چه زمانی تق تق زانو خطرناک است

sahar.d
اگر زانوهایتان زیاد صدا می دهند بهتر است در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه کنید و علت را بررسی کنید.

شنیدن صدای تق تق زانو به صورت مداوم سبب نگرانی می شود و می تواند نشان از آسیب به زانو باشد و نیاز به درمان دارد. هرچه سن افراد بالاتر می رود این مساله بیشتر دیده می شود اما امروزه مشکلات مربوط به زانو از جمله صدا دادن زانو در جوانان نیز دیده می شود. در ادامه این مطلب دلایل تق تق کردن زانو را به شما می گوییم.

چرا زانو ها صدا می دهند؟

دکتر نوید ابوالاحرار فلوشیپ فوق ‌تخصصی درد می گوید: با بالا رفتن سن، بدن انسان شده و بافت های اولیه به تدریج به سمت تخریب می رود اما این تخریب در سنین پایین قابل جبران و نوسازی است اما در سنین بالا (بالای 40سال ) رفته رفته تخریب غیرقابل جبران می شود. 

می توان گفت بالا رفتن سن یکی از علت های اصلی در ایجاد زانو درد در افراد است اما زانو درد هایی که در جوانی به سراغ افراد می آید به دلیل تغییر سبک زندگی امروزی و ماشینی شدن کارها و به عبارتی کم تحرکی است چرا که کم تحرکی باعث می شود بافت های اطراف زانو که نگهدارنده مفصل زانو هستند به تدریج ضعیف تر شوند و توان سابق برای حمایت از مفصل را نداشته باشند در نتیجه فشار بیشتری به مفصل ها وارد می شود و موجب تخریب آن می شود.

سه گروه زانودرد شایع وجود دارد، گروهی از زانو دردها که معمولا در سن بزرگسالی و میانسالی بروز می‌کنند و ناشی از تخریب سطح مفصلی (آرتروز) هستند. زانو دردهایی که بر اثر ابتلا به نوعی بیماری و در سنین مختلف ایجاد می‌شوند و زانو دردهایی که مربوط به مفصل کشکی رانی یا مشکلات استخوان کشکک می‌شوند، متاسفانه این گروه از دردهای زانو حتی در سنین جوانی هم بروز می‌کند.

عوامل موثر بر زانو درد

وی در ادامه افزود : علاوه بر سن و برخی بیماری ها ، فاکتور های محیطی و تغذیه ای در این عارضه بی تاثیر نیست . تغذیه نامناسب ، اضافه وزن و فعالیت های کم را می توان عامل های دیگر در زانو درد دانست . 50 درصد از مردم کشور دچار اضافه وزن هستند و این به خودی خود باعث بروز بیماری های دیگر می شود .

توصیه های مهم برای بهبود

به افرادی که دچار زانو درد هستند توصیه می شود حداقل در روز 30 الی 40 دقیقه پیاده روی تند مخصوصا روی سطح صاف انجام دهند افراد توجه کنند هرگز در سطح شیب دار پیاده روی نکند چرا که ضررش بیشتر از نفعش است . نکته دیگری که در اینجا توصیه می شود این است که از مصرف میوه ، سبزیجات و لبنیات تازه غافل نشوید لذا تغذیه مناسب بهترین روش پیشگیری در بوجود آمدن این عارضه است .

این متخصص متذکر شد: ترک بعضی از عادات اشتباه در زندگی کمک شایانی به افراد می کند تا کمتر دچار زانو درد شوند و یا از این عارضه جلوگیری کنند . یکی از این عادات استفاده از توالت های ایرانی است که باعث می شود زانو به شدت خم شود و فشار زیادی را متقبل گردد و می توان گفت بدترین حرکت برای افرادی که زانو درد دارند و از مفصل زانو دچار مشکل هستند استفاده از توالت های ایرانی است . نکته دیگر طرز نشستن افراد است که باعث می شود دچار درد زانو شوند ، دو زانو نشستن بدترین حالت ممکن برای نشستن است.

چه زمانی صدا دادن زانو نیاز به درمان دارد ؟

دکتر سیروس افشار می گوید: در صورتی که صدا دادن زانو همراه با درد باشد و حرکت دادن زانو در این هنگام برای فرد مشکل باشد، این یک علامت جدی است و باید حتما به پزشک متخصص مراجعه نمود تا مشخص شود که آیا آسیب جدی به مفصل زارد شده است یا نه . پزشک متخصص با انجام معایناتی می تواند دلیل صدا دادن زانو را تشخیص دهد و تعیین کند که چه روش درمانی برای فرد مناسب است .

زمانی که شنیدن صدا از مفصل زانو با هیچ علائم دیگری مانند درد یا تورم همراه نیست ، صدا دادن زانو زیاد جای نگرانی ندارد . در بسیاری از موارد به علت وجود حباب های هوا که در مفصل زانو گیر افتاده اند ، مفصل زانو صدا می دهد و می تواند نشان دهنده این موضوع باشد که مفصل زانو ( به علت ایجاد فشار زیاد درون مفصل یا وجود سایش) خودش در حال برطرف کردن این موضوع است. این حالت مانند زمانی است که شما قولنج انگشتان یا مفاصل دیگر بدنتان را میشکنید .

اگر زانو درد دارید،این ورزش را انجام دهید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ