آیا با یک مشت تخم هنداونه می توان دیابت را کنترل کرد؟

atoosamirzavandi
دانه‌های هندوانه برای کنترل دیابت و پیشگیری از مشکلات مرتبط با آن مفید هستند.

هندوانه میوه ای پر طرفدار در فصل تابستان است. یکی از خواص هندوانه که بر کسی پوشیده نیست به علت خاصیت ادرار آوری یک دفع کننده ی بسیار عالی سموم است. تخم هندوانه نیز دارای خواص زیادی است که در این مقاله به خواص درمانی آن نیز اشاره خواهیم کرد.

 

ارزش غذایی تخم هندوانه

تخم هندوانه مجموعه‌ای از مواد غذایی ارزشمند ازجمله پروتئین و آمینواسید است. حدود ۶۰ درصد از نیاز بدن به این دو ماده، با مصرف یک فنجان تخم هندوانه‌ی خشک‌شده تأمین می‌شود.

 

تخم هندوانه، درصد قابل‌توجهی ویتامین B و به‌خصوص نیاسین را در خود جای داده است. از دیگر مواد مغذی این دانه می‌توان منیزیم، مس، روی، پتاسیم، منگنز و آهن را نام برد.

 

انواع چربی نیز در این دانه وجود دارد که از میان آنها می‌توان به اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ اشاره کرد. این تجمع مواد مغذی در کنار کالری بالا، از دیگر ویژگی‌های تخم هندوانه است. یک فنجان تخم هندوانه‌ی خشک‌شده، ۶۰۰ کالری دارد.

 

کنترل دیابت
دانه‌های هندوانه برای کنترل دیابت و پیشگیری از مشکلات مرتبط با آن مفید هستند. این دانه‌ها حاوی اسید آمینه‌ای هستند که رگها را گشاد کرده و از استرس اکسیداتیو می‌کاهند. همچنین، منیزیم موجود در تخم هندوانه به تنظیم متابولیسم و کربوهیدرات که مستقیما روی قند خون اثر می‌گذارد کمک می‌کند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ انجام شد دریافت عصاره‌ی تخم‌های هندوانه می‌توانند یک درمان پشتیبان برای مبارزه با مشکلات دیابت باشند. می‌توانید تخم‌های هندوانه را بجوشانید تا نوعی چای هندوانه تهیه کنید.


یک مشت تخم‌ هندوانه را در ۴ فنجان آب بریزید و به مدت ۴۵ دقیقه بجوشانید. در پوش ظرف را بگذارید. این معجون را مانند چای، هر روز بنوشید.

 

مراقبت از پوست

تخم هندوانه منبعی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ و سایر چربی‌هایی است که برای سلامت پوست مفیدند. مصرف مرتب تخم هندوانه به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند و از تیره و مات شدن آن جلوگیری می‌نماید. آنتی اکسیدان‌های موجود در تخم هندوانه، به کاهش چروک‌های پوست کمک می‌کنند و نیز باعث می‌شوند لک‌های ناشی از افزایش سن، محو و ناپدید شوند. علاوه‌بر این، انعطاف‌پذیری پوست با مصرف مرتب تخم هندوانه افزایش می‌یابد، درنتیجه چروک شدن آن به تعویق می‌افتد. از همه مهم‌تر، استفاده‌ی مرتب از روغن تخم هندوانه روی پوست، از مسدود شدن منافذ آن جلوگیری می‌کند که همین امر ریسک بروز آکنه را نیز کاهش می‌دهد

 

مراقبت از مو

 

به‌دلیل سطح بالای پروتئین، آهن، منیزیم و مس در تخم هندوانه، این دانه‌ها تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای در حفظ سلامت مو و بهبود ظاهر آن دارند. پروتئین یکی از فاکتورهای ضروری در رشد مو است، بنابراین برای کسانی که مبتلا به ریزش مو هستند یا موهایی نازک و کم‌پشت دارند بسیار مفید است. منیزیم یکی دیگر از مواد غذایی ضروری برای حفظ سلامت موست. این ماده، موها را محکم و از شکستگی و ایجاد موخوره جلوگیری می‌کند. مس، یکی از مواد ضروری در تولید ملانین است. ملانین مسئول حفظ رنگ موی شماست و مصرف این ماده‌ی غذایی، موهایی سرزنده‌تر و نر‌م‌تر را برای شما به ارمغان می‌آورد.

 

مبارزه با خستگی
خوردن یک مشت تخم هنداونه، انرژی‌تان را افزایش داده و احساس خستگی‌تان را برطرف می‌کند. این دانه‌ها غنی از آهن هستند که یک عنصر مهم از هموگلوبین خون بوده و اکسیژن را در سراسر بدن حمل و نقل می‌کند تا انرژی شما حفظ شود. همچنین آهن به بدن‌تان کمک می‌کند کالری‌ها را به انرژی تبدیل کنید و ضمنا سیستم ایمنی‌تان را هم تغذیه می‌کند. دانه‌های هندوانه دارای اسید آمینه‌ای به نام ال سیترولین نیز هستند که برای کاهش احساس خستگی و ضعف سودمند است.

 

جنین و زنان باردار

مقادیر بالای فولات یا ویتامین B9 موجود در تخمه هندوانه از نقایص سیستم عصبی جنین در دوران بارداری پیشگیری می کند.

مقادیر قابل توجه آهن موجود در تخمه هندوانه برای درمان کم خونی زنان باردار مفید می باشد.

منیزیم و آنتی اکسیدان های موجود در تخمه هندوانه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن زنان باردار شده و خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی در دوران بارداری را کاهش می دهد.

ویتامین های B موجود در تخمه هندوانه باعث افزایش ترشح هورمون های شادی آور شده و از استرس و افسردگی زنان باردار پیشگیری می کند.

 

خواص درمانی آب هندوانه
بنابراین گزارش: سموم بدن را از طریق ادرار ،‌مدفوع و عرق دفع می کند
از لخته شدن خون هم جلوگیری می کند

خواص درمانی دانه و مغز هندوانه
همچنین مغز دانه هندوانه به مقدار 35 گرم در روز برای درمان سوزش ادرار ، زخم مثانه ،‌ زخم معده،‌ خش خش سینه ،‌ خونریزی سینه و تسکین سرفه موثر است و همچنین به هضم غذا هم کمک می کند و از پیری زود رس سلول های پوست جلوگیری می کند.

خواص بی نظیر و شگفت انگیز هندوانه را بیشتر بشناسید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ