آیا ازگیل می تواند به رفع یبوست کمک کند؟

atoosamirzavandi
پکتین نوع خاصی از فیبر رژیمی است که در میوه‌ی ازگیل وجود دارد و می‌تواند به بهبود روند گوارش کمک کند.

ازگیل یکی از میوه های گرمسیری است که افزون بر شکل جالب و طعم لذیذ، خواص دارویی فراوانی دارد. در این مقاله به چندی از خواص ازگیل اشاره خواهیم کرد.

 

فشار خون را پایین می‌آورد

یکی از مواد مغذی که به مقدار زیاد در ازگیل وجود دارد، پتاسیم است که به‌عنوان وازودیلاتور (منبسط‌کننده‌ی رگ‌ها) برای سیستم قلبی عروقی عمل می‌کند. پتاسیم با کاهش کشیدگی و فشار روی رگ‌ها و عروق خونی می‌تواند فشار خون را پایین بیاورد و از سلامت قلب محافظت کند. پتاسیم اغلب یک تقویت‌کننده‌ی مغز در نظر گرفته می‌شود، چون جریان خون به مویرگ‌های مغز را افزایش می‌دهد که می‌تواند عملکرد شناختی را بهبود ببخشد.

 

از دیابت پیشگیری می‌کند

چای ازگیل اغلب به‌عنوان روشی برای پیشگیری یا درمان دیابت پیشنهاد می‌شود، چون ثابت شده است قند خون در افرادی که به‌طور منظم از چای ازگیل استفاده می‌کنند، به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد. ترکیبات ارگانیک منحصربه‌فرد موجود در چای ازگیل قادر به تنظیم سطوح گلوکز و انسولین هستند که به محافظت از بدن در برابر دیابت کمک می‌کند. همچنین برای کسانی که دیابت دارند، اجتناب از افت‌وخیز ناگهانی قند خون، اهمیت ویژه‌ای دارد که چای ازگیل می‌تواند به این امر کمک کند.

 

سیستم ایمنی را تقویت می‌کند

ازگیل منبعی فوق‌العاده از ویتامین C است؛ ویتامین C یک جزء کلیدی در سیستم ایمنی همه‌ی افراد است. ویتامین C به افزایش تولید گلبول‌های سفید خون اولین خط دفاعی بدن در مقابل پاتوژن‌ها کمک می‌کند و همچنین به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان برای پیشگیری از بیماری‌های مزمن عمل می‌کند. علاوه بر این، ویتامین C برای تولید کلاژن ضروری است. کلاژن به رشد و ترمیم بافت‌ها در سراسر بدن پس از یک بیماری یا آسیب‌دیدگی کمک می‌کند.

 

به هضم (گوارش) کمک می‌کند

پکتین نوع خاصی از فیبر رژیمی است که در میوه‌ی ازگیل وجود دارد و می‌تواند به بهبود روند گوارش کمک کند. فیبر رژیمی می‌تواند مدفوع را حجیم کند و حرکت پیش‌برنده یا کِرم‌وار را تحریک نماید که این امر به منظم شدن حرکات روده کمک می‌کند. اگر از یبوست، اسهال، گرفتگی شکم، نفخ یا سایر اختلالات معده رنج می‌برید، فیبر رژیمی می‌تواند آن التهاب را کاهش دهد و سلامت روده‌ی شما را بهبود ببخشد.

 

با یبوست مبارزه می‌کند

بازهم فیبر رژیمی یا فیبر محلول، نقش مهمی را در این‌جا ایفا می‌کند زیرا یک مسهل طبیعی است که یبوست و احتباس مایعات را مهار می‌کند. این ترکیب، زمان انتقال روده‌ای را کاهش داده و فرآیند دفع را تسریع می‌کند.

 

سطوح کلسترول را کنترل می‌کند

اگرچه مکانیسم دقیق آن به‌طور کامل مشخص نیست، اما تحقیقات نشان می‌دهند که ازگیل به‌طور مستقیم با کاهش سطوح کلسترول در افرادی که به‌طور منظم از میوه یا چای آن استفاده می‌کنند، مرتبط است. این یکی از فواید سلامتی جالب ازگیل است اما در مقیاس وسیع اثبات نشده و به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.

 

ازگیل بر ضد سنگ کلیه

اصلی‌ترین کاربرد ازگیل برای برطرف کردن مشکلات کلیوی می‌باشد؛ زیرا آب مولکولی فراوانی دارد و بدن را سم زدایی می‌کند. در نتیجه به عنوان همکاری برای کلیه‌ها معرفی می‌شود. مصرف مداوم ازگیل دفع ادرار را تسهیل می‌نماید و سنگ‌های کلیوی را از بین می‌برد. برای از بین بردن سنگ‌های کلیوی علاوه بر میوه ازگیل، از جوشانده برگ ازگیل، نیز می‌توان استفاده نمود.

 

مصرف آن برای رشد مفید است

یکی از مواد تشکیل دهنده ازگیل، کلسیم است. این ماده معدنی، بیشترین حد را در بدن دارد که باعث حفظ استخوان‌ها و دندان‌ها شده و در عملکرد درست آنها نقش دارد.

ماهیچه‌ها، خون و بافت سلولی نسز مقداری کلسیم را ذخیره می‌کنند که باعث انقباض و انبساط ماهیچه، فعالیت سیستم عصبی و ترشح آنزیم‌ها و هورمون‌ها می‌شود.

 

در حفظ بافت‌های بدن نقش دارد

دیگر ماده موجود در ازگیل، مس است. این ماده معدنی، فواید متعدد دارد، تولید سلول‌های خونی را افزایش می‌دهد، به عملکرد مناسب رگ‌های خونی و عصب‌ها کمک می‌کند، سیستم ایمنی را تقویت کرده و به جذب آهن در بدن کمک می‌کند.

 

به آبرسانی بدن کمک می‌کند

مانند هر میوه دیگر، بیشترین قسمت ازگیل آب است. ۱۰۰ گرم ازگیل، ۸۷ گرم آب دارد. به همین دلیل، مصرف ازگیل در بهار، تابستان یا زمان‌هایی که بدن، مایعات زیادی دفع کرده است، توصیه می‌شود.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ