قبل از ارتودنسی حتما این مطلب را بخوانید!

faateme1366
داشتن دندان های زیبا و ردیف می تواند بر زیبایی شما بیافزاید. اگر دندان هایتان ردیف نیست احتمالا به ارتودنسی نیاز دارید. قبل از انجام ارتودنسی حتما این مطلب را بخوانید.

 

چرا باید ارتودنسی کرد؟

به گزارش سایت الودکتر، اغلب مردم دندانهای در هم و یا ترک خورده دارند درمان ارتودنسی، باعث صاف شدن و حرکت دندانها به بهترین حالت ممکن میشود این حرکت باعث بهبود ظاهر آنها و حالتی که دندان ها هنگام گاز زدن دارن و حتی باعث راحتی در تمیز کردن آنها میشود ؛ برخی افراد دارای دندانهای فوقانی رو به جلو یی هستند که ناخوشایند به نظر میرسند احتمال بالایی وجود دارد که این دندان های برجسته دچار آسیب دیدگی شوند ، اما درمان ارتودنسی میتواند آنها را حرکت بدهد و به جای درست خود باز گرداند و در مواقعی، فک بالایی و پایینی در جای درست خود واقع نمیشوند و باعث ایجاد ظاهر نامناسب برای دندان ها و روی هم قرار گرفتن نادرست آنها هنگام گاز زدن میشود درمان ارتودنسی هر دو عامل فوق را تصحیح میکند .  وقتی که دندان ها درست در کنار هم واقع نمی شوند،موجب ایجاد درد و فشار بر روی ماهیچه های فک شده و باعث به وجود آمدن ،مشکلاتی در مفاصل فک و همچنین سر درد میشود درمان ارتودنسی به قرار گرفتن صاف دو فک بالا و پایین و کاهش درد در این منطقه کمک می کند .

 

بهترین زمان برای ارتودنسی

بهترین زمان در حالت کلی ،در دوران کودکی است، اما بزرگسالان هم قادر به انجام ارتودنسی هستند و در سنین بالاتر هم این کار را انجام میدهند سن اهمیت کمتری، نسبت به داشتن تعداد مناسب دندان ها دارد. در کودکان ، باید صبر کرد تا تعداد کافی و مناسبی از دندان ها در بیایند و بعد شروع به درمان ارتودنسی کرد پس به طور طبیعی و معمول بهترین زمان برای شروع به مراقبت های مربوط به زیبایی و نظم دندان ها یا همان ارتودنسی که بهترین و بالاترین نتیجه مثبت را خواهد داشت؛ گفتنی است زمان آغاز دیده شدن بی نظمی در دندان هاست که همان زمان ریخته شدن دندان های شیری و اتمام رشد دندان های دائمی است.

سازمان دندانپزشکان آمریکا بهترین زمان برای معاینات دندان پزشکی را سن 7 سالگی و بهترین زمان برای آغاز ارتودنسی البته بعد از تشخیص به نیاز 8-9 سالگی می دانند چرا که در این سن طیف رشد مجدد و تغییرات دندان ها قابل تشخیص است و اگر مشکلی در شکل دندان ها و یا حتی سلامت آنها وجود داشته باشد در بهترین زمان تشخیص داده می شود.

 

ارتودنسی نامرئی چیست؟

3 روش برای انجام ارتودنسی نامرئی وجود دارد. یک مورد سیستم لینگوال است که در این روش براکت های ارتودنسی در پشت دندان های فک بالا و پایین چسبانده می شود. این سیستم به دلیل مزاحمت های فراوان برای زبان هنگام تکلم و غذاخوردن و نیز به دلیل شکسته و کنده شدن هنگام شستن دهان چندان عملی نبوده و پیشنهاد نمی شود. در روش دیگر از پلاک های شفاف در جهت ردیف کردن دندان ها استفاده می شود که آن نیز در موارد بسیار محدود و نامرتبی های بسیار کم و با صلاحدید دندانپزشک انجام می گیرد و نیاز به مراجعات 2هفته یک بار و قالب گیری در هر جلسه مراجعه و ساخت پلاک جدید در هر جلسه دارد. روش اصلی و کارآمد روش استفاده از براکت های شفاف و اغلب سرامیکی است که روی دندان های بیمار نصب می شود و بدون رنگ بوده و دیده نمی شوند. این روش دارای استحکام و زیبایی خوبی بوده و مشکلی برای زبان یا گفتار بیمار ایجاد نمی کند.

 

استفاده از پستانک یعنی نیاز به ارتودنسی؟

استفاده از پستانک و شیشه شیر به خودی خود مضر نیست ولی در صورتی که همراه با محلول های شیرین و برای مدت طولانی و در سنین بالاتر نیز استفاده شود می تواند آسیب رسان باشد. پستانک مخصوص نوزادان است، نه کودکان نوپا. آنها باید پستانک را در دهان شان بگذارند و شروع به راه رفتن و بازی کردن کنند. استفاده طولانی مدت از آن حتی باعث می شود در آینده کودک نیاز به ارتودنسی پیدا کند. به همین دلیل استفاده از پستانک در سنین بالای 2 سال اصلا توصیه نمی شود.

 

درمان سه سوته دندان درد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ