ایستاده دوش نگیرید!

atoosamirzavandi
دوش گرفتن چون معمولا مدت زمان کوتاهی طول می کشد همه آن را به صورت ایستاده انجام می دهند. اما این ایستاده دوش گرفتن معایبی دارد که در این مقاله به آن اشاره شده است.

دوش گرفتن یکی از دوست داشتنی ترین کارهاست که باعث آرامش می شود اما اگر به نکاتی ریزی حین دوش گرفتن توجه نکنیم همین کار لذت بخش موجب آسیب رساندن به بدنتان می شود. در این مقاله به ضمن این که چرا ایستاده دوش نگیرید، به کارهای اشتباه دیگر حین دوش گرفتن اشاره خواهیم کرد.

چرا ایستاده دوش نگیریم؟

ایستاده نباید در حمام دوش گرفت زیرا بدلیل گرم بودن حمام و بالا رفتن دمای بدن، عروق و رگ ها منبسط می شوند و خون رسانی به سر انسان که بالاترین عضو بدن است کند صورت گرفته و فشار دوش و شامپو زدن در حالت ایستاده باعث ریزش مو می شود .

دوش آب گرم یا سرد؟

در حقیقت پزشکان، دوش آب گرم را برای کسانی که مشکل به خواب رفتن دارند، توصیه می‌کنند تا به آنها کمک کند که راحت‌تر بخوابند. چرا که قرار گرفتن در معرضِ هوای خنک بعد از حمامِ گرم، دمای بدن را به طور ناگهانی کاهش می‌دهد و به ذهن آرامش می‌دهد. این کار برای زمانی که می‌خواهید بخوابید مناسب است نه شروعِ روزتان.

اگر قصدتان این است که با دوش صبح‌گاهی، کاملا بیدار شوید، باید یک تغییر ۹۰ ثانیه‌ای ایجاد کنید.

راز ماجرا در ایجاد تضاد است. روش کار به این صورت است:

زمانی که کارهای نظافت معمول را انجام دادید، آب را تا آخر سرد کنید و حدود ۳۰ ثانیه زیر آن بایستید. اگر لازم بود، نفس‌نفس بزنید یا فریاد بکشید (برخی می‌گویند این کار کمک می‌کند).

بعد از ۳۰ ثانیه، آب را تا جایی که می‌توانید گرم کنید و ۳۰ ثانیه زیر آن بایستید. این کار عُروق را باز می‌کند، جریان خون را افزایش می‌دهد و حس کاملی از سرزندگی و نشاط را بر می‌انگیزد.

در نهایت، علاوه بر این کارها یک بار دیگر هم زیر آب یخ بروید. این کار همیشه باید با آب سرد تمام شود.

شاید از خود بپرسید: «چرا باید اول صبح چنین سختی‌ای به خود بدهم؟» زیرا واقعا جواب می‌دهد.

آب‌درمانیِ گرم و سرد، هزاران سال است که استفاده می‌شود. در فنلاند، سونا خوش‌گذرانی محسوب نمی‌شود، بلکه ضرورت است. این کشور با جمعیت ۵ میلیونی، ۲ میلیون سونا دارد و ۹۹ درصد از فنلاندی‌ها، حداقل هفته‌ای یک‌بار از مزایای آرامش‌بخشِ سونا استفاده می‌کنند.

اشتباهاتی که هنگام دوش گرفتن مرتکب می شویم!

شستن کل بدن با آب و صابون:

پوست بازوها و پاها چربی یا روغن مفید زیادی ندارند و شستشوی آن‌ها با صابون می‌تواند پوست این نواحی را خشک کند

گرفتن صورت زیر دوش آب:

 دکتر کلی اسکات می‌گوید همه ما فکر می‌کنیم گرفتن صورت زیر دوش حمام می‌تواند صورت را تمیز کند و گهگاهی برخی از افراد با این‌کار احساس آرامش می‌کنند اما باید متذکر شد که فشار و گرمای آب می‌تواند به پوست صورت آسیب‌های جدی وارد سازد. فشار آب و گرمای آن می‌تواند به شبکه مویرگی موجود در گونه‌ها آسیب برساند و در نتیجه باعث نمایان شدن این شبکه‌های مویرگی بر روی گونه‌ها شود که نمای جالبی بر روی صورت ندارد. بهترین روش شستشوی صورت در حمام همان روشی است که معمولاً در روشویی انجام می‌دهید یعنی شصت و شوی صورت با دست‌ها و استفاده از آب سرد یا ولرم. یک راه دیگر شاداب نگه داشتن پوست صورت آن است که قبل از خروج از حمام صورت خود را با آب سرد بشویید و بعد از خشک کردن آن به وسیله کرم‌های مرطوب کننده، آن را مرطوب نمایید

شستشوی طولانی مدت بدن:

 خانم آنجالی ماهتور متخصص پوست و سخنگوی موسسه پوست انگلستان معتقد است دوش‌گرفتن نباید به حدی طول بکشد که فرد در زیر آب بی‌حال شود. دوش گرفتن نباید بیش از ۲۰ دقیقه به‌طول بینجامد. آب محرک است و هرچقدر بیشتر در معرض آب قرار گیرید به همان میزان احتمال دارد پوستتان خشک شود. دوش گرفتن طولانی مدت می‌تواند موجب از بین رفتن روغن و رطوبت پوست شود. خانم ماهتور بهترین زمان برای استفاده از کرم‌های مرطوب کننده را بعد از دوش گرفتن و خشک کردن پوست می‌داند زیرا در این زمان منافذ پوستی باز می‌باشند

موها را بدون اینکه شانه بزنید می شویید

اگر می خواهید مانع شکنندگی و ایجاد موخورهدر موهایتان شوید قبل از شست وشوی مو آن را کاملاً شانه کنید. این کار برای پیشگیری از گره های مو هنگام استفاده از شامپو لازم است. همچنین برای استفاده از نرم کننده ها می توانید آن را با یک مسواک روی انتهای مو بمالید و به این ترتیب گره های مو را با ملایمت باز کنید.

موها را با شدت خشک می کنید

فشار شدید به موها با حوله برای خشک کردن مو یک اشتباه رایج است. این کار باعث شکنندگی و آسیب به فولیکول های مو می شوند. خشک کردن پوست و مو با شدت و فشار باعث خشکی و خارش در پوست سر و اندام می شود. حوله را به آرامی روی موها قرار دهید و بدنتان را نیز با ملایمت خشک کنید.

روش صحیح و اصولی دوش که نمی دانستید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ