نفخ شکم علامت سرطان است؟

faateme1366
نفخ شکم یک مشکل طبیعی است و برای هرکسی اتفاق می افتد اما آیا نفخ شکم علامت سرطان است؟ در این مطلب بخوانید.

 

چه زمانی نفخ شکم نشانه سرطان است؟

به گزارش سایت الودکتر، کاهش وزن یکی از علائم هشدار دهنده اصلی برای نفخ جدی است. اگر شما بدون تغییر رژیم غذایی و یا شروع یک رژیم ورزشی جدید، شروع به از دست دادن چند پوند وزن کرده اید، باید در مورد بروز نفخ در خود نگران باشید بخصوص اگر بیش از 10 درصد وزن بدنتان از دست رفته باشد. کاهش وزن می تواند به دلیل تومورهایی در روده ها ایجاد شود و به شما بعد از مصرف مقدار کمی از مواد غذایی احساس سیری دهند. از این تومورها همچنین موادی ترشح می شود که اشتها را سرکوب می کند.

 

آسیت و یا همان تجمع غیرطبیعی آب و مایعات در شکم و لگن یکی دیگر از عوامل ایجاد کننده نفخ است. در این شرایط بر خلاف مورد قبل فرد دچار افزایش وزن شده و اندازه دور کم او نیز بیشتر خواهد شد. آسیت معمولا از بیماری کبدی ناشی می شود. اما در 10 درصد موارد نیز وجود یک سرطان، علت ایجاد آسیت است. در موارد شدید، آسیت می تواند ظاهر یک خانم باردار چند ماهه را به فرد بدهد.

 

در مواردی که فرد علائم نفخ، یرقان و زردی پوست و چشم ها را همراه با هم تجربه می کند، احتمال ابتلا به سرطان کبد وجود خواهد داشت. البته این علائم در بیماری های کبدی خوش خیم مانند هپاتیت هم دیده می شود.

 

درد شکمی شدید و نفخی که به یکباره ایجاد شود، مخصوصا زمانی که با تهوع و استفراغ نیز همراه باشد، می تواند نشانه ای از انسداد روده ای ناشی از زخم و یا تومور باشد. در این شرایط مراجعه هرچه سریع تر به پزشک و پیگیری درمان برای پیشگیری از عوارض خطرناک تری مانند سوراخ شدن روده و حتی مرگ ضروری خواهد بود. این انسداد به شدت دردناک است و شدت آن با غذاخوردن بیشتر خواهد شد.

 

وجود خون در مدفوع یا خونریزی واژن که مربوط به قاعدگی نیست می تواند ارتباطی با نفخ های شدید داشته باشد. خوشبختانه شایع ترین دلایل اینگونه خونریزی ها بیماری هایی مانند هموروئید، اختلالات قاعدگی، فیبروم های رحمی و یا سایر مشکلات زنانگی است. اما گاهی اوقات نیز ارتباطی بین این علائم و سرطان های متعدد از جمله سرطان کولون و سرطان رحم وجود خواهد داشت.

 

علاوه بر علائم بالا، تبی که همراه با نفخ تظاهر کند، معمولا نشانه وجود یک عفونت و التهاب خواهد بود. اگر این وضعیت با افزایش تعداد گلبول های سفید خون همراه شود، شرایط جدی تر است و لازم است درمان هرچه سریع تر انجام شود. عفونت های ادراری و عفونت های گوارشی شایع ترین بیماری ها در این شرایط اند.

 

درمان سریع نفخ شکم

شاه بلوط هندی: شاه بلوط هندی حاوی آنتی باکتری های طبیعی است که به آن ساپونین می گویند که تولید گاز در شکم را کاهش میدهد ،به جای شاه بلوط می توانید از مکمل هایی استفاده کنید .شاه بلوط خام حاوی سم است پس دقت کنید به صورت خام مصرف نشود.

زنجبیل: زنجبیل خاصیت تسکین دردهای شکمی را دارد و همینطور توانایی آرام کردن فعالیت های رود وی وقتی از مجرای گوارش گاز خارج می شود را دارد ،با مقداری زنجبیل و لیمو تازه چای درست کنید و بنوشید تا نفخ شکم به سرعت کاهش یابد.

برگ نعنا:نعنا در درمان نفخ شکم بسیار شگفت انگیز عمل میکند و خاصیت طبیعی در درمان دردهای ماهیچه ای دارد، با برگهای تازه نعنا چای درست کنید و بنوشید تا نفخ شکم درمان شود.

سیر: سیر محرک هضم است و به بدن کمک می کند گاز را عبوردهد و سیستم گوارش را پاکسازی کند سیررا با جعفری تازه میل کنید تا دهان بوی بد نگیرد.

اگر مواد غذایی که به آنها آلرژی دارید مصرف کنید، احتمال دارد معده گاز اضافی تولید کند. در ادامه فهرستی از مواد غذایی آلرژی‌زا را معرفی می‌کنم:

 

لاکتوز: لاکتوز، کربوهیدرات اصلی درون شیر است. عدم تحمل لاکتوز سبب مشکلات زیادی برای سیستم گوارشی ازجمله نفخ شکم می‌شود؛

فروکتوز: حساسیت به فروکتوز نیز سبب نفخ می‌شود؛

تخم‌ مرغ: ایجاد گاز معده و نفخ کردن از نشانه‌های عمومی آلرژی به تخم مرغ است؛

گندم و گلوتن: عده‌ی زیادی به پروتئین داخل گندم یعنی گلوتن حساسیت دارند. گلوتن سبب ایجاد نفخ می‌شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ