت، افزایش گلبول‌های سفید خون و استفاده از دخانیات و سیگار (افراد سیگاری 4 ‌‌برابر زودتر به سفیدی مو دچار می‌شوند) از دیگر عوامل سفیدی زودرس موها هستند.

بیماری های خودایمنی به سلول های بدن حمله می کنند و این شرایط شامل فولیکول های مو نیز می شود و از این رو، ممکن است شاهد سفید شدن زودرس موها باشید.

کمبود ویتامین B12 یا مشکلات غده هیپوفیز یا غده تیروئید نیز می توانند موجب پیری زودرس شوند. خبر خوب این است که اگر بیماری درمان شود، آثار فیزیکی پیری زودرس از جمله سفید شدن موها می تواند معکوس شود. البته سفید شدن موها در نتیجه دلایل پزشکی نادر هستند.

اگرچه درباره این مورد بحث وجود دارد، برخی پژوهش ها ارتبط بین استرس و سفید شدن موها را نشان داده اند. طی مطالعه که در دانشگاه نیویورک انجام شد، پژوهشگران کاهش فولیکول های مو از طریق کاهش سلول های بنیادی در موش هایی که تحت شرایط استرس‌زا قرار گرفته بودند را مشاهده کردند.

 

اگرچه پژوهش های فراوانی در زمینه آثار استرس بر سفید شدن زودرس موها صورت نگرفته است، اما شواهدی وجود دارند که از پیوند قوی بین آنها خبر می دهند.

 

پیشگیری از سفید شدن زودرس موها

عوامل مختلفی برای سفیدی مو در سنین پیش از میان‌سالی وجود دارد. گاهی تنش‌های عصبی، اختلال در عملکرد تیروئید، رژیم نادرست یا کمبود منگنز در مواد غذایی از جمله مهم‌ترین عواملی است که منجر به سفید شدن موها می‌شود. از دیدگاه درمانگران طب سنتی اصلاح هر یک از این اختلال‌ها می‌تواند به کاهش روند سفیدی مو و در نهایت پیشگیری از سفید شدن موها منجر شود. گنجاندن سیر در وعده‌های غذایی یکی از ساده‌ترین راه‌هایی است که کمک زیادی به جبران کمبود منگنز در بدن می‌کند. اگر بتوانید سیر را به عنوان چاشنی اصلی به وعده‌های غذای اصلی خود اضافه کنید تاثیر مستقیمی بر کاهش روند سفیدی موها خواهید گذاشت. چه بهتر که بتوانید از سیری که با پودر منگنز تغذیه شده باشد مصرف کنید. این سیر می‌تواند هم جبران کمبود منگنز بدن‌تان را بکند و هم در آن واحد عوامل سفیدی مو را در بدن‌تان کاهش دهد.

راه قطعی داشتن موهای پرپشت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ