خواص عجیب گشنیز که حتما باید بدانید

faateme1366
گشنیز سبزی خوش خوراکی است که علاوه بر استفاده در غذاها می تواند حتی در سبزی خوردن هم مورداستفاده قرار گیرد. اما علاوه بر طعم و عطر خوب گشنیز، خواص بی نظیر گشنیز که حتما باید بدانید را هم دنبال کنید.

 

گشنیز را بشناسید

به گزارش سایت الودکتر، گشنیز گیاه بومی جنوب اروپا و مناطق مدیترانه است و در بیشتر نقاط ایران نیز می روید. از زمان های قدیم وجود داشته و حتی مورد مصرف مصری ها بوده است.

بقراط این گیاه را می شناخته و برای درمان بیماری های مختلف از آن استفاده می کرده است. در قرون وسطی ضعف جنسی را با گشنیز درمان می کردند. پزشکان قدیم عقیده داشتند سبزی  گشنیز از سرایت امراض جلوگیری می کند، از این رو به افراد مبتلا به آبله دستور می دادند که آب گشنیز را به دور چشمهایشان بمالند تا میکروب آبله به چشم ها سرایت نکند.

گشنیز گیاهی است علفی و یک ساله، به رنگ سبز که ارتفاع آن تا 80 سانتی متر نیز می رسد. برگ های آن به دو شکل ظاهر می شوند. آنهایی که در قاعده ساقه وجود دارند به شکل دندانه دار و دیگری در طول ساقه که باریک و نخی می شود. قسمت مورد استفاده گیاه، ساقه، برگ و میوه آن است. میوه گشنیز گرد و به رنگ زرد است. بوی تازه آن مطبوع نبوده و تقریباً بد بو است ، ولی بر اثر خشک شدن این بو از بین رفته و خوشبو می شود.

 

لایه برداری با گشینز

گشنیز تازه ی این ماسکِ لایه بردار، پوست را روشن می کند و آرد برنج قهوه ای، سلول های مرده را به آرامی از بین می برد و عسل هم پوست را نرم می کند

مواد لازم

۱ قاشق غذاخوری آرد برنج قهوه ای

نصف پیمانه گشنیز تازه

۱ قاشق غذاخوری عسل

۱ قاشق چایخوری صابون مایع ملایم

طرز تهیه: گشنیز را با مقدار کافی آب در غذاساز بریزید تا به خوبی مخلوط شده و پوره شود ( ابتدا ۲ قاشق غذاخوری آب بریزید و در صورت نیاز آن را افزایش دهید). ۲ قاشق چایخوری پوره ی گشنیزرا با آرد برنج قهوه ای، عسل و صابون مایع در ظرفی بریزید و هم بزنید.

 

طرز استفاده: آن را مانند دیگر پاک کننده های صورت استفاده کنید. می توانید هر روز آن را برای هر نوع پوستی استفاده کنید و به مدت ۷ روز در یخچال نگه داری کنید.

گشنیز، گیاه ضدآکنه

ترکیب سبزی  گشنیزو خیار که خنک کننده هستند و جو دو سر که ضدالتهاب است، پوست آکنه ای و ملتهب را تسکین می دهد و ماست هم که حاوی اسید لاکتیک است، قدرت لایه برداری و روشن کنندگی به ماسک می بخشد.

 

مواد لازم

۱ قاشق غذاخوری ماست یونانی

۲ قاشق غذاخوری جو دوسر پرک یا آرد جو دو سر

یک چهارم پیمانه گشنیزتازه

یک هشتم پیمانه خیار خرد شده

طرز تهیه: همه ی مواد را در مخلوط کن یا غذاساز بریزید تا مخلوط و یکدست شوند.

طرز استفاده: مقدار زیادی از ماسک را به پوست خشک صورت و گردن بزنید اما مواظب باشید به قسمت های حساس مانند چشم ها و دهان نخورد، اجازه دهید ۲۰ دقیقه روی پوست بماند ( ماسک کاملاً خشک نمی شود اما چسبناک می شود).

صورت تان رابا آب ولرم بشویید و از مرطوب کننده استفاده کنید. دو برش خیار تازه را روی پلک ها بگذارید تا حس خوب پوست تان تکمیل شود.

 

خواص بی نظیر گشنیز

متخصصان علوم پزشکی و تغذیه در کانادا می‌گویند افزودن یک یا دو قاشق چایخوری آب گشنیز به مخلوط شیر تازه، یک ترکیب عالی برای درمان حالت تهوع و اسهال خونی است. گشنیز خشک نیز به درمان اسهال کمک می‌کند.

 

گشنیز همچنین برای زنان به ویژه آنهایی که در دوره عادت ماهانه دچار خونریزی شدید می‌شوند، مفید است. برای استفاده از این خاصیت درمانی گشنیز می‌توانید شش گرم از دانه آن را در۵۰۰ میلی گرم آب بجوشانید و پس از افزودن شکر به آن، این مخلوط را به صورت گرم استفاده کنید.

 

علاوه بر این، گشنیز برای کسانی که دچار مشکلات آرتریتی (التهاب مفصلی) هستند سودمند است چون این سبزی خواص ضد التهابی بسیاری دارد. برای این منظور نیز کافی است دانه‌های گشنیز خاکی را با آب بجوشانید و این مخلوط را بنوشید.

 

از سوی دیگر گشنیز بعنوان سبزی کاهش دهنده قند خون شناخته شده است و این کار را با تحریک ترشح انسولین انجام می‌دهد. این تاثیر به حدی است که آن را گیاه ضد دیابت نیز می‌نامند. گشنیز در عین حال با پایین آوردن میزان کلسترول بد و افزایش سطح کلسترول خوب در خون به سلامت قلب کمک می‌کند.

 

این سبزی برای پوست نیز بسیار مفید است. مخلوط آب گشنیز با پودر زردچوبه به درمان جوش‌های پوستی و جوشهای سرسیاه کمک می‌کند.

کاهش قند و فشار و چربی خون فقط با یک سبزی!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ