آیا مراقبت از دندان شیری بیهوده است؟

atoosamirzavandi
دندان های شیری در رشد گفتاری کودکان نیز نقش مهمی دارند. برخی از واژه‌ها با به‌کارگیری دندان‌ و زبان و لب‌ها ادا می‌شوند.

عده ای بر این باورند که دندان های شیری به دلیل این که همیشگی نیستند پس نیازی به رسیدگی و مراقبت ندارند در صورتی که اگر دندان های شیری زود تر از موعد از بین بروند باعث ایجاد مشکل در ترتیب و فک کودکان در بزرگسالی خواهد شد. با خواندن این مقاله اطلاعات بیشتری بدست آورید.

 

علت وجود و نگهداری دندان شیری

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که وجود دندان شیری فقط به‌دلیل تمرینی برای دندان‌داشتن است. درنتیجه، اگر یکی از این دندان‌ها دچار پوسیدگی شود، چندان به آن توجه نمی‌کنند و از دندانپزشک می‌خواهند تا آن را بکشد.

 

درهر‌حال دندان های شیری افتادنی‌اند؛ اما باید بدانید دندان های شیری صرف‌نظر از جویدن غذا، کارکردهای بسیار مهمی برای کودکان دارند. اگر دندان شیری کودکی بسیار زودتر از موعد از بین برود، دندان دائمی او ممکن است کاملا در جای خود رشد نکند و در بزرگسالی، دندان‌های نامرتبی داشته باشد.

 

دندان های شیری در رشد گفتاری کودکان نیز نقش مهمی دارند. برخی از واژه‌ها با به‌کارگیری دندان‌ و زبان و لب‌ها ادا می‌شوند. برای نمونه، ادای حرف دال در واژه‌ی دندان، با تماس نوک زبان به دندان‌های ردیف جلو و بالا، ادا می‌شود. وقتی کودکان یاد می‌گیرند حرف بزنند، توانایی آنها در تلفظ درست واژه‌ها بسیار مهم است. درنتیجه، اگر دندان‌ها سر جای خود نباشند، مسلما گفتن عبارتی مانند «سه سیر سرشیر، سه شیشه شیر» دشوار می‌شود

 

 نکاتی در مورد مراقبت از دندان شیری

وقتی کودک می خواهد دندان دربیاورد ، لثه متورم و دردناک می شود. ممکن است از دهان کودک مرتبأ به مقدار زیاد آب بریزد و کودک بی قرار و ناآرام باشد. مالیدن لثه کودک با انگشت تمیز دست یا با یک قاشق سرد کوچک او را تسکین می دهد . دندانهای شیری معمولا از ۶ ماهگی شروع به در آمدن می کنند.

 

همزمان با رویش اولین دندان شیری باید دندانهای کودک را با استفاده از گاز و یا پارچه مرطوب که به دور انگشت پیچانده ایم، تمیز کنیم. از سن ۲/۵ سالگی که تقریبأ همه دندانهای کودک رویش پیداکرده است باید مسواک کردن توسط والدین آغاز گردد.

 

اگر کودک در هنگام خواب با شیشه ، شیر بخورد احتمال ابتلا به سندرم شیر وجود دارد. در اثر این بیماری دندانهای قدامی (جلو) کودک دچار پوسیدگی زودرس می شود و کودک شما زودتر از سن مقرر دندانهایش را از دست خواهد داد.

 

آهن عنصری ارزشمند برای بدن است و مهمترین مورد مصرف آن در بدن ، خونسازی است. میزان آهن موجود در شیر مادر کم است و به همین علت مصرف قطره آهن در شیرخوارانی که از شیر مادر تغذیه می کنند توصیه شده است.

 

باید دانست که این قطره مفید ممکن است در صورت بی توجهی باعث ایجاد مشکلاتی در دندان کودک شود . آهن با مینای دندان ترکیب شده و آن را سیاه می کند و مقاومت طبیعی آن را از بین می برد.

 

بنابر این باید پس از دندان در آوردن کودک ، قطره آهن را روی دندانها نریزیم و بلافاصله پس از خوردن قطره به کودک آب بخورانیم تا آهن با دندانهای کودک تماس پیدا نکند.

 

اگر دندان شیری کودکی بیش از موقع از دست برود فورأ باید با دندانپزشک تماس گرفت زیرا ممکن است دندانهای دیگر در طول زمان به سمت فضای خالی دندان از دست رفته حرکت کنند و درنتیجه دندان دایمی در جای غیرطبیعی رشد کند و نظم دندانها را برهم بریزد.

 

تاج دندان های شیری در زمانی ساخته و تشکیل می شوند که انسان هنوز در مرحله جنینی و داخل رحم مادر می باشد. موادی که مادر در دوران حاملگی از آنها تغذیه می کند، تاثیر زیادی در چگونگی وقوت و ضعف دندانهای فرزند او خواهند داشت.

 

مهمترین موادی که برای تقویت و استحکام دندان های طفل لازم است و باید مادر باردار از آنها به میزان لازم استفاده نماید عبارتند از  کلسیم، فسفر، ویتامین D، ویتامین C و فلوئور اولین دندان آسیای بزرگ دایمی در سن ۶ سالگی رویش می کند و دندان ۶ نامیده می شود. 

 

تعداد ۲۸عدد از دندانهای دایمی در سن ۶ تا ۱۲ سالگی می رویند. دندانهای دایمی برای داشتن تغذیه سالم، تکلم صحیح، حفظ زیبایی چهره بکار می رود و همانند بقیه اعضای بدن برای تمام عمر پیش بینی شده اند.

 

مسواک زدن

مسواک زدن توسط مسواک های عادی از حدود سن ۲ تا ۳ سالگی باید آغاز شود. برای کودکتان، مسواکی مناسب با اندازه دهانش تهیه کنید و فراموش نکنید که تا سن ۶ سالگی که کودک به طور کامل قادر به کنترل عضلات خود باشد، مسواک زدن برای کودک به عهده یکی از والدین است و مسواکی که کودک زیر ۶ سال برای خودش بزند.

 

ارزش بهداشتی نخواهد داشت. به اندازه یک عدس از یک خمیر دندان دارای فلوراید بر روی مسواک قرار داده و حدود ۲ دقیقه تمام سطوح دندان های کودکتان را لااقل ۲ بار در روز مسواک بزنید.

نگهداری از دندان شیری اهمیت دارد؟

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ