آیا با عناب می توان وزن کم کرد؟

atoosamirzavandi
عناب کالری کم و پروتئین و فیبر بالایی دارد که از پرخوری جلوگیری کرده و باعث کاهش وزن و لاغری می شود.

عناب میوه ای پر خاصیت و سرشار از فیبر می باشد که می تواند در هضم مواد غذایی به معده کمک کند و در پی آن استفاده از عناب برای کاهش وزن و تناسب اندام مفید است. در این مقاله به بررسی خواص عناب می پردازیم.

 

خواص عناب برای آکنه، جوش صورت و پوست صورت

آنتی اکسیدان های موجود در عناب به عنوان یک عامل ضد پیری طبیعی شناخته می شوند که می توانند پوست صورت را جوان تر و شاداب تر کنند.
روغن عناب به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند.
عناب برای درمان قرمزی پوست، آفتاب سوختگی و خشکی پوست مفید است.

 

خواص عناب برای مو

روغن عناب می تواند به ضخیم شدن موهای نازک و افزایش رشد موی سر کمک کند.

خواص دارویی و درمانی عناب تازه و خشک

 

دوران حاملگی

عناب حاوی مقدار زیادی ویتامین C، ویتامین A، ویتامین B و فلاونوئیدها می باشد که برای تقویت زنان باردار و رشد جنین مفید است.
عناب فنی از فولات است که برای رشد سیستم عصبی جنین مفید می باشد.
عناب غنی از آهن است و آهن مورد نیاز زنان باردار را تامین می کند.
مصرف عناب از افزایش و کاهش فشار خون در حاملگی پیشگیری می کند.

قبل از مصرف هر گونه مواد خوراکی حتما با پزشک خود نیز مشورت کنید.

 

لاغری و کاهش وزن

عناب کالری کم و پروتئین و فیبر بالایی دارد که از پرخوری جلوگیری کرده و باعث کاهش وزن و لاغری می شود.

 

سرماخوردگی و سرفه

عناب تازه غنی از پتاسیم، ویتامین A و C است که سیستم ایمنی را تقویت کرده و در پیشگیری از سرفه و سرما خوردگی مفید می باشد.

 

یبوست و اسهال

مطالعات نشان داده که مصرف عصاره ی عناب برای درمان یبوست مزمن بسیار مفید است. دانه های عناب می توانند به درمان اسهال کمک کنند.

 

بهبود وضعیت خواب

برای آدم‌هایی که از بی‌خوابی، بی‌قراری، و عدم استراحت کافی رنج می‌برند، مصرف عصاره‌ی هسته‌ی میوه‌ی عناب می‌تواند درمانی موثر باشد. طبیعت آرامش‌بخش ترکیبات ارگانیک موجود در این میوه‌ی پرفایده می‌تواند ذهن و بدن را آرام کند، بنابراین اگر شما هم شب‌ها خواب راحت و آرام ندارید، شاید جوشانده‌ی عناب دقیقا همان چیزی باشد که به آن احتیاج دارید.

 

درمان سرطان

با این‌که ساز و کار دقیق و روابط خاص میان عناب و سرطان هم‌چنان تحت مطالعه و پژوهش است، نتایج اولیه به رابطه‌ی مثبتی میان ترکیبات زیست‌فعال موجود در عناب و کاهش فعالیت رادیکال‌های آزاد و کاهش گسترش سلول‌های سرطانی اشاره می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عناب این روش پیشگیرانه‌ی بسیار موثر را در برابر سرطان و هم‌چنین دیگر بیماری‌های مزمن نظیر بیماری‌های قلبی پیش می‌گیرند.

 

محافظت از کبد

از دیگر فواید عناب برای سلامتی قابلیت آن در محافظت از کبد است.
طبق نتایج برخی مطالعات، میوه‌ی عناب با محافظت از کبد در برابر آسیب‌های ناشی از اکسیدان‌ها تاثیر بهینه‌ای بر سلامت کبد دارد. به علاوه، هم‌زمان با این‌که استرس اکسیداتیو ناشی از فعالیت رادیکال‌های آزاد تاثیر مخربی بر سراسر بدن دارند، و به این وسیله باعث بروز بیماری‌های مختلف و پیر شدن زودهنگام انسان می‌شوند، میوه‌ی عناب با آنتی‌اکسیدان‌های خود این رادیکال‌های آزاد را جذب می‌کند و با تاثیرات مخرب‌شان مقابله می‌نماید. در نتیجه، عناب دارای محتویات مفید و سالمی است که در مبارزه با هرگونه آسیب اکسیداتیو به بدن کمک می‌کنند، و از این طریق از کبد در برابر این تاثیرات مخرب محافظت می‌نمایند.

 

گوارش

مصرف میوه‌ی عناب هم‌چنین با بهبود فرایند گوارش در بدن در ارتباط است. این تاثیر عمدتا به دلیل وجود فیبر در این میوه است؛ ولی ساپونین‌ها و تریترپین‌های موجود در عناب نیز با بهینه‌سازی فرایند جذب مواد مغذی و بهبود تحرکات سالم غذا در مجاری گوارشی در این میان ایفای نقش می‌کنند. این تاثیر عناب می‌تواند به پیشگیری از یبوست، گرفتگی معده، نفخ، افزایش بیش از حد باد شکم، و هم‌چنین بیماری‌های خطرناک‌تر گوارشی نظیر سرطان روده‌ی بزرگ کمک کند.

 

ارزش تغذیه‌ای
این میوه منبع خوبی از ویتامین C و حاوی مقادیر قابل ملاحظه‌ای مواد معدنی است. همچنین دارای پروتئین، کربوهیدرات و مواد معدنی کلسیم، فسفر، آهن، کاروتن، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و فلور می‌باشد. در ضمن حاوی پکتین (به عنوان کلسیم پکتات) به عنوان فیبر محلول موثر در کاهش چربی و قند خون است. محتوای چربی کل میوه عناب بسیار کم است. نسبت اسیدهای چرب اشباع نشده به کل چربی در میوه عناب بالا است، بنابراین متخصصین تغذیه می‌توانند عناب را به عنوان بخشی از رژیم غذایی توصیه نمایند.

 فعالیت آنتی اکسیدانی

در حالی که اطلاعات تغذیه ای برای دمنوش ها در دسترس نیست، میوه ها، که برای تهیه دمنوش استفاده می شوند، شامل برخی از فنل ها، فلاونوئیدها و ویتامینC می باشند.این مواد مغذی، آنتی اکسیدان هایی هستند، که سلول ها را در مقابل رادیکال های آزاد محافظت می کنند،که سبب آسیب می شوند و ممکن است ، دارای بخشی از مسومیت های پیری و همچنین بیماری های مزمن ،مانند:بیماری قلبی و سرطان باشد.

 

بهترین روش خشک کردن عناب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ