شناسایی علائم سکته قلبی قبل از این که دیر شود!

atoosamirzavandi
در صورتی که فرد خیلی زود احساس خستگی کند ممکن است در معرض خطر حمله قلبی باشد.

علائم سکتهدر صورتی که درست تشخیص داده نشود ممکن است منجر به اتفاقات جبران ناپذیر گردد. شناخت علائم سکته و نحوه ی عملکرد حین این اتفاق برای افرادی که دارای سابقه خانوادگی هستند امری ضروری است. در این مقاله با علائم سکته آشنا شوید.

 

علائم حمله قلبی که نباید نادیده گرفته شوند

سوزش سر دل و مشکلات دستگاه گوارش: 

سوزش سر دل یک اختلال گوارشی است که می تواند ناشی از ریفلاکس معده به مری باشد. این عارضه به طور معمول در کسانی که بلافاصله بعد از صرف غذا دراز می کشند اتفاق می افتد و می تواند منجر به درد معده و استفراغ شود. البته سوزش سر دل همراه با درد شدید در قفسه سینه می تواند نشان دهنده خطر حمله قلبی باشد. برخی افراد در قسمت بالای شکم احساس درد می کنند. زنان و افراد مسن بالای ۶۰ سال به احتمال زیاد این علایم را تجربه می کنند بی آن که بدانند این علایم با بیماری های قلبی مرتبط است. البته اغلب موارد درد شکم و حالت تهوع با حمله قلبی ارتباط ندارد و در صورتی نگران کننده است که ناگهانی و بدون دلیل ظاهر شود.

 

درد در قسمت چپ بدن: 

این یکی از علائم کلاسیک حمله قلبی است. یک فرد ممکن است درد در قسمت چپ بدن را تجربه کند و ممکن است آن را با درد عضلانی اشتباه بگیرد و در نتیجه این درد نادیده گرفته شود. بنابراین در صورتی که فرد درد در قسمت چپ بخصوص دست چپ را حس کرد، یک احتمال قوی برای حمله قلبی است. بهترین راه برای جلوگیری از هر گونه عواقب شدید، درمان فوری و اخذ خدمات پزشکی است.

 

خستگی سریع: 

در صورتی که فرد خیلی زود احساس خستگی کند ممکن است در معرض خطر حمله قلبی باشد. سعی کنید نوع خستگی خود و چگونگی آن را تجزیه و تحلیل کنید؛ مثلا بررسی کنید که خستگی شما ناشی از فعالیت های روزمره مانند راه رفتن، بالا رفتن از پله، دویدن و … و یا این که خود به خود حادث شده است. این تجزیه و تحلیل ها به کاهش شانس ابتلا به حمله قلبی در صورتی که شما در معرض خطر باشید، کمک می کند. در این مورد می توانید از پزشک تان مشاوره بگیرید. منظور از خستگی مفرط، خستگی است که مانع از بلند شدن فرد از رختخواب می شود. اگر فرد فعالی هستید و ناگهانی دچار خستگی مفرط شده اید، این علامت را نادیده نگیرید.

 

سرفه غیر قابل توقف: 

این یکی از نشانه های متداول حمله قلبی است. در موارد شدید، سرفه خونی نیز مشاهده می شود. علائم عمومی حمله قلبی مرتبط با سرفه شامل مخاط سفید مایل به صورتی است که در نتیجه نشت خون در ریه ها بروز کرده است.

 

درد فک و گلو درد:

 بی حسی در شانه و دست نشانه حمله قلبی است اما بیشتر مردم این نوع علایم را تجربه نمی کنند. به جای آن در قسمت گردن یا شانه یا از فک به بالا تا ناحیه گوش درد دارند. برخی نیز از درد بین استخوان کتف شاکی هستند. از آن جا که این درد موقتی است اغلب به فراموشی سپرده می شود.

 

سرگیجه: 

نرسیدن خون کافی به قلب یعنی نرسیدن اکسیژن کافی به قلب که این امر باعث کمبود نفس و سرگیجه می شود. این سرگیجه اغلب با درد قلسه سینه و نفس نفس زدن همراه است. همه این علائم به اندازه کافی برای این که بیمار سریعا به پزشک مراجعه کند، هشدار دهنده هستند.

 

تورم اندام:

 هنگامی که عضله قلب درست عمل نمی کند، فضولات از طریق خون از بافت ها حمل نمی شود و در نتیجه باعث ورم می شود. ورم ابتدا در کف پا و قوزک آغاز می شود. علاوه بر آن هنگامی که خون کافی به بافت ها نمی رسد، درد ایجاد می شود.

 

ضربان قلب:

 یک ضربان قلب پایدار نشانه ای از قلب سالم است. اما ضربان قلب بدون دلیل می تواند نشانه ای از خطر حمله قلبی باشد. در این مواقع احساسی که به فرد دست می دهد، این است که گویی با سرعت دویده است. برخی این حالت را با حمله عصبی اشتباه می کنند. اگر بدون آن که کار سنگینی انجام داده اید دچار ضربان تند و نامنظم قلب شده اید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

خر و پف: 

خر و پف بلند نیز نشانه ای جدی از خطر حمله قلبی است. افرادی که از ناراحتی های قلبی رنج می برند، برای کنترل سطح خر و پف شبانه می توانند از یک ناظر خارجی کمک بگیرند.

 

تعریق

نشستن عرق سرد بر بدن بدون دلیل واضح می‌تواند از علائم سکته قلبی باشد. اگر عرق سرد کرده‌اید و هریک از نشانه‌های دیگر این فهرست را دارید حتما بدون فوت وقت به اورژانس ۱۱۵ زنگ بزنید تا شما را به بیمارستان برسانند. در این حالت هرگز خودتان رانندگی نکنید

 

چگونه می توانید خطر ابتلا به حمله ی قلبی را کاهش دهید؟

ورزش جسمی منظم، کلسترول پایین، و رژیمی که سرشار از غلات و کم چربی باشد می تواند به شما کمک کند خطر ابتلا به حمله ی قلبی را کاهش دهید. این چای طبیعی می تواند با کاستن از قند خون تان، افزایش سلامت عضلات، و پایین آوردن وزن تان به شما کمک کند خطر ابتلا به حملات قلبی را کاهش دهید.

– 1 عدد کیسه ی چای سبز

– 1/3 اینچ از یک تکه زنجبیل

– 1 نوک انگشت شنبلیله

عسل جهت طعم دادن

اکثر زنان ابتلا به حمله ی قلبی، یا سکته ی قلبی (MI)، را با علائمی که ناگهانی و بی خبر ظاهر می شوند مرتبط می دانند. برعکس، نشانه های ظریف یک رویداد قلبی قریب الوقوع ممکن است حدودا یک ماه قبل از حمله ی قلبی واقعی خودش را نشان بدهد. بسیاری از سکته های قلبی به علت انسداد شریان کرونر به وجود می آیند که از ساخته شدن تدریجی پلاک هایی که نهایتا خون رسانی را مختل می کنند ناشی می شود. درد و فشار شدید حمله ی قلبی وقتی احساس می شود که جریان خون در یک قسمت از ماهیچه ی قلب متوقف می شود که به مرگ بافت منتهی می شود.

 

در هنگام وقوع حمله ی قلبی چه باید کرد ؟

در صورتی که علائم حمله ی قلبی را بشناسید اولین کاری که باید انجام بدهید این است که درخواست کمک اورژانسی بدهید. اگر به آسپرین دسترسی دارید، مصرف یک دوز استاندارد می تواند یکی از بهترین راه های افزایش شانس بقا باشد چون آسپرین از بزرگتر شدن لخته های خونی خطرناک جلوگیری می کند. در حالی که منتظر رسیدن تیم اورژانس هستید، اطلاعات تماس اضطراری و اطلاعاتی درباره ی هر بیماری دیگری که به خاطر آن تحت درمان بوده اید را روی یک تکه کاغذ بنویسید.

علائم حمله قلبی در زنان را می شناسید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ