نوشیدن آب در چه صورت به کاهش وزن کمک می کند؟

atoosamirzavandi
نوشیدن آب قبل از غذا می تواند بخشی از حجم معده را پر کند و باعث کم اشتها تر شدن گردد. البته علاوه بر این دلایل دیگری نیز نوشیدن آب در کم کردن وزن می تواند داشته باشد که در این مقاله به آن اشاره شده است.

نوشیدن آب به میزان کافی در طول روز علاوه بر حفظ شادابی و زیبایی پوست می تواند به کاهش وزن، عملکرد بهتر کلیه ها و دستگاه گوارش کمک کند. در این مقاله به بررسی تاثیر نوشیدن آب در کاهش وزن پرداخته ایم.

نوشیدن آب پیش از غذا اشتها را کم می‌کند

برخی ادعا می‌کنند نوشیدن آب پیش از غذا باعث کم شدن اشتها خواهد شد. درواقع، حقایقی ورای این موضوع نهفته است، اما این موضوع تقریبا فقط به افراد میانسال و مسن محدود می‌شود.

درنتیجه، افزایش مصرف آب قبل از غذا به شما کمک می‌کند تا مراقب وزن خود باشید، زیرا فضایی را در معده‌ی شما اشغال می‌کند که به نوبه‌ی خود، کمک می‌کند تا شما مقدار غذای مصرفی خود را طی یک وعده‌ی غذایی کاهش دهید. اگرچه ممکن است نوشیدن آب پیش از وعده‌های غذایی برای افراد میانسال و مسن‌تر بسیار مفید باشد، مطالعات در این زمینه بر روی افراد جوان‌تر، کاهش چشمگیری را در مصرف کالری نشان نداده است.

آب چگونه باعث لاغری و کاهش وزن می شود؟

تسریع فرایند متابولیسم

مطالعات نشان داده اند مصرف 8 لیوان آب در روز به افزایش سرعت سوخت و ساز بدن کمک می کند. آب رسانی مناسب به بدن، آن را در وضعیت ترموژنیک یا گرمازایی قرار داده و در واقع چربی سوزی بهتری خواهد داشت. زمانی که بدن بتواند غذای خورده شده را پردازش کند، کالری بیشتری می سوزاند.

به حرکت درآوردن چربی های ذخیره شده

اگر سرعت سوخت و سازتان پایین باشد، کاهش وزن کار بسیار دشواری خواهد بود. وقتی بدن شما غذایی که می خورید را به جای این که ذخیره کند می سوزاند، احتمال اضافه وزن ناخواسته بسیار کمتر خواهد بود. آب رسانی مناسب به بدن، بدن را وا می دارد تا چربی های انباشته شده را بسوزاند و سلول های چربی را به انرژی تبدیل کند.

چه میزان آب برای لاغری باید نوشید؟

بسیاری از مقامات بهداشتی نوشیدن ۸ لیوان آب در روز را توصیه می‌کنند. اما این میزان کاملا در نوسان و تصادفی است، زیرا همانند بسیاری از چیزهای دیگر، نیاز به آب، در کل به بدن فرد بستگی دارد.

برای مثال، افرادی که تعرق بالایی دارند یا به‌طور منظم ورزش می‌کنند، احتمالا به نسبت افرادی که چندان فعال نیستند به آب بیشتری نیاز دارند. لازم است افراد مسن‌ و مادران شیرده نیز نسبت به نوشیدن و جذب آب توجه بیشتری داشته باشند.

به‌خاطر داشته باشید که بدن از بسیاری غذاها و نوشیدنی‌ها مانند، قهوه، چای، گوشت، ماهی، شیر و به‌ویژه میوه‌ها و سبزیجات آب دریافت می‌کند. به عنوان یک قاعده‌ی تقریبی، شما باید همیشه زمانی که تشنه‌اید آب بنوشید و به اندازه‌ی کافی بنوشید که تشنگی خود را برطرف کنید.

اگر متوجه شدید که سردرد دارید، حال بدی دارید، دائما گرسنه هستید یا مشکل تمرکز دارید، پس ممکن است دچار بی‌‌آبی خفیف شده باشید. نوشیدن آب بیشتر این مشکل را برطرف می‌سازد.

براساس مطالعات، نوشیدن روزانه‌ ۱ تا ۲ لیتر آب برای کمک به کاهش وزن کفایت می‌کند.

آب مورد نیاز بدن در مقیاس‌های مختلف:

لیتر: ۱ تا ۲ لیتر

لیوان: ۴ تا ۸ لیوان

اما در نظر داشته باشید که این تنها یک قاعده‌ی عمومی است. برخی افراد به میزان کمتری آب نیاز دارند، حال آنکه سایرین به مقدار بیشتری نیاز دارند. همچنین نوشیدن آب بیش از حد نیز می‌تواند منجر به مسمومیت آبی شود. حتی در موارد حاد مانند مسابقات، نوشیدن آب منجر به مرگ شده است.

چند نکته مهم

نوشابه های شیرین گاز دار و حتی نوشابه های رژیمی (بدون قند) را نخورید تا لاغر شوید. این نوشابه ها باعث افزایش اشتهای شما می شوند. همچنین کالری زیادی دارند.

مواد غذایی را که آب زیادی دارند، بخورید؛ مثل کاهو، کرفس، بروکلی، مرکبات (پرتقال، لیمو، نارنگی) ، جوانه گندم و حبوبات.

نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه، چای و نوشابه های گازدار را که باعث دفع آب از بدن می شوند، خیلی کم مصرف کنید. به جای آنها، از نوشیدنی های بدون کافئین مثل دوغ و آب میوه استفاده کنید.

به آب میوه کمی آب اضافه کنید و سپس بنوشید تا هم میزان کالری آن کمتر شود و هم در عین حال نوشیدنی طعم داری بنوشید.

غذاهای پُر آب مثل انواع میوه ها و سبزی ها، نسبت به غذاهای کم آب مثل کیک و کلوچه، کالری کمتری دارند.

آیا واقعا آب لیمو به کاهش وزن کمک می کند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ