ماساژ نوزاد و فواید بی نظیر آن

atoosamirzavandi
کودک باید قبل از ماساژ به خوبی تغذیه شده باشد و استراحت کامل داشته باشد تا بتواند از ماساژ لذت ببرد.

ماساژ نوزاد معمولا به رفع درد های گوارشی کمک می کند. نوزادها نیز همانند افراد بزرگسال دچار خستگی می شوند پس با ماساژ های ساده می توان این خستگی را از تن آن ها دور کرد. در این مقاله به حرکاتی ساده برای ماساژ نوزادان اشاره خواهیم کرد.

 

زمان مناسب را پیدا کنید
کودک باید قبل از ماساژ به خوبی تغذیه شده باشد و استراحت کامل داشته باشد تا بتواند از ماساژ لذت ببرد. حدود یک ساعت قبل یا بعد از خوردن غذا یا بعد از حمام ایده‌آل ترین زمان است. ماساژ منظم در تسکین درد شکم نوزاد بسیار موثر است.

او را به آرامش نزدیک کنید
چند قطره روغن روی دست‌تان بریزید و شروع به نوازش آرام نوزاد از سر تا پا کنید. بعد از این شروع آرام می توانید تمرین‌هایی برای آرامش بیشتر نوزاد انجام دهید.
آرامش کامل در یک فضای آرام شروع میشود.
نوزاد باید در دمای 23 تا 26 درجه سانتی گراد قرار داشته باشد.
بهتر است نوزاد را روی یک زیر انداز نرم بخوابانید.
نفس عمیق بکشید. خودتان هم هنگام ماساژ باید آرام باشید.
روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون برای این کار مناسب هستند.
در این حالت پدر و مادر هر دو باید در این کار مشارکت داشته باشند.
بعد از ماساژ می توانید کودک را در آغوش بگیرید تا احساس آرامش او دو برابر شود.

 

شرایط لازم برای ماساژ نوزاد
نوزاد را وقتی که سرحال است برای ماساژ آماده کنید. فرزند شما نباید گرسنه یا کاملا سیر باشد. یک ساعت بعد از خوردن غذا و پس از استحمام فرصت مناسبی برای این کار است.

زیورآلاتی که ممکن است هنگام ماساژ به نوزاد آسیب بزنند را از دست خود خارج کنید.

ناخن دست هایتان را کاملا کوتاه کنید.

قبل از ماساژ دست ها را با آب و صابون بشویید. همچنین دست ها را با به هم مالیدن یا قرار دادن در آلب ولرم به مدت سه تا چهار دقیقه گرم کرده و سپس خشک کنید.

یک مکان ساکت و گرم را برای ماساژ دادن کودک پیدا کنید.

دمای اتاق بهتر است حدود 26 درجه سانتیگراد باشد تا نوزاد بدون پوشش هم در آن احساس راحتی کند.

حوله ای را روی تخت یا زمین پهن کنید و نوزاد را روی آن بگذارید.

برای ماساژ دادن بهتر است از روغن های مخصوص بچه ها استفاده کنید.  

 

طریقه ماساژ کودکان

ران‌ها
پا‌های کودک‌تان نقطه‌ی خوبی برای شروع هستند چون حساسیت کمتری نسبت به بقیه‌ی بخش‌های بدن دارند. دست‌های‌تان را به کمی روغن آغشته کنید و دور یکی از ران‌های او را بگیرید و یک طرف بعد از طرف دیگر به پایین بکشید، به آرامی آنها را بفشارید مانند این‌که می‌خواهید شیر بدوشید. پا‌ها را عوض کرده و حرکت را تکرار کنید.

 

پا‌ها
یک پا را بگیرید و آن را به آرامی در هر جهت بچرخانید. سپس بالای پا‌های کودک‌تان را از زیر مچ تا نوک پا دست بکشید. پا‌ها را عوض کرده و حرکت را تکرار کنید

 

کف پا‌ها
از شست‌تان استفاده کنید و کف پا‌های کودک‌تان را با حرکات دایره‌وار کوچک ماساژ دهید.

 

انگشتان پا
برای تمام کردن ماساژ پا‌ها، هر‌کدام از انگشتان پای کودک را بین انگشت شست و سبابه‌ی خود بگیرید و به آرامی بکشید. این کار را برای هر 10 انگشت انجام دهید.

 

بازو‌ها
یکی از بازو‌های کودک‌تان را در دست بگیرید و فرم شیر دوشیدن که در ماساژ ران‌ها گفته شد،‌را از زیر بغل اجرا کنید تا به مچ او برسید. سپس دستش را بگیرید و به آرامی مچش را چند‌بار در هر جهت بچرخانید. بازو‌ها را عوض کرده و حرکت را تکرار کنید.

 

دست‌ها
با شست‌تان کف دست‌های کودک را با حرکات دایره‌مانند کوچک ماساژ دهید.

 

انگشتان
انگشت کودک را بین انگشت شست و سبابه‌ی خود بگیرید و به آرامی آن را بکشید،‌اجازه دهید انگشت او در میان انگشتان‌تان لیز بخورد. این حرکت را برای همه‌ی انگشتان او و شست‌هایش انجام دهید.

 

قفسه‌ی سینه
دستان خود را به حالت دعا روی قفسه‌سینه‌ی کودک قرار دهید. سپس دست‌های‌تان را به طرف خارج بکشید و با لطافت کف دست‌تان را روی قفسه‌سینه‌ی او پهن کنید. این حرکت را چندین‌بار تکرار کنید.

 

ماساژ پشت
کودک را روی شکمش بخوابانید. با استفاده از نوک انگشتان‌تان دو طرف ستون فقرات را با حرکات چرخشی و دایره‌مانند کوچک، از پایین گردن شروع کنید تا به باسن او برسید.

ممنوعیت ماساژ پوست نوزاد با روغن گیاهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ