غذاهای ممنوع فصل پاییز کدامند؟

atoosamirzavandi
غذاهای ممنوع در فصل پاییز را بشناسید و با رعایت مصرف آن ها در این فصل به سلامتی خود بیشتر کمک کنید.

امروزه با تهیه ی خوراکی های گلخانه ای هر میوه و خوراکی در هر فصلی محیا است اما بهتر است هر ماده ی خوراکی در فصل خود مورد استفاده قرار بگیرد. در این مقاله به ضمن معرفی غذاهای ممنوع فصل پاییز، به خوراکی و چای مناسب فصل پاییز اشاره خواهیم کرد.

موادی که مصرف آنها در پاییز باید به حداقل برسد

خوراکی‌هایی که باید ترک شود عبارتند از غذاهای آماده و حاضری، غذاهای فریزری و مانده، سرخ‌کردنی‌های مانده، قهوه‌های بازاری

مصرف این مواد را در پاییز به حداقل برسانید: ماهی، آبلیمو و آبغوره، سرکه، پنیر شور، ماست و دوغ و کشک، میوه‌های ترش، ترشیجات.


میوه های مضر برای فصل پاییز

عظمایی پژوهشگر طب سنتی تصریح کرد: مصرف میوه های تابستانی در پاییز مضر است، میوه هایی نظیر کاهو، خیار و هندوانه به دلیل خاصیت خنک کنندگی باعث رخوت و سردی می شود.

وی اضافه کرد: استفاده از میوه به، سیب، لیموشیرین و گلابی به دلیل طبع معتدل و خواص آنتی بیوتیکی در فصل پاییز بسیار مفید است همچنین مغز پسته و بادام به خاطر پروتئین سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

عظمایی با تاکید بر اینکه استفاده از میوه ها و غذاهای سرد باعث افزایش غلظت خون، رخوت، خستگی و بی خوابی می شود، اظهار داشت: مصرف غذاهای سرد و خشک، گوشت گاو، غذاهای مانده و کنسرو شده و همچنین عدس به دلیل طبع سرد و خشک آن مضر است، استفاده از عدس به همراه گل پر، دارچین و نعنا موجب تعادل خون می شود.

چای‌های مناسب فصل پائیز

ــ چای گل گاوزبان همراه یک قاشق غذاخوری عسل، چای بنفشه همراه یک قاشق غذاخوری عسل

 ــ چای نعنا، پونه، آویشن و مرزنجوش به‌همراه یک قاشق غذاخوری عسل برای درمان زکام و سرماخوردگی

 ــ چای پنیرک و خطمی به‌همراه عسل برای درمان سرفه‌های خشک

همچنین در این فصلبخور اوکالیپتوس برای افزایش رطوبت مناسب است.

غذاها و مواد گرم و تر مناسب فصل پاییز

بادام، نخود، زردک، شلغم، لوبیا، توت سفید، انجیر، خرما، پسته، زیتون، مویز، کشمش، زرده تخم‌مرغ محلی نیم‌برشت، شکر سرخ، گندم، کنجد، روغن حیوانی، گوشت گوسفند، سمنو، مرغ محلی، شیر تازه گوسفند همراه با عسل، سیب، به، انار شیرین، بوقلمون محلی، بادام زمینی، ارده، شیره انگور، شیره خرما و شیره توتاز جمله مواردی است که مصرف آنها در فصل پاییز توصیه می‌شود.

تره فرنگی:

اکثر ما می دانیم که مصرف سیر و پیاز منجر به پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی می شود و آنهم به دلیل این که پلی فنول موجود در آنها از رگ های خونی در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کند. تره فرنگی نیز از خانواده پیاز است که سرشار از ویتامین کا بوده و مصرف آن خاصیت ضد سرطانی دارد. ضمن این که سلامت استخوان ها را نیز بهبود می بخشد.

کلم بروکلی:

روی موجود در این سبزی منجر به افزایش توان دفاعی بدن در برابر بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا می شود. فیبر موجود در کلم بروکلی همچنین برای حفظ سلامت دستگاه گوارش مفید است.

شلغم:

شلغم ازجمله ریشه های خوراکی سبزیجات است که می تواند در روزهای پاییزی جانشین مناسبی برای تربچه و کلم باشد. شلغم منبع عالی از ویتامین های آ و کا و همچنین اسیدفولیک است و برای طعم دادن به آن می توانید از رازیانه، خرده نان و شکر قهوه ای استفاده کنید.

گریپ فروت:

گریپ فروت بیش از 75 درصد ویتامین ث موردنیاز بدن را تامین می کند و منبع غنی از لیکوپن است. این رنگدانه های قرمزرنگ برای جلوگیری از سرطان نقش بسیار مهمی دارند، همچنین در این میوه مقدار زیادی پکتین وجود دارد که می تواند موجب کاهش کلسترول بدن شود. اگر به خوردن میوه های ترش مزه علاقه مند هستید، می توانید از نوشیدن یک لیوان آب گریپ فروت که سرشار از آنتی اکسیدان است لذت ببرید و اگر ترش بودن آب این میوه برای شما چندان لذتبخش نیست، می توانید آن را همراه با انواع مغزها و خشکبار مصرف کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ