خبرهایی درباره مثانه تان که بهتر است بدانید!

toranj
بهتر است واقعیت هایی را در مورد مثانه تان بدانید.

به گزارش الودکتر: مثانه یکی از مهمترین عضو های بدن است که باید به آن توجه ویژه ای شود. اگر دچار عفونت شود کل بدن را درگیر می کند.

 حقایقی در مورد مثانه

 بیماری های مثانه و مشکل نشت ادرار تاثیر زیادی بر زندگی فرد می گذارد و مشکلات زیادی به بار می آورد. در این مطلب به چند نکته مهم در مورد بیماری های مثانه اشاره می شود که به فرد مبتلا کمک خواهد کرد.

باور اشتباه در مورد مثانه : مثانه کوچک مشکل آفرین است

برخی افراد مثانه کوچک را به دلیل نشت مداوم یک مشکل بزرگ می دانند، اما ظرفیت طبیعی بدن به ندرت منجر به نشت ادرار می شود. در افراد سالم ظرفیت مثانه به اندازه یک تا دو فنجان است. مشکل اصلی کم بودن ظرفیت مثانه نیست، بلکه عضلات ضعیف، عوارض جانبی برخی داروها، عفونت یا آسیب های عصبی عواملی هستند که منجر به نشت ادرار می شوند. در هر صورت درمان این مشکل وجود دارد.

دو بار دستشویی رفتن در طول شب نگران کننده است

در طول شب یک بار دستشویی رفتن قابل قبول است، اما دو بار یا بیشتر از دو بار دستشویی رفتن در طول شب – که شب ادراری نامیده می شود – نیاز به بررسی و معاینه دارد. برای تعیین علت دقیق تکرر ادرار در شب پزشک اطلاعات کاملی از شما می خواهد از جمله این اطلاعات عبارتند از: دستشویی رفتن در طول روز، میزان و نوع مایعات مصرفی در طول روز و همچنین داروهای مصرفی و بیماری هایی که به آنها مبتلا هستید.

برخی علل احتمالی شب ادراری یا تکرر ادرار در شب عبارتند از نوشیدن مایعات زیاد قبل از خواب، بزرگ شدن پروستات، مصرف برخی داروها و مثانه بیش فعال.

باور اشتباه : در طول روز بدن به 8 لیوان آب احتیاج دارد

میزان مصرف مایعات بر اساس هیکل افراد و نوع فعالیت آنها مشخص می شود. ممکن است در طول روز به 8 لیوان آب احتیاج داشته باشید. بهترین توصیه برای افراد این است که هر زمان احساس تشنگی کردند، آب بنوشند تا آب کافی به بدن خود برسانند. به این ترتیب از غلیظ شدن ادرار و بروز سنگ کلیه پیشگیری می شود.

هر کسی ممکن است دچار مشکل مثانه شود

مشکلات و بیماری های مثانه بر روی مردان و زنان در مراحل مختلف زندگی تاثیر می گذارند. به هرحال این بیماری ها در برخی افراد رایج تر هستند – از جمله زنانی که بچه دار شده اند، سالمندان، مردانی که دچار سابقه ابتلا بزرگی پروستات هستند و افراد مبتلا به آسیب های نخاعی. اگر دچار مشکل یا نشت در مثانه هستید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

نوشیدن مایعات کم به مثانه آسیب می زند

توصیه همه پزشکها و متخصصین این است که به میزان کافی مایعات و به ویژه آب بنوشید. در واقع یک مثانه سالم باید بتواند میزان مناسب مایعات را کنترل کند.کافئین یکی از موادی است که مثانه را تحریک می کند، بنابراین بهتر است فنجان قهوه صبحگاهی خود را کوچک تر انتخاب کنید تا مشکل دفع ادرار را نداشته باشید.

بیماری مثانه همیشه مربوط به مشکل پروستات نیست

یکی از علل تکرر ادرار بزرگ شدن پروستات است، اما مثانه بیش فعال overactive bladder نیز می تواند باعث تکرر ادرار شود. بیش فعالی مثانه و بزرگی پروستات دارای علائم مشابه هستند، اما علت و درمان آنها متفاوت است. بزرگی پروستات بر روی مجرای ادرار فشار وارد می کند و بیش فعالی مثانه مربوط به مشکل در کنترل عضلات است. در مورد علائم خود با پزشک مشورت کنید و آزمایش های مورد نیاز را انجام دهید.

مردها هم نیاز به تمرینات عضلات کگل دارند

حتما در مورد انجام حرکات عضلات کگل توسط خانم ها شنیده اید، این تمرین ها برای کنترل حرکات مثانه انجام می شوند، اما جالب است بدانید انجام این تمرین ها برای مردها هم توصیه می شود. عضلات کف لگن چگونگی شروع و توقف جریان ادرار را کنترل می کنند.

زمانی که مثانه تان خالیست، سعی کنید این عضلات را به مدت 3 تا 5 ثانیه منقبض کنید. شکم، باسن و پاها را شل کنید. بهتر است این حرکت را در 3 ست 10 تایی در طول روز انجام دهید. تمرینات کگل را در هر جایی، هر زمانی و بدون اینکه کسی متوجه شود، می توانید انجام دهید.

یک سیستم و برنامه دقیق به رفع مشکل مثانه کمک می کند

آموزش دادن به مثانه اولین گامی است که به افراد مبتلا به بیش فعالی مثانه کمک می کند. بهتر است یک برنامه منظم برای رفتن به دستشویی داشته باشد و سعی کنید در اولین نیاز برای رفتن به دستشویی مقاومت کنید، به تدریج می توانید مدت زمان بیشتری دستشویی خود را نگه دارید. این تمرین همراه با تمرینات کگل می تواند به رفع بیش فعالی مثانه کمک کند و تعداد دفعات رفتن به دستشویی را به نصف برساند.

درمان بیماری مثانه با ورزش منظم

سبک زندگی سالم می تواند از بروز بیماری های مثانه جلوگیری کند و برخی مشکلات به وجود آمده را برطرف کند. پزشکان معتقدند ورزش منظم و انجام تمرینات کگل می تواند استرس ناشی از عدم تحمل را کاهش دهد و نشت ادرار ناشی از سرفه یا عطسه را کم کند. به علاوه اضافه وزن منجر به بروز مشکلاتی در مثانه می شود، بنابراین کاهش وزن نیز موثر خواهد بود.

مشکلات و بیماری های مثانه بخشی از زندگی نبوده و درمان می شوند

اگر مبتلا به بیماری مثانه هستید، حتما به پزشک مراجعه کنید. عدم توانایی کنترل ادرار یک مشکل پزشکی است و نه مشکل اجتناب ناپذیر ناشی از افزایش سن. درمان می تواند به رفع علائم و بهبود کیفیت زندگی کمک کند. نوع درمان نیز به نوع مشکل و شرایط جسمی شما بستگی دارد.

این بیماری ها منجر به مثانه نوروژنیک می شوند!

سلامت مثانه با این خوراکی ها

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ