مفیدترین و مضرترین غذاها برای کبد

toranj
در این مقاله با مفید ترین و مضرترین غذاها برای کبد آشنا می شوید.

به گزارش الودکتر: اگر می خواهید به بیماری های کبدی دچار نشوید بهتر است این مقاله را بخوانید تا با مفیدترین و مضرترین غذاها برای کبد آشنا شوید.

جو دوسر

غذا با فیبر زیاد می‌تواند به کارکرد کبد شما در بهترین حالت کمک کند. یکی از بهترین منابع فیبر جو دوسر است که در شروع روزت میتونی به عنوان یه صبحانه خوب ازش استفاده کنید. تحقیق نشان می‌دهد که می‌تواند به شما کمک کند تا مقداری وزن اضافی و چربی شکم را از بین ببرید که راه خوبی برای دور نگه داشتن بیماری کبد است.

از غذاهای چرب دوری کنید

سیب‌زمینی سرخ‌کرده و همبرگر انتخاب ضعیفی برای سالم نگه داشتن کبد شما هستند.غذاهای زیادی را بخورید که دارای چربی های مناسب و خوب هستند و می‌تواند باعث شود که کبد شما کار خود را به خوبی انجام دهد. استفاده از غذاهای چرب در طول زمان ممکن است منجر به التهاب شود که به نوبه خود باعث زخمی شدن کبد می‌شود که به عنوان سیروز شناخته می‌شود.

کلم بروکلی

اگر می‌خواهید کبد خود را سالم نگه دارید، سبزیجات زیادی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.کلم بروکلی می‌تواند بخشی از این استراتژی باشد. برخی مطالعات نشان می‌دهند که این نوع غذا ها می‌تواند به محافظت از شما در برابر بیماری کبد کمک کند . می توانید بروکلی را خرد کنید و آن را با سرکه بالزامیک مخلوط کنید. هم چنین سیر همراه ان نیز لذت بخش است.

قهوه

اگر در طول روز نمی توانید بدون قهوه سر کنید خوشحال باشید که آن برای سلامتی کبد مفید است. مطالعات نشان می‌دهند که نوشیدن دوتا سه فنجان در روز می‌تواند باعث محافظت از کبد شما در برابر آسیب ناشی از رژیم غذایی ناسالم شود. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که قهوه ممکن است خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهد.
دوری از شیرینی و قند
خیلی از چیزهای شیرین می تواند روی کبد شما تاثیر بگذارد.  به این خاطر است که بخشی از شیرینی  آن تبدیل به چربی می شود. اگر زیاده‌روی کنید، کبد خیلی چاق شده و در نهایت، شما می توانید به بیماری کبد چرب مبتلا شوید.

چای سبز

سرشار از نوعی آنتی‌اکسیدان به نام catechins است. تحقیقات نشان می‌دهد که چای سبز ممکن است در برابر برخی از انواع سرطان از جمله کبد محافظت کند. چای سبز آماده برای نوشیدن ، مقدار بسیار کمتری تری دارند پس بهتر است خودتان چای سبز را دم دهید.

آب بنوشید

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای کبد انجام دهید این است که یک وزن سالم داشته باشید.به جای نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه و نوشیدنی‌های ورزشی عادت به نوشیدن آب کنید.

بادام ، آجیل 

منابع خوب ویتامین E، یک ماده مغذی است که تحقیقات نشان می‌دهد ممکن است به محافظت در برابر بیماری کبد چرب کمک کند بادام  هم برای قلب خوب است پس دفعه بعدی که احساس  کردید دلتان تنقلات می خواهد کمی بادام بخورید. یا آن‌ها را در سالاد امتحان کنید، جایی که آن‌ها یک ضربه محکم رابه چاقی و چربی شکمی وارد می‌کنند.

نمک را از دسترستان خارج کنید

تحقیقات اولیه نشان می‌دهند که رژیم غذایی بالا در سدیم ممکن است منجر به سیروز کبدی شود. کارها‌ی ساده‌ای وجود دارند که می‌توانید انجام دهید تا احتمال ابتلا به آن را کاهش دهید. از غذاهای فرآوری شده اجتناب کنید. بجای سبزیجات کنسرو شده ، تازه انتخاب کنید و با دور کردن نمک بر روی میز، به زندگی سالم خود ادامه دهید.

اسفناج

سبزیجات سبز یک آنتی‌اکسیدان قوی به نام گلوتاتیون دارند که می‌تواند به حفظ کردن کبد شما کمک کند. یک کاسه بزرگ برای سالاد شام درست می‌کنید، و با سیر و روغن زیتون می بخورید این بهترین راه پیشگیری ازکبد چرب است .

زغال آخته

مواد غذایی موجود در آن‌ها پلی فنل‌ها است که به محافظت از شما در برابر بیماری کبد کمک میکند که اغلب با چاقی و کلسترول بالا دست و پنجه نرم می‌کند.اگر  زغال آخته همیشه در دسترس نباشد، غذاهای دیگر غنی از پلی فنول عبارتند از شکلات تلخ، زیتون، و آلو.

گیاهان دارویی

می خواهید از کبد و قلب در یک زمان محافظت کنید؟بر روی برخی از غذاهایتان  پونه، مریم‌گلی و یا رزماری بپاشید. آن‌ها منبع خوبی از پلی فنل‌های سالم هستند.یک مزیت اضافی: آن‌ها به شما کمک می‌کنند نمک را در بسیاری از دستور پخت کاهش دهید.دارچین ، پودر کاری و زیره بهترین ادویه ها برای پیشگیری از کبد چرب می باشد.

خوردن اسنک و فست فود را محدود کنید

خوردن فست فود چند بار در هفته می تواند عامل اصلی بیماری کبدی باشد.
مشکل چیپس و کالاهای پخته این است که آن‌ها معمولا با شکر، نمک و چربی پر می‌شوند. سیب را با یک بسته کوچک از کره با یک فنجان کوچک آجیل یا نخود فرنگی امتحان کنید. ببینید چطوری می تواند جای چیبس و غذاهای فست فودی را برایتان بگیرد.

کارهای اصلی کبد عبارت‌اند از:
– متابولیسم کربوهیدرات، پروتئین و چربی؛
– ذخیره و فعال کردن ویتامین‌ها و مواد معدنی؛
– تبدیل آمونیاک به اوره؛
– متابولیسم استروئیدها؛
– عمل کردن به‌عنوان یک صافی؛برای محافظت در برابر سیل مواد مضری که به‌ خون سرازیر می‌شوند.
کبد صفرا تولید می‌کند، نمک‌های صفراوی برای هضم و جذب چربی و ویتامین‌های محلول در چربی استفاده می‌شوند و بیلی روبین محصول نهایی انهدام گلبول‌های قرمز، در کبد ترکیب شده و از طریق صفرا دفع می‌شود.

خاکشیر چگونه قاتل کبد چرب می شود؟
درمان کبد چرب با لیمو ترش

منبع : الودکتر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ