مدت زمان نگهداری غذاهای مختلف

toranj
برای با خبر شدن از مدت زمان مناسب نگهداری غذاها در یخچال این مطلب را بخوانید.

به گزارش الودکتر: اصول نگهداری غذاها در یخچال برای هر نوع غذایی خاص خودش می باشد که درادامه بیشتر با ان آشنا می شوید.

گوشت و سایر مواد غذایی را تا چند روز در یخچال نگهداری کنیم؟

بو کردن غذایی که در یخچال است بیشتر توصیه می شود تا چشیدن غذا، از طریق بوی غذا می توانید تصمیم بگیرید که آیا می توان آن خوراکی را مصرف کرد یا زمان آن رسیده آن را دور بریزید، اما به هر حال این روش خیلی قابل اعتماد نیست. همه میکروب ها باعث بد بو یا بد طعم شدن غذا نمی شوند. بهترین اقدام این است که به غذاها و خوراکی های خود در یخچال و فریزر برچسب و تاریخ بزنید تا به این ترتیب از مدت زمانی که غذا را در یخچال نگهداری کرده اید کاملا مطلع باشید. اگر به نظر شما غذایی مشکوک است، آن را دور بریزید.

مدت نگهداری از غذای حاوی سس مایوز در یخچال

هر غذا یا سالادی که حاوی سس مایونز است، نباید بیشتر از 8 ساعت در یخچال نگهداری شود، به این ترتیب اگر غذای شما حاوی سس مایونز است و بیشتر از 8 ساعت در دمای بالاتر از 10 درجه سانتیگراد باقی ماند، باید دور ریخته شود.

مدت نگهداری کره در یخچال

گرما، نور و هوا باعث ضعیف شدن ساختار کره می شوند و در نتیجه طعم کره ترش و نامطلوب خواهد شد و زمانی که کره تازه را از فروشگاه خریداری کردید، حداکثر تا 2 هفته می توانید از آن در یخچال نگهداری کنید. مدت زمان نگهداری از کره در فریزر 9 ماه است که البته باید به خوبی بسته بندی شده باشد. اگر می خواهید کره کمی نرم شود، می توانید به مدت 10 تا 15 دقیقه آن را بیرون یخچال و روی پیشخوان قرار دهید.

مدت نگهداری شیر در یخچال

باکتری ها به سرعت در شیر رشد می کنند، بنابراین اگر شیر بوی بد می دهد یا بیشتر از 2 ساعت بیرون از یخچال بوده، حتما آن را دور بریزید. ممکن است بتوانید شیر را 2 هفته یا حتی بیشتر در داخل یخچال نگهداری کنید، این مسئله بستگی به تاریخ مصرف شیر دارد. شیر را می توانید تا 3 ماه در فریزر نگهداری کنید اما بعد از فریز شدن، شیر بافت نرم خود را از دست می دهد.

مدت نگهداری پنیر در یخچال

پنیرهایی با بافت سفت مانند پنیر چدار مدت زیادی قابل نگهداری هستند. اگر پنیر شروع به کپک زدن کرد آن را دور بریزید. برخی پنیرها تا مدت کوتاهی بعد از تاریخ مصرف هم مشکلی ندارند. پنیرهایی که بافتی نرم تر از چدار دارند، مانند پنیر موزارلا، تا چند ماه ماندگاری دارند. پنیرهای خامه ای را بین 2 تا 3 هفته می توانید نگهداری کنید، اما پنیرهای نرم تنها تا 10 روز می مانند.

مدت نگهداری گوشت پخته در یخچال

مرغ پخته شده یا گوشت گاو پخته شده را می توانید تا 5 روز در یخچال نگهداری کنید. نگهداری ژامبون تا حداکثر 2 هفته در یخچال  مشکلی به وجود نخواهد آورد. اما آنچه خیلی مهم است مراقبت ها و اقدامات احتیاطی در زمان آماده سازی گوشت است: زمانی که به گوشت قرمز یا گوشت ماهی خام دست زدید، دست خود را با آب گرم و صابون بشویید و اگر آب گوشت خام با غذا یا خوراکی دیگری تماس پیدا کرد آن را دور بریزید. برای برش دادن سایر مواد غذایی از ظرف و تخته دیگری استفاده کنید؛ به یاد داشته باشید نمی توانید گوشت را با سایر مواد غذایی در یک ظرف یا روی یک تخته تکه تکه کنید.

مدت گوشت پخته نشده در یخچال

گوشت پخته نشده را بین 3 تا 5 روز می توانید در یخچال نگهداری کنید، اما بعد از این مدت آن را دور بریزید. اگر گوشت خام در داخل یخچال وکیوم شده باشد، شاید بتوانید مدت بیشتری از آن نگهداری کنید. گوشت را در فریزر مدت طولانی تری می توانید نگهداری کنید، تا چند ماه، گرچه به تدریج بافت و طعم آن تغییر خواهد کرد.

مدت نگهداری گوشت چرخ شده در یخچال

گوشت چرخ شده به راحتی به رنگ قهوه ای در می آید و قهوه ای شدن آن لزوما به معنای فاسد شدن این گوشت نیست، اما مدت ماندگاری گوشت چرخ شده در یخچال مانند سایر گوشت ها نیست. گوشت چرخ شده را می توانید 1 تا 2 روز در یخچال نگهداری کنید. مشکل این است که در گوشت چرخ شده هر نوع باکتری روی سطح آن می توانید با گوشت ترکیب شود. گوشت چرخ شده را به مدت 3 تا 4 ماه می توانید در فریزر نگهداری کنید.

مدت نگهداری مرغ پخته نشده در یخچال

مرغ پخته نشده تکه تکه شده، چرخ شده یا بدون استخوان را تا حداکثر 2 روز استفاده کنید یا در فریزر قرار دهید. گوشت مرغ فریز شده را قبل از مصرف به مدت یک روز یا بیشتر در یخچال قرار دهید تا یخ آن آب شود و بعد مصرف کنید. اگر بعد از آب شدن یخ مرغ نخواستید از آن استفاده کنید می توانید مجددا آن را در فریزر قرار دهید، اما بافت و طعم آن کمی تغییر خواهد کرد. مدت زمان نگهداری از مرغ در یخچال به شرح زیر است:

    مرغ کامل : 12 ماه
    بخش های مرغ (ران و سینه) : 9 ماه
    گوشت چرخ شده مرغ : 3 تا 4 ماه
    جگر مرغ : 3 تا 4 ماه

مدت نگهداری گوشت بوقلمون در یخچال

زمانی که گوشت بوقلمون را می خرید، پوست روی آن باید رنگی شبیه به خامه داشته باشد. گوشت زیر پوست به رنگ صورتی مایل به آبی است. این رنگ ها بسته به میزان چربی گوشت متفاوت خواهند بود. مانند گوشت مرغ، گوشت بوقلمون را هم حداکثر تا 2 روز می توانید در یخچال نگهداری کنید. گوشت بوقلمون تا یک سال می توانید در فریزر نگهداری کنید و بعد از آن این گوشت به تدریج طعم خود را از دست می دهد. آب شدن یخ هر دو کیلوگرم گوشت بوقلمون یک روز طول می کشد که مانند گوشت مرغ بهتر است در داخل یخچال یخ آن آب شود.

گوشت های فرآوری شده و سوسیس و کالباس

نکته اول در مورد این نوع گوشت ها این است که طبق برچسب روی آن و براساس تاریخ انقضا آنها را مصرف کنید. هات داگ را بعد از باز کردن تا حدود یک هفته می توانید در یخچال نگهداری کنید و اگر باز نشده باشد تا 2 هفته می توانید از آن در یخچال نگهداری کنید. فریز کردن این نوع گوشت ها مشکلی به وجود نمی آورد و تا یک ماه می توانید آن را نگهداری کنید، اما کیفیت و طعم آن تغییر خواهد کرد.

تخم مرغ را تا چند وقت می توان در یخچال نگهداری کرد؟

تخم مرغ نپخته را می توانید بین 3 تا 5 هفته در یخچال نگهداری کنید. تخم مرغ به طور کامل فریز نمی شود، چه خام و چه پخته آن، اما می توانید سفیده و زرده را با هم ترکیب کرده و این ترکیب را در فریزر نگهداری کنید. غذاهایی که حاوی تخم مرغ هستند را می توانید بین 3 تا 5 روز در یخچال نگهداری کنید و در فریزر بین 1 تا 2 ماه قابل نگهداری است.

مدت نگهداری ماهی در یخچال

ماهی را در یخچال در داخل یخ نگهداری کنید. ماهی تازه دارای چشم های گرد و شفاف است و نباید دارای چشم های صاف یا کدر باشد. پوست ماهی درخشان است و زمانی که به آن دست می زنید، حالت فنری دارد. ماهی تازه نباید بویی شبیه به شیر داشته باشد و هیچ تیرگی یا خشکی در لبه های گوشت ماهی مشاهده نمی شود. اگر تا 2 روز قصد پختن ماهی را ندارید، حتما آن را در پلاستیک یا فویل بپیچید و در فریزر نگهداری کنید.

مدت نگهداری صدف در یخچال

صدف اگر مشکل داشته باشد، منجر به بروز بیماری ها و پیامدهای جدی خواهد شد. بهترین حالت این است که صدف را دقیقا همان روز که تصمیم به پخت آن دارید، خریداری کنید.

هندوانه نبریده را داخل یخچال نگذارید!
8 خطای خطرناک استفاده از یخچال!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ