مکمل‌های بیماری‌های کبدی را بشناسید

mahdie.mohtashami
کبد یکی از مهم‌ترین اعضا بدن انسان می‌باشد. در این خبر به شما آموزش می‌دهیم که کدام مکمل‌های غذایی برای بیماری کبدی مناسب است.

کبد سیستم فیلتر کننده بدن می باشد ، و هر دقیقه ۱۴۵۰ میلی لیتر از خون را تصفیه میکند.کبد از مواد شیمیایی مراقبت کرده و عضو مهمی از بدن می باشد که مسئول متابولیزم داروها می باشد. همچنین کبد ، حجم خون را تعدیل داده و باعث ترشح صفرا به داخل روده میشود. این مواد شامل ضایعات کبد میباشد و کمک به هضم چربی ها میکند . بطور عجیبی، کبد تنها عضو بدن است که میتواند خود را ترمیم کند البته تا آنجایی که بافتهای آسیب دیده زیادی نداشته باشد. متاسفانه، بیماری کبدی در طول زمان آسیب های حادی را موجب میشود، همچنین خطر جدی برای سلامت فرد و توانایی ترمیم کنندگی کبد را کاهش میدهد.

بیماری کبدی چیست؟

برطبق کلینیک مایو :” بیماری کبد میتواند ارثی(ژنتیکی) باشد یا توسط فاکتورهای متفاوتی بوجود بیاید و منجر به آسیب کبد شود ، مانند ویرووس ها و یا مصرف الکل. چاقی بیش از حد همچنین میتواند منجر به آسیب کبدی شود. در طول زمان ، آسیب وارده به کبد منجربه جراحت کبد میشود که میتواند باعث ناتوانایی کبد شود که یک بیماری است که تمام طول عمر تهدید کننده میباشد.
نشانه ها و علائم بیماری کبد شامل:

پوست و چشم ها به زردی میزند.
درد و ورم در ناحیه شکم
ورم در پاها و مچ ها
خارش پوست سر
ادرار تیره رنگ
مدفوع بیرنگ و یا خونی و یا تیره مانند قیر
خستگی شدید
تهوع و استفراغ
از دست دادن اشتها
به آسانی دچار کبودی پوست شود.
اگر مشکوک به مبتلا شدن به بیماری کبدی می باشید ، هرچه سریعتر برای تشخیص صحیح با پزشک خود مشورت کنید.

دلایل مبتلا شده به کبد چرب

این بیماری یکی از شایعترین نوع بیماری کبدی می باشد . میتواند با مصرف بیش از حد الکل (بیماری کبد چرب ناشی از الکل ) و یا مصرف بیش از حد شکر (بیماری کبد چرب بدون الکل ) ایجادشود.
همانطور که ودمد مینویسد :”افرادی که مبتلا به بیماری کبد چرب هستند اغلب مقاومت به انسولین میباشند . بدن این اشخاص انسولین تولید میکند ، اما بخوبی عمل نمیکند. گلوکز در خون افزایش میابد و کبد شکر اضافه را به چربی تبدیل میکند.”
افزایش چربی بر روی توانایی کبد در انجام وظایف روزانه ، مانند شکستن سلول های خون و فیلتر کردن خون، اثر میگذارد.

فاکتورهای خطرناک در این شرایط شامل :

کلسترول بالا
تری گلیسرید بالا در خون
اختلال در سوخت و ساز بدن
چاقی بیش از حد
سندرم تخمدان پلی کیستیک
دیابت نوع ۲
کم کاری غده هیپوفیز
کم کاری تیروئید
وقفه تنفسی در خواب
بیشتر از قبل شما میتوانید بیماری کبد چرب را از طریق رژیم و تغییر در نحوه زندگی به حالت نرمال برگردانید.

بر طبق مدلین پلاس ( یک وبگاه آزاد است که برای بیماران ، خانواده ها و ارائه دههندگان خدمات پزشکی اطلاعات فراهم میکند.) تغییراغت در رژیم غذایی برای درمان کبد چرب شامل :

کاهش مصرف پروتئین میباشد . چراکه افزایش مواد زائد سمی ناشی از مصرف پروتئین محدود میشود.
افزایش مصرف کربوهیدرات . به اندازه مقدار پروتئینی که مصرف میکنید از کربوهیدرات استفاده کنید.
مصرف ویتامین و داروهای تجویز شده برای مشکلات عصبی ، پایین بودن گلبولها ، و یا مشکلات تغذیه ای ناشی از بیماری کبدی .
محدود کردن مصرف نمک .نمک در رژیم غذایی باعث افزایش مایعات و ورم در کبد میشود.
این غذاها بیماری کبدی را درمان کرده و از کبد شما در مقابل آسیب دیدگی محافظت میکند و مواد مغذی و لازم را به کبد میرساند:

موز

موز سرشار از الیگوساکارید میباشد ، موز بعنوان یک غذای پروبیوتیک ( به غذاهایی اتلاق میشود که علاوه بر نقش تغذیه ای بعلت همراه داشتن میکرو ارگانیسم های مفید در خود مانند بیفید و باکترولاکتوباسیلوس خواص سلامت بخشی دارند ) باکتریهای مفید داخل دل و روده را تغذیه میکند. این فیبر غذایی سطح تری گلیسرید کبد و خون را از طریق کاهش لیپوژنز ( تغییر شکل مواد غذایی غیر چربی به چربی در بدن ) و کاهش جذب تری گلیسرید کبدی پایین می آورد .
در حقیقت” … دابیول و همکارانش در حین یک مطالعه متقاطع کوتاه هشت هفته ای که هفت نفر از بیماران مبتلا به استئاتوهپاتیت غیر الکلی ( که توسط بافت برداری اثبات شده بود ) را بصورت تصادفی انتخاب کردند تا اولیگوفروکتوز و یا مالتودکسترین را بعنوان پلاسبو دریافت کنند . بهبود در سطح انسولین و آمینوترانسفراز گزارش داده شد.” سایر مطالعات حاکی از آن است که خوردن موز فواید چشمگیری برای افراد مبتلا به دیابت دارد ، آنهایی که به احتمال زیاد از بیماری کبد رنج میبرند.بر طبق مطالعاتی که در سال ۲۰۱۵ صورت گرفته نشاسته موجود در موزهایی که هنوز رسیده نشده اند ممکن است سطح قند خون و همچنین واکنش انسولین را بهبود دهند. بعلاوه ، موز سر شار از ویتامین ب ۶ میباشد ، که برای مدیریت استرس و متابولیسم مفید است ، در ضمن اینکه نقش مهمی در منظم کردن دیابت دارد .

زنجبیل

این ریشه مقوی کاربردهای مفید زیادی دارد ، مخصوصا هنگامی که به کبد میرسد. در حقیقت ، زنجبیل آسیب وارده به کبد از طریق زردی و مسدود شدن مجرای صفرا را بر طرف میکند. ترکیب سیر ، زنجبیل و ویتامین E موجب حفاظت کبد میشود . و از این ترکیب میتوان برای جلوگیری از ایجاد تتراکلورید کربن که سبب آسیب به کبد میشود استفاده کرد.اینگونه عمل میکند که سلولهای موجود در کبد با اکسیژن ترکیب شده و التهاب آن را منظم میکند.

سیب زمینی شیرین

سرشار از ویتامین A ، ویتامین B5 ، B6 ، تیامین، نیاسین و ریبوفلاوین میباشد.همچنین گلوکوز پایینی دارد و میتواند قند خون را ثابت نگه دارد . از طرفی سیب زمینی شیرین بنفش فواید بیشتری دارد.
در یک تحقیقی ، سبزیجات نشاسته دار به تعدادی موش آزمایشگاهی که از آسیب دیدگی الکلی حاد و نیمه حاد کبد رنج میبردند داده شد. موشها به ۵ گروه تقسیم شدند : گروه کنترل ، گروه اتانول ، گروه دوز پایین ( ۵ میلی گرم سیب زمینی در ازای هر کیلو وزن بدن ) ، گروه دوز متوسط ( ۱۲۵ میلی گرم سیب زمینی در ازای هر کیلو وزن بدن ) و گروه دوز بالا (۳۷۵ میلی گرم سیب زمینی در ازای هر کیلو وزن بدن ) .
” نتایج نشان داد تمام پارامتر های تست شده پس از مصرف سیب زمینی شیرین بنفش بهبود یافته بود. بنابراین ، سیب زمینی های شیرین بنفش اثرات پیشگیرانه بر روی آسیب حاد و نیمه حاد کبد ناشی از الکل دارند .
توصیه میشود حین درمان و علاج بیماری کبد از سیب زمینی شیرین بنفش بعنوان واکنشگر مکمل استفاده شود.

زردچوبه

زردچوبه در دنیای طب طبیعی شناخته شده است. خواص ضد التهاب، آنتی اکسیدان ، ضد قارچ، ضد باکتریایی و ضد سرطان آن بطور شگفت انگیزی ثابت شده است. درحقیقت ، زردچوبه برای مدت طولانی بعنوان ماده اساسی در درمان بیماریهای مربوط به کبد شناخته شده است. ” خاصیت کورکومین موجود ( رنگینه زردی که در گیاه زردچوبه وجود دارد ) در زردچوبه که باز دارنده عملکرد چندین عامل مانند ” فاکتور هسته ای تقویت کننده زنجیره سبک کاپا از لنفوسیت های بی فعال شده ” ( که یک گروه پروتئینی کنترل کننده رونویسی دی ان ای هستند ) ، که سیتوکین پروبیوتیک و التهابی و همچنین خواص ضد اکسیدان آن را تعدیل میدهد ، بنیاد مولکولی را بنا میکند که برای اختلالات کبدی موثر میباشد. کورکومین آسیب وارد شده به کبد را که از طریق اتانول ، تیواستامید ، مصرف بیش از حد آهن ، جمع شدن صفرا در کبد ، مسمومیت تتراکلورایدکربن مزمن و موقت ایجاد شده را کاهش میدهد.بعلاوه التهاب شدید کبد را تا حدودی باز میگرداند.” برطبق مطالعات صورت گرفته در سال ۲۰۰۹٫
در اصطلاحات معمول ، زردچوبه از آسیب وارده به کبد براثر مصرف زیاد آهن ، الکل ، مسدود شده مجاری صفرا و روبرویی با موادشیمیایی مختلف ، جلوگیری میکند.

گیاه خار مریم

این گیاه بخاطر دارا بودن فلاونوئید ( سیلی دیانین ، سیلیبین ، و سیلی کریستین ) به خواص درمانی کبد معروف است . سیلیبین قدرتمندترین و شناخته شده ترین ترکیب آن میباشد.
فلونوئید موجود در آن خواص آنتی اکسیدان و آنتی فیبروتیک دارد که منابع چربی در کبد را کاهش میدهد و از ترکیب سم با سلولهای کبد جلوگیری میکند. این گیاه همچنین از کبد در برابر آسیب وارده با استامینوفن ، تتراکلراید کربن ، اشعه، مصرف زیاد آهن ، فنیل هیدرازین ، الکل ، کم خونی موضعی و آمانیتا فالوئیدس ( قارچ مرگبار ) محافظت میکند.
بعلاوه ، این گیاه میتواند بیماری کبد الکلی ، التهاب مزمن کبد بدلیل ویروس و بیماری کبدی ناشی از سم را بهبود دهد.
درحالیکه این گیاه بی خطر میباشد ، میتواند باعث شکم درد ، اسهال ، تهوع، و در بعضی موارد جوشها ی روی بدن شود . همچنین زنان باردار و شیر ده ، افرادی با سابقه سرطان مربوط به هورمون ، یا آنهایی که دارای آلرژی به گیاه آمپروسیا و گل داوودی ، بابونه ، گیاه بوماداران معمولی ، گل آفتابگردان هستند باید از مصرف این گیاه اجتناب کنند.

قاصدک

این گیاه هرز در واقع موارد استفاده پزشکی زیادی دارد.در حقیقت، این گیاه ادرار آور بسیار قوی میباشد و خواص آنتی اکسیدان دارد که از اختلالات متابولیکی جلوگیری میکند ، و دارای عوامل کمک کننده به بیماری کبدی میباشد.
طبق مطالعاتی که برروی خرگوشهای نر انجام شده ، تحقیقات نشان داده که خرگوشهایی که در رژیم غذایی آنها کلسترول بالایی وجود داشته که با مکمل قاصدک همراه شده ، بطور مثبتی فعالیت آنزیم آنتی اکسیدان پلاسمای آنها و نمایه لیپیدی تغییر کرده است. خرگوشهایی که گیاه قاصدک مصرف کرده اند و یا اصلا از این گیاه استفاده نکرده اند این فواید را تجربه نکرده اند. محققین همچنین متذکر شده اند که خرگوشهایی که در گروه قاصدک بوده اند نیز نمونه های کمتری از تصلب شریان را تجربه کرده اند ، وضعیتی که بدلیل رژیم غذایی ضعیف رخ میدهد.
“قاصدک در جلوگیری از ایجاد تصلب شریان بدلیل مصرف بالای کلسترول بسیار مفید میباشد .و خطر احتمال بیماری سرخرگ کرونری را کاهش میدهد.” محققین به این نتایج رسیده اند.
چای گیاه قاصدک در بیشتر مکانهای فروش مواد غذایی سالم یافت میشود .

روغن دانه سیاه

سیاه دانه دارای خواص آنتی باکتریایی ، ضد قارچ،ضد دیابت، ضد التهاب، ضد سرطان ، و مسکن میباشد.
بعلاوه ، این روغن استرس اکسیداتیو را برمیگرداند تا از کبد دربرابر آسیب های فرسودگی و شیمیایی حفاظت کند. در حقیقت ، سیاه دانه از کبد در برابر آسیب ناشی از کم خونی کبدی محافظت میکند ( آسیب واردشده به بافت هنگامی که ذخیره خون پس از یک مدت از کمبود اکسیژن به بافت برمیگردد ).این روغن همچنین از کبد در برابر آسیب ایجاد شده از طریق فلزهایی مانند سرب و موادشیمیایی مانند تتراکلوراید کربن محافظت میکند.

 

علائم بالا بودن آنزیم کبد

راه درست درمان کبد چرب با خاکشیر!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ