خارج کردن سرب از بدن با سیر!

sahar.d
سیر همواره به عنوان یک ماده سوپر تغذیه ای شناخته شده است و یکی از قوی ترین آنتی بیوتیک های طبیعی است.

در دنیای ماشینی و آلوده امروز و بخصوص زندگی در کلان شهرها که همواره با مشکلات آلودگی هوا مواجه هستند، جذب فلزات سنگین از جمله سرب توسط بدن و ایجاد مسمومیت  و انواع بیماری های خطرناک از جمله سرطان بسیار رایج شده است. برایمقابله با اثرات منفی سرب و سایر فلزات سنگین یکی از بهترین راه ها، داشتن تغذیه مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. سیر یکی از بهترین گزینه ها برایمبارزه با سرب است. در ادامه این مطلب به بررسی اثر سیر در خارج کردن سرب از بدن می پردازیم.

تاثیر فلزات سنگین روی بدن ما

فلزات سنگین از جمله سرب به سختی از بدن دفع می‌شوند و به مرور زمان در آن تجمع کرده و اثرات منفی خود را بروز می‌دهند. از دوره‌ی باستان، اطبای یونانی و رومی در خصوص مضرات و علائم قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین سخن گفته اند. از بین تمام اثرات منفی قرار داشتن در معرض این فلزات به موارد زیر اشاره می‌شود:

  • ابتلا به سرطان
  • بیماری‌های کلیوی
  • بیماری‌های کبدی
  • تاخیر در رشد
  • اوتیسم
  • بیماری‌های خودایمنی
  • بیماری‌های مفصلی
  • مشکلات سیستم عصبی
  • بیماری‌های نرودژنراتیو مانند پارکینسون و آلزایمر
  • مشکلات غددی
  • بارداری‌های غیرطبیعی
  •  آلرژی‌ها

با نگاهی اجمالی به این لیست متوجه اثرات منفی این فلزات خواهید شد. در نتیجه لازم است که از همین حالا به فکر تمیز کردن بدن تان از شر آن ها باشید.

دفع سرب از بدن با سیر

سیر یک ماده‌ی غذایی با خواص درمانی فوق‌العاده است که برای مقابله با بیماری‌های زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیر حاویاسید های آمینه سولفوردار است وعمده اثرات درمانی این گیاه مربوط به این ترکیبات می باشد. ترکیبات سولفور دار عصاره سیر شامل (آلیسین – آ لیین و اس مرکاپتو سیستئن) می باشند. 
آ لیین یکی از این ترکیبات است که نقش مهمی در دفع سرب وسایر فلزات سنگین از بدن دارد. بدنبال تجویز خوراکی ماکزیمم غلظت پلاسمایی آن در عرض ده دقیقه حاصل شده ودر عرض حدود 6 ساعت از بدن دفع می شود. در ساختار آمینو اسیدهای موجود در سیر گروه کربوکسیل آزاد و گروه آمینو وجود دارد. که به سرب متصل شده و سبب تسهیل دفع آن از بدن می شوند.سایر ترکیبات عصاره سیر مانند( اس مرکاپتو سیستئین و عناصر ریز مغذی ) قادرند از جذب سرب از دستگاه گوارش جلوگیری کنند. 

بررسی های تجربی در موش صحرایی نشان داده است که عصاره سیر میزاندفع سرب از ادرار و مدفوع را افزایش داده و در نتیجه باعث کاهش غلظت سرب در بافتهای بدن می شود. که این کاهش غلظت با دز عصاره سیر ارتباط مستقیم دارد . هنگامی که بالاترین دز (400 میلی گرم به ازای هر کیلو گرم وزن بدن ) تجویز می شود غلظت سرب در بافتهای مختلف بدن موش صحرایی به حداقل ممکن می رسد . بطوریکه مقادیر سرب دربافتهای آنها تقریبا با مقادیر سرب در موشهای سالم برابر می شود. 

در مطالعات تجربی که روی پرندگان انجام گرفته مشخص شده است که دادن عصاره سیر به جوجه ها علاوه بر کاهش غلظت سرب در بافتهای نرم بدن مانند بافتهای ماهیچه ای و کبد باعث کاهش میزان سرب در بافت استخوانی آنها می گردد.نتایج این بررسی ها نشان می دهد میزان سرب در جوجه هایی که عصاره سیر بعد از خوراندن سرب به آنها تجویز شده بود بمراتب کمتر از آنهایی بود که سرب و عصاره سیر را بطور همزمان در یافت کرده بودند. 

علاوه بر این سیر باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و می تواند اثرات منفی مسمومیت با سرب را کاهش داده وبه بدن در دفع بیشتر سرب کمک کند.

منبع: الودکتر

چگونه کبد را از فلزات سنگین پاکسازی کنیم ؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ