موارد استفاده از کلوتریمازول را می‌شناسید؟

mahdie.mohtashami
کلوتریمازول برای درمان بیماری‌های پوستی و قارچی مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای آشنا شدن کامل با این پماد خبر زیر را کامل بخوانید.

با موارد استفاده از کلوتریمازول آشنا شوید

از پماد کلوتریمازول برای درمان بیماری‌های پوستی و قارچی استفاده می‌شود. پماد کلوتریمازول یک پماد ضدقارچ می‌باشد. کلوتریمازول یک پماد ضد قارچ است. کلوتریمازول از رشد قارچ جلوگیری می‌کند.

کلوتریمازول برای درمان عفونت های پوستی مانند پای ورزشکار، خارش ژوک (jock itch)، عفونت قارچی و سایر عفونت های قارچی پوست (کاندیدیازیس) استفاده می شود. این دارو همچنین برای درمان نوعی بیماری پوستی موسوم به پیتیریازیس (tinea versicolor)، که یک عفونت قارچی است و سبب روشن شدن یا تیره شدن پوست گردن، سینه، بازوها و پاها می شود، مورد استفاده قرار می گیرد. کلوتریمازول یک ضد قارچ آزول است که با جلوگیری از رشد قارچ عمل می کند.

نحوه مصرف کلوتریمازول

از کلوتریمازول فقط بر روی پوست استفاده کنید. محل مورد نظر را تمیز و کاملا خشک کنید. این دارو را معمولا دو بار در روز یا طبق تجویز پزشک، بر روی پوست استفاده کنید. دوز و طول درمان بستگی به نوع عفونت دارد. این دارو را بیشتر از آنچه در نسخه تجویز شده است استفاده نکنید. با این کار وضعیت شما سریعتر بهبود نخواهد یافت، بلکه ممکن است عوارض جانبی افزایش یابند.

مقداری کافی از دارو برای پوشش ناحیه مورد نظر و مقداری از پوست اطراف آن را استفاده کنید. پس از استفاده از این دارو، دست های خود را بشویید. ناحیه مورد نظر را نپوشانید و یا باندپیچی نکنید، مگر اینکه پزشک شما دستور چنین کاری را داده باشد.

از این دارو در چشم، بینی، دهان و واژن استفاده نکنید.

از این دارو به طور مرتب استفاده کنید تا بیشترین بهره را از آن ببرید. به یاد داشته باشید که هر روز در همان زمان ها از دارو استفاده کنید.

استفاده از دارو را تا زمانی که مقدار تجویز شده تمام نشده است متوقف نکنید، حتی اگر پس از شروع کلوتریمازول علائم از بین بروند. متوقف کردن زود هنگام این دارو ممکن است باعث افزایش رشد قارچ ها شود که ممکن است به عود عفونت منتهی شود.

اگر وضعیت شما پس از ۴ هفته درمان همچنان ادامه داشت یا در هر زمانی بدتر شد، به پزشک اطلاع دهید.

عوارض جانبی کلوتریمازول

با مصرف این دارو سوزش، خارش، تورم، تحریک، قرمزی، برآمدگی های جوش مانند، حساسیت به لمس یا پوسته پوسته شدن ممکن است رخ دهد. اگر هر کدام از این موارد ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، فورا به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

اگر پزشک این دارو را تجویز کرده است به خاطر داشته باشید که او نفع آن را بیشتر از خطر عوارض جانبی آن در نظر گرفته است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند، عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت بروز هر یک از این موارد بعید، اما جدی، فورا به پزشک خود اطلاع دهید: تاول، تراوش چرک یا مایع، زخم های باز.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است، اما اگر متوجه بروز آن شدید، به پزشک مراجعه کنید. علائم واکنش آلرژیک جدی عبارتند از: بثورات پوستی، خارش / تورم (به ویژه در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی.

در اینجا ارائه لیست کاملی از عوارض جانبی جانبی احتمالی امکان پذیر نیست. اگر متوجه عارضه دیگری شدید که در بالا را ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

مقدار و نحوه مصرف پماد کلوتریمازول

پماد کلوتریمازول برای چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
شادی نصیریان

شادی نصیریان

1399-07-25 - 12:14 پاسخ

بد نیس