نشانه هایی که شما را از سنگ کیسه صفرا آگاه می سازد!

toranj
سنگ کیسه صفرا همرا هبا نشانه هایی است که با توجه به انها می توانید به موقع از بیماری های بعد از ان جلوگیری کنید.

به گزارش الودکتر: کیسه صفرا و بیماری هایی که از آن ساطع می شود که مهمترین آن سنگ کیسه صفرا است باید مورد توجه قرار گیرد چون کیسه صفرا یکی از ارگان مهم بدن ما است.

عملکرد کیسه صفرا

اندام گلابی شکل که ازا کبد یا پانکراس آویزان است، به عنوان یک مرکز ذخیره‌سازی در صفرا عمل می‌کند و آن را در روده آزاد می‌کند تا چربی‌ها را هضم کند.این کار ممکن است چیز مهمی به نظر نرسد، اما استگ کیسه صفرا می تواند یک مورد معمولی برای کیسه صفرا بشود.
در اینجا این کار را انجام می‌دهد: صفرا از مواد چربی مانند کلسترول تشکیل شده‌است.دکتر می‌گوید: وقتی مقادیر بیش از حد چربی وجود داشته باشد، این بلورها ممکن است با هم جمع شوند و به سنگ تبدیل شوند که از نظر اندازه از یک ذره شن به اندازه یک توپ گلف تفاوت دارد.

سنگ کیسه صفرا در بین زنان و مردان چگونه است؟

براساس گزارش دانشکده آمریکایی (Gastroenterology، gallstones ) سنگ کیسه صفرا در بیش از ۲۰ درصد از زنان آمریکایی تا ۶۰ سالگی رخ می‌دهند و زنان بین ۲۰ تا ۶۰ سال، سه برابر بیشتر از مردان از سنگ صفرا  رنج می برند.  نوسان در هورمون‌های جنسی ( استروژن و پروژسترون)ممکن است باعث تولید سنگ صفراوی شود. نکته جالب این است که اغلب افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا “سنگ‌های ساکت” دارند، به این معنی که آن‌ها به سادگی هیچ گونه علائم سنگ صفراوی را بروز نمی دهند.Gillespie می‌گوید: ” از آنجا که سنگ صفرا ساکت نیست ( یعنی حاما با علایمی همراه است) ، پس آن‌ها نیازی به درمان ندارند.” و اشاره کرد که این سنگ‌ها معمولا در سی‌تی‌اسکن یا سونوگرافی پیدا می‌شوند که به دلایل دیگر انجام می‌شد.با این حال، برخی از افرادی که سنگ صفرا دارند علایم بسیار واقعی دارند .علایم می‌تواند در فراوانی و شدت تغییر کند، و از آنجا که اگر علائم را تجربه کنید، احتمال دارد که این اتفاق رخ دهد، جراحی برای برداشتن کیسه صفرا معمول‌ترین درمان است.اگر شما کاندیدای جراحی نیستید، درمان‌های دیگر مانند قرص برای انحلال سنگ کیسه صفرا یا سنگ شکنی  برای شکستن آن‌ها ممکن است توصیه شود.اگر ترکیبی از علایم سنگ صفراوی زیر را تجربه کنید، وقت آن است که با دکتر خود مشورت کنید و مشورت کنید:

درد شکمی

بزرگ‌ترین خبر که ممکنه سنگ صفرا داشته باشیید : درد شکمی که می‌آید و می‌رود (به خصوص بعد از وعده‌های غذایی چرب).متیو Mintz، متخصص طب داخلی در Bethesda مریلند می‌گوید: ” درد به عنوان یک ناراحتی شدید و خسته‌کننده که در ربع فوقانی سمت راست شکم قرار دارد، توصیف می‌شود.”هنگامی که کیسه صفرا در پاسخ به خوردن یا دیگر محرک‌های طبیعی عمل می‌کند، تلاش می‌کند که سنگ را از کیسه صفرا در این فرآیند بیرون بکشد و باعث ایجاد درد می شود که می‌تواند از ۵ دقیقه تا چند ساعت طول بیاورد. دکتر Robby از هلند، پزشک اورژانس و مدیر پزشکی بیمارستان اورژانس کلونی در تگزاس می‌گوید: ” تصور کنید که اندازه یک توپ گلف، سنگ دارید که سعی دارد اندازه سر یک سوزن را باز کند.” شما قطعا در درد خواهید داشت..”بسیاری از افراد مبتلا به سنگ صفرا هستند و فقط درد شکم را تجربه می‌کنند که اغلب به تنهایی ادامه دارد.Gillespie می‌گوید: ” اگر زیاد اتفاق نیفتد و به ویژه مخرب نباشد، بسیاری از بیماران ترجیح می‌دهند جراحی نداشته باشند.”با این حال، تکرار درد شکم، درد شدید، یا درد علاوه بر نشانه‌های دیگر خواستار معاینه هستند.

حالت تهوع

Mintz می‌گوید: اگر سنگ در یکی از مجاری فرورفته باشد که باعث ایجاد التهاب، ورم و بدتر شدن تهوع و استفراغ می‌شود، احتمال بروز تهوع و استفراغ به احتمال زیاد ظاهر می‌شود.اگر شما تهوع و استفراغ غیرقابل تصور را تجربه می‌کنید، یا اغلب بعد از خوردن غذا بیمار می‌شوید، ارزش صحبت کردن با دکتر را دارد. چون بسیاری از نشانه‌های سنگ سنگ‌ها از سو هاضمه تقلید می‌کنند ممکن است اسهال بعد از غذا نیز یکی از نشانه های آن باشد.
اما اگر این نشانه‌ها پس از غذا خوردن تکرار شوند (و چیزهایی مثل حرکت، استراحت، عبور گاز، یا رفتن به عدد دو، ناراحتی) آن را تسکین نداد، این نشانه این است که سنگ صفراوی راه خروج کیسه صفرا شما را مسدود می‌کند.
اگر سنگ صفراوی مجرای صفراوی را مسدود کند، که همان مسیری است که کیسه صفرا از آن برای فرستادن صفرا به روده کوچک استفاده می‌کند، کل سیستم از آن پشتیبانی می‌کند.این انباشتگی باعث افزایش غلظت بیلی روبین در کیسه صفرا که یک ماده زرد رنگ است،  می‌شود که به طور معمول توسط کبد پردازش می‌شود و به صفرا تبدیل می‌شود. دکتر جاناتان متخصص مراقبت‌های فوری در نیویورک می‌گوید: ” با افزایش غلظت بیلی روبین در جریان خون، شروع به رسوب در پوست می‌کند و آن را زرد می‌کند.”با سفیدی چشم اغلب رنگ زردی به خود می‌گیرد.

اگر ادرار تیره را تجربه می‌کنید  می‌تواند نشانه‌ای از انسداد مجرای صفراوی باشد.

تب، تب و واکنش سریع

Gillespie می‌گوید که تب، لرز و ضربان قلب سریع به ویژه با درد شکم همراه است که تنها به این معنی نیست که کیسه صفرا به طور کامل مسدود شده بلکه باعث عفونت شده‌است.عفونت می‌تواند تهدید کننده بک زندگی شود  اگر نادیده گرفته شود،پس سریعا به پزشک مراجعه کنید.

اگر سنگ کیسه صفرا درمان نشود ممکن است باعث بیماری های زیر شود:

سنگ‌های صفراوی درمان‌نشده ممکن است عوارض زیر را در پی داشته باشند:

    یرقان (زردی پوست یا چشم‌ها)؛
    کوله سیستیت؛
    کلانژیت (التهاب مجرای صفراوی)؛
    سپسیس (عفونت خون)؛
    التهاب لوزالمعده؛
    سرطان کیسه صفرا.

منبع: سایت الودکتر

نشانه های التهاب کیسه صفرا

درمان قطعی سنگ کیسه صفرا با این روش های خانگی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ