داروی ناپروکسن چیست؟

toranj
داروی ناپروکسن و عوارض و مقدار مصرف آن را در مقاله زیر بخوانید.

به گزارش الودکتر: ناپروکسن مسکن و ضدالتهاب است و درصورت وجود زخم فعال گوارشی نباید مصرف شود. در ادامه با نوع مصرف و عوارض ناپروکسن آشنا می شوید.

naproxenچیست؟

Naproxen یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی است.
آن با کاهش هورمون‌ها که باعث التهاب و درد در بدن می‌شوند کار می‌کند.Naproxen برای درمان درد یا التهاب ناشی از بیماری‌هایی نظیر ورم مفاصل، اسپوندیلیت ankylosing، tendinitis، bursitis، نقرس یا کرامپ های قاعدگی استفاده می‌شود.قرص‌های رهایش یا رهش به تاخیر یا رهش، شکل‌های کمتری از ناپروکسن هستند که فقط برای درمان بیماری‌های مزمن مثل ورم مفاصل یا اسپوندیلیت ankylosing مورد استفاده قرار می‌گیرند.این فرم‌ها برای درمان دردهای حاد به اندازه کافی سریع عمل نمی‌کنند.

اطلاعات مهم در مورد ناپروکسن

اگر سابقه واکنش آلرژیک به آسپیرین یا دیگر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی دارید، نباید از ناپروکسن استفاده کنید.
ناپروکسن می‌تواند خطر حمله قلبی یا سکته قلبی را افزایش دهد، به خصوص اگر از آن دراز مدت استفاده کنید و یا دوزهای بالای آن را مصرف کنید، یا اگر بیماری قلبی داشته باشید.حتی افراد بدون بیماری قلبی یا فاکتورهای خطر می‌توانند سکته یا سکته قلبی داشته باشند. این دارو را درست قبل و یا بعد از جراحی بای پس عروق کرونر (بای پس عروق کرونر یا cabg)استفاده نکنید.
در صورت داشتن درد سینه، ضعف، jk’ی نفس، مشکلات  تکلم و یا دید یا تعادل، با اورژانس تماس بگیرید.
Naproxen ممکن است باعث خونریزی معده و روده شود که می‌تواند کشنده باشد.این شرایط بدون هشدار ممکن است بدون هشدار رخ دهد

قبل از گرفتن این دارو

اگر نسبت به آن حساسیت دارید، نباید از ناپروکسن استفاده کنید، یا اگر یک حمله آسم یا واکنش آلرژیک شدید بعد از گرفتن آسپرین داشته اید نباید از ان استفاده کنید.
داروساز برایتان توضیح خواهد داد که اگر این بیماری ها را دارید بهتر است از ان استفاده نکنید:
بیماری‌های قلبی،
فشار خون بالا،
کلسترول بالا،
دیابت،
 یا اگر سیگار بکشید،
سابقه حمله قلبی، سکته، یا لخته خون؛
سابقه زخم معده یا خونریزی داشت.تنگی نفس؛
بیماری های کبد یا کلیه
مصرف ناپروکسن در سه‌ماهه آخر بارداری ممکن است به جنین آسیب برساند.اگر باردار هستید قبل از استفاده از این دارو از پزشک بپرسید.این بیماری ممکن است در تخمک‌گذاری دخالت داشته باشد و باعث نازایی موقت شود.

چطور باید از naproxen استفاده کنیم؟

از ناپروکسن به همان طور که بر روی برچسب قرار دارد استفاده کنید و یا به همان اندازه که توسط پزشک تجویز شده‌است.این دارو را در مقادیر بزرگ‌تر یا بیشتر از توصیه مصرف نکنید.از کم‌ترین دوز موثر در درمان شرایط خود استفاده بکنید.
قبل از اندازه‌گیری مقدار، سوسپانسیون (مایع)را به خوبی تکان دهید. مایع را با سرنگ بردارید، یا با قاشق مخصوص اندازه‌گیری دوز یا فنجان پزشکی.اگر دستگاه اندازه‌گیری مقدار ندارید، از داروساز خود درخواست کنید.
اگر شما نام‌های تجاری، نقاط قوت و یا اشکال این دارو را تغییر دهید، نیاز شما تغییر خواهد کرد.
اگر کودک از این دارو استفاده می‌کند، به دکتر خود بگویید که آیا کودک تغییری در وزن دارد یا نه.  دوز ، بر پایه وزن کودکان هستند و هر گونه تغییر ممکن است بر مقدار وزن کودک شما تاثیر بگذارد.
اگر از این دارو بلند مدت استفاده کنید، ممکن است به آزمایش‌ها پزشکی مکرر نیاز داشته باشید.
این دارو می‌تواند منجر به نتایج غیر معمول با آزمایش‌های پزشکی خاص شود. پس به هر دکتری که مراجعه می کنید او را از مصرف ناپروکسن خود آگاه سازید.
 در دمای اتاق از رطوبت، گرما و نور دوری کنید.شیشه را محکم بسته نگه دارید وقتی که از آن استفاده نمی کنید.
اگر یکی از زمان های مصرف ناپروکسن را یادتان برود
گاهی ممکن است فقط چند ساغت بعد از زمان مورد نظر به یادتان بیاید که دوزتان را مصرف نکردید که پیشنهاد می شود مصرف کنید. اما اگر زمانی یادتان امد که به زمان مصرف مقدار بعدی ناپروکسن نزدیک بود بهتر است دیگر از ان مقدار فراموش شده صرف نظر کنید.

در حین گرفتن naproxen از چه چیزهایی پرهیز کنم؟

از نوشیدن الکل اجتناب کنید. ممکن است باعث افزایش خطر خونریزی معده شود.

چه داروی دیگری بر روی ناپروکسن تاثیر خواهد گذاشت؟

از پزشک خود قبل از استفاده از ناپروکسن بپرسید اگر از داروی ضد افسردگی مانند سیتالوپرام، escitalopram، فلوکستین (Prozac)، فلووکسامین، paroxetine، سرترالین Zoloft)، trazodone، یا (vilazodone استفاده کنید بدانید که گرفتن هر کدام از این داروها است باعث کبودی یا خونریزی شما شود.
از پزشک یا داروساز بپرسید آیا برای شما ایمن است که از این دارو استفاده کنیددر جالی که  ز داروهای زیر استفاده کنید:
cholestyramine.cyclosporine.، T digoxinقرص لیتیوم .methotrexate.pemetrexed.
فنی توئین یا داروهای مشابهprobenecid.
وارفارین (Coumadin، Jantoven)یا thinners مشابه خون؛یک دیورتیک
فشار خون؛یا انسولین یا دیابت خوراکی.
زمانی که در حال مصرف ناپروکسن هستید از گرفتن آسپیرین اجتناب کنید.
قبل از مصرف داروهای دیگر برای درد، ورم مفاصل، تب و یا تورم از پزشک خود سوال کنید.بسیاری از داروهای موجود حاوی آسپیرین، salicylates، یا داروهای دیگر مشابه ناپروکسن (مانند ایبوپروفن یا کتوپروفن)هستند. گرفتن برخی محصولات با هم می‌تواند باعث شود که شما بیش از حد از این نوع دارو استفاده کنید.

عوارض جانبی Naproxen

در صورت داشتن علائمی از واکنش آلرژیک به ناپروکسن: عطسه کردن، آبریزش بینی و یا بسته شدن راه بینی، کمک پزشکی اورژانسی دریافت کنید.
در صورت داشتن علائمی از حمله قلبی و یا سکته، به اورژانس مراجعه کنید: درد قفسه‌سینه تا فک و یا شانه، بی‌حسی ناگهانی و یا ضعف در یک طرف بدن، صحبت کردن با زبان، احساس کوتاه نفس کشیدن.

منبع: سایت الودکتر

عواقب مصرف زیاد قرص‌های مسکن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ