برای درمان گلو درد سیر بخورید

sahar.d
سیر معجزه ی سلامتی است و برای درمان انواع بیماری ها از جمله سرماخوردگی و گلودرد بسیار مفید است.

به گزارش الودکتر سیر یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان های طبعیع است و همه آن را به داروخانه ی طبیعی می شناسند. سیر علاوه بر خواص آنتی اکسیدانی، خواص ضد میکروبی و ضد ویروسی نیز دارد که برای درمان گلودرد و سرماخوردگی بسیار مفید است. در ادامه این مطلب شما را با خاصیت سیر برای درمان گلودرد و نحوه ی مصرف سیر برای درمان گلودرد آشنا می کنیم.

هنگامی که سیر تازه با چاقو و یا خردکن و یا حتی از راه جویدن خرد می شود، واکنشی شیمیایی در سیر روی می دهد که طی آن، ماده ای به نام آلیسین آزاد می شود. آلیسین یک ضد میکروب قوی است که تنها در لحظه خرد کردن سیر و درست قبل از اینکه حرارت ببیند، تولید می شود! به همین دلیل خوردن سیر تازه به این شکل، زمانی که یک آنفلوآنزای شدید در حال شروع شدن است، برای متوقف کردن بیماری بسیار مفید است. به توصیه برخی متخصصین، خوردن یک یا دو حبه سیر، هر سه یا چهار ساعت یک بار، باعث توقف کامل سرماخوردگی  و درمان گلودرد می شود.

فواید سیر برای سلامتی؛ از بهبود سرماخوردگی تا تسکین گلودرد

بقراط پزشک یونان باستان که اغلب او را پدر طب غربی می نامند از سیر برای درمان انواع بیماری ها استفاده می کرد. دانش مدرن نیز اخیرا بسیاری از این اثرات مفید سلامتی را تایید کرده است.

سیر از خانواده آلیوم جزو جدانشدنی از غذاهای هندی است که برای افزودن طعم به غذاها استفاده می شود. طعم تند و رایحه متمایز آن به طور عمده به دلیل وجود ترکیبات آلی سولفور از جمله آلیسین و آئائین است، اما استفاده از سیر فقط به پخت و پز محدود نمی شود بلکه در طول تاریخ باستان و مدرن به عنوان دارو هم کاربرد دارد.

مصرف سیر خام منجر به بوی بد دهان و احساس سوزش می شود، اما می توان سیستم دفاعی بدن خود را با آن تقویت کرد. این چاشنی کم کالری سرشار از ویتامین C، ویتامین B6 و منگنز است.

بیشتر مزایای آن برای سلامتی ناشی از ترکیبات گوگردی است که هنگام خرد شدن یا جویدن یک حبه سیر تولید می شود. این ترکیب از دستگاه گوارش وارد بدن می شود و به سراسر بدن می رسد و در آنجا اثرات بیولوژیکی خود را اعمال می کند.

حبه های سیر به روش های مختلف برای مقابله با بیماری ها و مشکلاتی مانند سرماخوردگی، سرفه، فشار خون بالا، آرتروز، دندان درد، یبوست و عفونت ها استفاده می شود.

یکی از رایج ترین راه های مصرف سیر برای سلامتی خوردن آن صبح ها به صورت ناشتا است. به گزارش هلث لاین، در اینجا چندین فواید مورد حمایت سیر برای سلامتی توضیح داده می شود.

بیشتر بخوانید:سبزی کوفته شامل چیست؟

ترکیبات قوی سیر

سیر گیاهی از خانواده آلیوم (پیاز) است و با پیاز، موسیر و تره فرنگی ارتباط نزدیکی دارد. به هر قسمت پیاز سیر یک میخک گفته می شود. حدود 10 تا20 میخک در یک بوته وجود دارد.

سیر در بسیاری از نقاط جهان رشد می کند و به دلیل بوی قوی و طعم خوشمزه یکی از عناصر محبوب در پخت و پز محسوب می شود. با این حال، در طول تاریخ باستان استفاده اصلی از سیر برای سلامتی و خواص دارویی آن نیز مطرح بوده است.

استفاده از آن توسط بسیاری از تمدن های بزرگ از جمله مصری ها، بابلی ها، یونانی ها، رومی ها و چینی ها به خوبی ثبت شده است. دانشمندان در حال حاضر می دانند بیشتر فواید آن برای سلامتی ناشی از ترکیبات گوگردی است که هنگام خرد شدن یا جویدن یک حبه سیر ایجاد می شود.

شاید مشهورترین آنها به عنوان آلیسین شناخته شود. با این حال، آلیسین به عنوان یک ترکیب ناپایدار پس از برش یا خرد شدن سیر تازه فقط مدت کوتاهی در آن وجود دارد.

سایر ترکیباتی که در فواید سیر برای سلامتی نقش دارند شامل دی آلیل دی سولفید و اس آلیل سیستین است. ترکیبات گوگردی حاصل از سیر از طریق دستگاه گوارش وارد بدن می شود و به سراسر بدن می رود و در آنجا اثرات بیولوژیکی قوی خود را اعمال می کند.

گیاه فواید بسیاری برای بدن و سلامت آن دارد. سیر حاوی منگنز، سلنیوم، فیبر، مس، پتاسیم، آهن و ویتامین B6 و C است، همچنین خواص آنتی اکسیدانی و ضدباکتری آن برای چندین بیماری مانند دیابت، فشار خون بالا و موارد دیگر مفید است.

سیر را می توان به روش های مختلف به رژیم غذایی خود اضافه کرد. بسیاری از افراد ناشتا چند حبه سیر تازه می خورند یا سیر خرد شده را به نوشیدنی، سالاد و غذاهای مختلف اضافه می کنند. در اینجا برخی از مزایای قابل توجه سیر برای سلامتی وجود دارد که باید بدانید:

ارتباط سیر و دیابت

دیابت نیاز به مدیریت صحیح سطح قند خون دارد که یک رژیم غذایی سالم و متعادل می تواند به شما در مدیریت این بیماری کمک کند. طبق مطالعات انجام شده، سیر خام به کاهش سطح قند خون کمک کند، اما بیماران مبتلا به دیابت بهتر است قبل از افزودن سیر به رژیم غذایی با پزشک خود مشورت کنند.

سیر به مبارزه با کلسترول بد کمک می کند

افزودن سیر به رژیم غذایی به کاهش کلسترول بد خون و تقویت سلامت قلب کمک می کند. کلسترول بد با رسوب داخل رگ ها جریان آزاد خون در بدن را محدود می کند. افزودن سیر به رژیم غذایی می تواند با سطح کلسترول بد خون مقابله کند.

سیر کلسترول کامل و LDL را کاهش می دهد. به نظر می رسد برای افراد مبتلا به کلسترول بالا مصرف مکمل های سیر کلسترول کل را 10 تا 15 درصد و کلسترول LDL را نیز کاهش می دهند.

با نگاهی به LDL (بد) و HDL (خوب) به طور خاص کلسترول به نظر می رسد سیر LDL را کاهش می دهد، اما هیچ تاثیر قابل توجهی بر HDL ندارد. سطح بالای تری گلیسیرید یکی دیگر از عوامل خطر شناخته شده برای بیماری های قلبی است، اما به نظر می رسد سیر تاثیر قابل توجهی روی سطح تری گلیسیرید ندارد.

سیر علائم سرماخوردگی را کاهش می دهد

خواص ضد باکتری و ویروسی سیر می تواند به کاهش علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا کمک کند. نوشیدن چای گرم سیر می تواند در بهبود شما نقش موثری ایفا کند. می توانید حبه های سیر خرد شده و مقداری زنجبیل را در یک فنجان آب بجوشانید و پس از افزودن مقداری عسل این چای مقوی را بنوشید، این روش درمانی علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش می دهد.

سیر فشار خون را تنظیم می کند

بیماری های قلبی عروقی مانند حملات قلبی و مغزی بزرگترین قاتل در جهان به شمار می آیند. فشار خون بالا یکی از مهمترین عوامل محرک این بیماری هاست. مطالعات در فاز انسانی نشان می دهد مکمل های سیر تاثیر قابل توجهی در کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون دارند.

فشار خون بالا به طور قابل توجهی خطر بیماری های قلبی را افزایش می دهد. طبق مطالعات انجام شده سیر فشار خون را کاهش می دهد، بنابراین می توانید سیر را در سالادها، سوپ ها و سایر دستورهای غذایی خود اضافه کنید.

در یک مطالعه 600 تا هزار و 500 میلی گرم عصاره سیر مانند داروی آتنولول در کاهش فشار خون طی 24 هفته موثر بوده است. دوزهای مکمل باید برای تاثیرات مطلوب به نسبت زیاد باشد، بنابراین مقدار مورد نیاز معادل حدود 4 حبه سیر در روز است.

سیر بسیار مغذی، اما کم کالری است

سیر فوق العاده مغذی و حاوی کالری کمی است. یک حبه سیر خام به وزن 3 گرم حاوی:

منگنز: 2 درصد ارزش روزانه

ویتامین B6: 2 درصد ارزش روزانه

ویتامین C: یک درصد ارزش روزانه

سلنیوم: یک درصد ارزش روزانه

فیبر: 06/0 گرم

مقادیر مناسب کلسیم، مس، پتاسیم، فسفر، آهن و ویتامین B1

این مقدار با 4.5کالری، 0.2 گرم پروتئین و یک گرم کربوهیدرات همراه است، همچنین سیر حاوی مقادیر کمیابی از سایر مواد مغذی است. در واقع تقریبا کمی از هر آنچه را که بدن به آن نیاز دارد را در خود گنجانده است. سیر با بیماری ها از جمله سرماخوردگی مقابله می کند.

مکمل های سیر به عنوان تقویت کننده عملکرد سیستم ایمنی بدن شناخته شده اند. نتایج یک مطالعه نشان می دهد دوز بالای عصاره سیر (2.56 گرم در روز) تعداد روزهای بیمار مبتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا را 61 درصد کاهش می دهد.

با این حال، یک بررسی به این نتیجه رسید شواهد موجود کافی نیست و تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است. علیرغم فقدان شواهد قوی افزودن سیر به رژیم غذایی ارزش امتحان کردن را دارد.

سیر به جلوگیری از بیماری آلزایمر و زوال عقل کمک می کند

آسیب اکسیداتیو حاصل از رادیکال های آزاد به روند پیری منجر می شود. سیر حاوی آنتی اکسیدان است که از مکانیسم های محافظتی بدن در برابر آسیب اکسیداتیو پشتیبانی می کند.

تحقیقات نشان می دهد دوزهای بالای مکمل های سیر باعث افزایش آنزیم های آنتی اکسیدانی در انسان می شود، همچنین استرس اکسیداتیو را در افرادی که فشار خون بالا دارند کاهش می دهد. اثرات ترکیبی در کاهش کلسترول و فشار خون، همچنین خواص آنتی اکسیدانی خطر ابتلا به بیماری های شایع مغزی مانند بیماری آلزایمر و زوال عقل را کاهش می دهد.

سیر داشتن عمر طولانی کمک می کند

تاثیرات احتمالی سیر بر طول عمر اساسا در انسان غیرممکن است، اما با توجه به اثرات مفید روی عوامل خطر مهمی مانند فشار خون منطقی است که سیر به شما در طول عمر بیشتر کمک می کند. این واقعیت که می تواند با بیماری های عفونی مقابله کند نیز فاکتور مهمی است زیرا اینها علل شایع مرگ و میر به ویژه در افراد مسن یا دارای سیستم ایمنی ناکارآمد هستند.

عملکرد ورزشی با مکمل های سیر بهبود می یابد

سیر یکی از عناصر اولیه “افزایش عملکرد” به شمار می آید. به طور سنتی در فرهنگ های باستان برای کاهش خستگی و افزایش ظرفیت کار کارگران مورد استفاده قرار می گرفت. از همه قابل توجه تر سیر به ورزشکاران شرکت کننده در المپیک یونان باستان نیز اهدا شده است.

مطالعات روی جوندگان نشان می دهد سیر به عملکرد ورزشی کمک می کند، اما مطالعات کمی در مورد انسان انجام شده است. نتایج یک مطالعه نشان می دهد خستگی ناشی از ورزش با سیر کاهش می یابد.

خوردن سیر به سم زدایی بدن از فلزات سنگین کمک می کند

ترکیبات گوگرد موجود در سیر در دوزهای بالا نشان می دهد از آسیب اندام ها در برابر سمیت فلزات سنگین محافظت می کند. یک مطالعه 4 هفته ای روی پرسنل یک کارخانه تولید باتری اتومبیل (قرار گرفتن بیش از حد در معرض سرب) نشان داد سیر 19 درصد سطح سرب را در خون کاهش می دهد، همچنین بسیاری از علائم بالینی سمیت از جمله سردرد و فشار خون را نیز کاهش داد.

در نظر داشته باشید مصرف سیر خام برای دفع سموم از بدن بسیار بهتر از دتوکس واتر عمل می کند. ترکیب سولفیدریل موجود در آن مواد سمی را از بدن خارج کرده و از بیماری هایی مانند تیفوس، دیابت، افسردگی و برخی انواع سرطان جلوگیری کند.

سیر سلامت استخوان را بهبود می بخشد

هیچ مطالعه ای در فاز انسانی اثر سیر را در تحلیل استخوان اندازه گیری نکرده است. با این حال، مطالعات مربوط به جوندگان نشان داده است با افزایش استروژن در زنان از دست دادن استخوان را به حداقل می رساند.

یک مطالعه در زنان یائسه نشان داد دوز روزانه عصاره سیر خشک برابر با 2 گرم سیر خام به طور قابل توجهی نشانگر کمبود استروژن را کاهش می دهد. این امر حاکی از آن است این مکمل اثرات مفیدی بر سلامت استخوان در زنان دارد. مواد غذایی مانند سیر و پیاز نیز اثرات مفیدی بر آرتروز دارند.

سیر سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

خوردن چند حبه سیر در صبح به ویژه در فصل زمستان به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. ترکیبات موجود در سیر ضمن کمک به سیستم ایمنی بدن با رادیکال های آزاد و عوامل بیماری زای خارجی عامل بیماری مقابله می کند. سیر خرد شده دارای آلیسین است که این ماده اصلی فعال در سیر محسوب می شود که سیستم دفاعی داخلی بدن را بهبود می بخشد.

سیر برای سلامتی روده مفید است

سلامت روده و کاهش وزن با یکدیگر ارتباط دارند. هیچ چیز بهتر از سیر برای بهبود تعداد باکتری های خوب در روده نیست. روده سالم روند کاهش وزن را سرعت می بخشد و از مشکلات مربوط به معده مانند اسهال و یبوست جلوگیری می کند.

سیر پوست را بهبود می بخشد

خشکی و خارش پوست در زمستان بسیار رایج است. یک روش موثر برای جلوگیری از بیماری های مربوط به پوست مصرف سیر صبح ها به صورت ناشتا است، بنابراین هر روز صبح سیر بخورید تا پوستی شفاف و لطیف داشته باشید.

سیر گلودرد را تسکین می دهد

برای درمان گلودرد حبه های خرد شده سیر را دخل دهان بگذارید سپس به آرامی آنها را بجوید و نفس عمیق بکشید تا آلیسین موجود در آن آزاد شود. آلیسین به عنوان یک ماده شیمیایی به دلیل خواص ضدباکتریایی باکتری ‌های عامل گلو درد را از بین می برد.

در صورت وجود مشکل برای خودرن سیر می توانید آن را داخل دهان نگه دارید. نگه داشتن سیر در دهان برای درمان گلودرد گزینه بسیار مفیدی محسوب می شود. برای استفاده از این روش یک حبه سیر را به مدت 15 دقیقه در دهان نگه دارید و اجازه دهید عصاره جادویی موجود در سیر گلو درد را درمان کند.

سیر خوشمزه به راحتی در رژیم غذایی گنجانده می شود

مصرف سیر در رژیم غذایی بسیار آسان و خوشمزه است. این مکمل در بیشتر غذاها به ویژه سوپ ها و سس ها استفاده می شود، همچنین طعم و مزه سیر می تواند به غذاها عطر و طعم دلپذیری ببخشد. سیر به صورت بوته ای، حبه ای، خمیر شده، حریره سیر، پودر و مکمل هایی مانند عصاره یا روغن سیر موجود است.

با این حال، به خاطر داشته باشید برخی از نکات منفی مصرف سیر مانند بوی بد دهان نیز وجود دارد، همچنین برخی از افراد نسبت به آن حساسیت دارند. اگر دچار اختلال خونریزی هستید یا داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید قبل از افزایش مصرف سیر با پزشک خود مشورت کنید.

یک روش معمول برای استفاده از سیر فشار دادن چند حبه سیر تازه با پرس سیر سپس مخلوط آن با روغن زیتون بکر و کمی نمک است.

بیشتر بخوانید:مردان با ارزش از دیدگاه همسرانشان چه کسانی هستند؟

سیر خام بخورید 

حبه های سیر را خورد کنید. آن‌ها را وارد دهان‌تان کنید؛ آرام آرام  آن‌ها را بجوید و نفس عمیق بکشید تا آلیسین موجود در آن آزاد شود؛ آلیسین ماده‌ی شیمیایی است که به دلیل خواص ضد باکتریایی‌اش می‌تواند باکتری‌های عامل گلو درد را از بین ببرد.
اگر خوردنسیر خام برایتان مشکل است می توانید آن را در دهان نگه دارید. نگه داشتن سیر در دهان، برای درمان گلودرد بسیار مفید است. یک حبه سیر را ببرید و آن را به مدت پانزده دقیقه در دهان نگه دارید و اجازه دهید با این روش، عصاره جادویی موجود در سیر، بیماری شما را درمان کند.

توصیه می شود این روش را با معده خالی انجام ندهید.

ترکیب سیر با عسل و یا روغن زیتون

روش بسیار لذیذ دیگر این است که یک حبه سیر را به دو قسمت تقسیم کنید و اجازه دهید به مدت پانزده دقیقه در این حالت بماند. این کار باعث می شود آنزیم های موجود در سیر فعال شوند. سپس مقداری عسل، (که خاصیت شفابخشی دارد) نیز به آن اضافه کنید. همچنین می توانید به جای عسل از مقداری روغن زیتون استفاده کنید که به گفته بسیاری، بوی بد سیر را خنثی می کند. روغن زیتون را روی سیرهای بریده شده بمالید و در نهایت، سیر آغشته به مواد را روی تکه ای نان و یا نان خشک بگذارید و میل کنید.

بهترین راه مصرف سیر

دو حبه سیر را پوست بگیرید و صبح ها با معده خالی بخورید و بعد از آن هم یک لیوان آب بنوشید.

موارد احتیاط مصرف سیر

بیش از 2 حبه سیر را با معده خالی مصرف نکنید و اگر احساس استفراغ، حالت تهوع و یبوست دارید صبح ها از خوردن سیر خودداری کنید. زنان باردار، کودکان، افرادی که از اختلال خونریزی، دیابت، فشارخون پایین رنج می برند، هچنین زنان شیرده نباید این درمان خانگی را امتحان کنند.

در پایان

برای هزاران سال اعتقاد بر این بود سیر دارای خواص دارویی است که در حال حاضر علم آن را تایید کرده است.

مترجم: الهه زارعی

منبع:الودکتر

درمان گلودرد با 10روش سنتی عالی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
لیلاطهماسبی

لیلاطهماسبی

1400-04-24 - 01:19 پاسخ

سلام خسته نباشیدببخشیدمن ازدیروزتاحالاگلوم میخاره پشت سرهم اذیت میشم ک همش ی اهم اهم یثربیمیکنم دلیلش خارش گلوم ودرمانش چیه

فریبا ایرانفر

فریبا ایرانفر

1399-06-30 - 08:39 پاسخ

با سلام .من معجزه سیر و عسل را امتحان کردم فوق العاده صبحها قبل از ناشتا میل کردم نه تنها اشتهایم را کرده بلکه باعث سم زدایی کبدم هم شده و گلو دردم را کاملا تسکین داده پیشنهاد میکنم هر روز صبح قبل از ناشتا سیر و عسل یه قاشق غذاخوری میل کنین که طی ۷روز گلو دردم رفع شد و تا حدودی هم وزنم کم شد ...

غلامرضاخانی

غلامرضاخانی

1398-11-08 - 03:25 پاسخ

سلام دکترخانمم الان پنج ماه شدیدسرفه میکنه دکترریه هم بردم عکس رنگی هم گرفته اماباخوردن داروهم خوب نشده چه بکنم خوب شه ممنون

نوید

نوید

1398-09-21 - 00:59 پاسخ

سلام من هر وقت سیر یا سیرتورشی میخورم گلوم چرک می کنه و سرما می خورم