بهترین میوه برای پیشگیری از سکته

atoosamirzavandi
میوه برای پیشگیری از سکته می تواند موثر تر از مواد دیگر عمل کند. سیب یکی از این میوه های موثر در پیشگیری از سکته است.

سیب بهترین میوه برای پیشگیری از سکته می باشد. سیب علاوه بر خاصیت زد سکته، برای تقویت استخوان، سلامت دندان، پیشگیری از سرطان نیز مفید است. در این مقاله به معرفی مواد خوراکی برای پیشگیری از سکته می پردازیم.

علل سکته قلبی عبارتند از:
ازدیاد چربی خون (بویژه کلسترول)
چاقی و کم تحرکی
استرس
ژنتیک (استعداد ارثی)
سیگار و مواد مخدر والکل و برخی علل ناشناخته

ارزش تغذیه‌ای سیب

لیست بلندبالای خواص سیب به ترکیبات تشکیل‌دهنده‌ی آن برمی‌گردد. سیب سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، عناصر مغذی و ترکیبات آلی باارزش است. ویتامین C، ویتامین K، ویتامین ب۶ و ریبوفلاوین از ویتامین‌های موجود در سیب هستند. پتاسیم، مس، منگنز و منیزیم مواد معدنی مفیدی هستند که در سیب یافت می‌شوند. سیب سرشار از فیبر است و مصرف یک وعده سیب، ۱۲ درصد از نیاز روزانه‌ی ما را به فیبر تأمین می‌کند. راز خواص سیب در ترکیبات آلی تشکیل‌دهنده‌ی آن نهفته است. سیب سرشار از فیتونوترینت‌ها و فلاوونوئیدهایی مانند کوئرستین، اپی‌کاتچین و فلوریدزین است. علاوه بر اینها، سیب ترکیبات پلی‌فنلی متنوعی را نیز در خود جای داده است.

مقابله با بیماری‌های قلبی

سیب کلسترول موجود در بدن را کاهش می‌دهد و این راهکاری قوی در مقابل ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی است. خوردن روزانه یک سیب تا حد زیادی سلامت قلب را تضمین می‌کند. فعالیت آنتی‌اکسیدانی سیب باعث کاهش اکسیداسیون چربی‌ها (پراکسیداسیون لیپید) می‌شود. به این ترتیب تأثیر منفی تری‌گلیسیرید‌ها و انواع مختلفی از چربی‌های موجود در رگ‌های خونی تا حد زیادی خنثی می‌شود. سیب با داشتن فلاوونوئیدهایی به نام کوئرستین که در پوست‌ آن وجود دارد، می‌تواند میزان پروتئین واکنشی سی (CRP) را در رگ‌های خونی کاسته و التهاب این رگ‌ها را کاهش دهد. این پروتئین با التهابات موجود در سیستم قلبی عروقی ارتباط مستقیم دارد و کاهش میزان آن، سلامت قلب را افزایش می‌دهد.

دیگر مواد خوراکی برای مقابله با سکته

بادام زمینی: مصرف روزانه این گزینه غذایی با کاهش خطر بسیاری از بیماری ها از جمله سکته مغزی همراه است. فیبر موجود در بادام زمینی منج ربه کاهش کلسترول و در نتیجه نرخ پایین بیماری های قلبی عروقی و سکته می شود. مصرف هفتگی ۵ اونس بادام زمینی، برای کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی مفید است.

سیب زمینی شیرین: سرشار از پتاسیم است؛ ماده معدنی که سکته مغزی را از شما دور می کند. مصرف پتاسیم به میزان کافی در زنان بین سنین ۵۰ تا ۷۹ سال اهمیت زیادی دارد. پتاسیم به ایجاد تعادل سدیم در بدن کمک کرده و فشار خون را کنترل می کند.

سیر: مصرف آن عامل مهمی در کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی و حمله قلبی است. مصرف سیر باعث کاهش کلسترول و رسوبات چربی شده و احتمال لخته شدن خون را کاهش می دهد.

گوجه فرنگی: به عقیده محققان دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد، لیکوپن موجود در گوجه فرنگی، قدرت آنتی اکسیدانی قوی برای پیشگیری از سکته مغزی دارد. لیکوپن اثرات منفی رادیکال های آزاد را خنثی کرده و از آسیب به سلول ها پیشگیری می کند.

بادام: انواع بادام ضمن این که کاهنده میزان کلسترول است، منبع غنی از ویتامینE نیز محسوب می شود؛ آنتی اکسیدانی که از تشکیل پلاک در شریان ها جلوگیری می کند و از خطر ابتلا به سکته مغزی می کاهد.

یک خوراکی خوشمزه برای پیشگیری از سکته

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ