بهترین روش های تهیه سرکه های خانگی

faateme1366
خیلی از افراد موقع خرید سرکه به این فکر می افتند که احتمال قوی اکثر این سرکه از مواد شیمیایی تشکیل شده و اصلا خوردن آن برایشان دلنشین نیست. به همین منظور برای شما دراین مطلب روش تهیه انواع سرکه خانگی را توضیح داده ایم. با ما همراه باشید.

روش تهیه سرکه سیب خانگی

۱سیب را کاملاً بشویید.

۲سیب را به چهار قسمت نموده. و دم و هسته های آن را جدا کنید.

۳سیب آماده را درون دبه می ریزیم. و مقدار یک قاشق مخمر نانوایی را در آب ولرم آب نموده به مواد اضافه می کنیم و یا مقدار یک کفه دست نان روی مواد قرار می دهیم و ۴/۱ روی ظرف را خالی نگه می داریم تا زمانی که براثر تخمیر بالا آمد جای کافی داشته باشد.

۴ظرف را در جای گرم نگهداری می کنیم.

۵بعد از تخمیر شدن سیب ها حدود ۷-۸ ماه سیب تخمیر شده را صاف می کنیم.

۶مایه صاف شده را در ظرف در بسته می ریزیم بعد از مدت ۱۵ روز قابل مصرف می باشد.

توجه: در این روش از آب استفاده نشده است.

 

مواد لازم جهت تهیه سرکه انگور خانگی

انگور : 2 کیلو

ظرف بزرگ

نمک : دو قاشق مرباخوری

آب : 2 پیمانه

 

طرز تهیه سرکه انگور خانگی

برای تهیه سرکه انگور خانگی ابتدا ساقه و چوب انگورها را جدا کنید و آن‌ها را داخل ظرفی ریخته، با وسیله‌ای مثل گوشتکوب برقی، گوشتکوب دستی یا مخلوط کن له کنید.

انگورهای له‌شده را همراه با تفاله داخل یک دبه بریزید. دقت کنید که یک سوم از سر دبه خالی بماند که اگر سرکه در فرآیند تولید کف کرد؛ از سر دبه سر نرود.

به اندازه یک دهم از مقدار انگور، سرکه حاضری و نمک داخل دبه بریزید. مثلا برای دو کیلو انگور، نصف استکان سرکه و یک قاشق مرباخوری نمک داخل دبه ریخته و هم بزنید. 

برای اطمینان از تهیه یک سرکه خوب و عالی می‌توانید نصف استکان آب و یک قاشق مرباخوری خمیر مایه را نیز با هم مخلوط کنید و به انگورهای له‌شده اضافه کرده و هم بزنید.

حالا درب دبه را طوری روی آن قرار دهید که لای آن باز بماند و هوا درون دبه جریان داشته باشد. دبه را در جای گرم مثل گوشه آشپزخانه قرار دهید. حدود یک هفته بعد، سرو کله پشه سرکه پیدا می‌شود.

این حشرات ریز فرآیند تبدیل انگور به سرکه را سریع‌تر می‌کنند و وقتی آن‌ها را دیدید مطمئن باشید که کارتان به درستی پیش رفته. یک‌بار سرکه را هم بزنید و تا حدود سه هفته بعد دیگر به آن دست نزنید.

در این فاصله مواد تفاله تقریبا ته نشین می‌شوند و روی مواد زلال و صاف می‌شود. می‌توانید در این مرحله سرکه را بچشید؛ اگر کاملا ترش شده بود می‌توانید تفاله‌ها را جدا کنید و سرکه رو صاف کرده و داخل شیشه نگهداری کنید. سرکه انگور خانگی عالی و باکیفیت شما آماده است.

 

طرز تهیه سرکه انار خانگی

برای درست کردن سرکه انار ابتدا انارها را دانه کنید و در ظرف مورد نظر قرار دهید ، سپس آب جوش و نمک روی آن بریزید. پس از یک روز که هوای ظرف خارج شد، در آن را محکم ببندید و به مدت ۲۲ ماه در جای گرم بگذارید تا جا بیافتد.

ابتدا انار شیرین را به چهار قسمت کنید سپس دانه های آن را جدا کنید.آنرا درون ظرف بریزید و به ازای یک کیلو گرم ،۱۰۰گرم شکر و مقدار ۱۰۰سی سی در لیتر سرکه و مقدار یک قاشق مخمر نانوایی را در آب ولرم آب کنیدو به مواد اضافه کنید و یا یک نان روی مواد قرار دهید و یک جهارم روی ظرف را خالی نگه دارید تا زمانی که براثر تخمیر بالا آمد جای کافی داشته باشد.

سرکه انار را در جای گرم در دمای ۲۸الی ۳۰ درجه  نگهداری کنید، بعد از تخمیر شدن انار ها حدود  ۲ الی۳۳ ماه انار تخمیر شده را صاف کنید.مواد صاف شده را در ظرف در بسته بریزید بعد از ۱۵۵ روز قابل مصرف می باشد. در این روش از آب استفاده نشده است.

 

طرز تهیه سرکه برنج خانگی

برنج را به خوبی بشویید و در آب خیس کنید برنج باید حدود 6 ساعت خیس بخورد. به ازای هر پیمانه برنج 2 پیمانه آب بریزید

بعد از گذشت 3 ساعت دانه های خیس خورده برنج را با دست به خوبی فشار دهید تا خرد شود و سپس مجدد سه ساعت دیگر برنج را خیس دهید

بعد از 6 ساعت برنج را داخل تنظیف بریزید و فشار دهید تا تمام آب برنج خارج شود

آب برنج را در ظرف بریزید و در یخچال بگذارید آب برنج باید یک شب کامل در یخچال بماند

روز بعد آب برنج را از یخچال خارج کنید و اندازه گیری نمایید

به ازای هر پیمانه آب برنج 3/4 پیمانه شکر سفید اضافه نمایید

آب برنج و شکر را مخلوط کنید تا تمام شکر در آب برنج حل شود

سپس از روش بن ماری استفاده نمایید و مخلوط آب برنج و شکر حل شده را داخل ظرفی ریخته و به روش بن ماری حدود 30 دقیقه بپزید

بعد از پخته شدن مایه آن را کناری بگذارید تا خنک شود و سپس در ظرف شیشه ای مناسبی بریزید

در این مرحله به ازای 4 پیمانه مایه 1/4 قاشق سوپخوری مخمر اضافه نمایید و مایه را به خوبی مخلوط کنید

درب ظرف را ببندید و در دمای محیط ( نباید زیاد سرد یا گرم باشد) قرار دهید . زمان اولیه رسیدن سرکه برنج حدود یک هفته است

در طی هفته مایه شروع به حباب زنی و جوشیدن می کند، بعد از گذشت 5 روز تا یک هفته تمام حباب ها از بین می رود و در این مرحله باید ظرف سرکه را تغییر دهید

تمام سرکه را در ظرف تمیز و خشکی بریزید و درب ظرف را ببندید . ظرف باید شیشه ای باشد و درب آن به خوبی بسته شود

مجدد حداقل 4 روز ظرف را در دمای محیط نگهداری کنید و سرکه برنج آماده مصرف است

سپس مایه به دست آمده که بوی آن کاملا سرکه ای است را از صافی بگدرانید و مجدد حدود 15 دقیقه به روش بن ماری حرارت دهید و بپزید

سرکه به دست آمده کمی کدر است و شفاف نیست اگر می خواهید سرکه برنج کاملا شفاف داشته باشید در مرحله آخر قبل از پخت به ازای هر 20 پیمانه سرکه یک عدد سفیده تخم مرغ اضافه کنید و سپس سرکه را به روش بن ماری پخت دوم نمایید

تمام کدری سرکه به خورد سفیده تخم مرغ می رود و می توانید بعد از پخت آن را بردارید و سرکه برنج شفاف داشته باشید

سرکه برنج طعم دهنده بسیار عالی است و در دستور غذاهای آسیایی استفاده می شود . در دستور غذاهایی مانند سوشی ، اونیگیری، سبزیجات و سالادهای کره ای از سرکه برنج استفاده می شود و این غذاها در بین ایرانیان نیز بسیار طرفدار دارد

فواید باورنکردنی سرکه سیب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ