نکاتی برای جلوگیری از خستگی چشم

toranj
خستگی چشم را می توانید با نکاتی که در ادامه می خوانید کاهش دهید.

به گزارش الودکتر: برای مراقبت از چشم باید به نکات بسیار مهمی توجه کنید چرا که این عضو از بدن انسان بسیار حساس بوده و با هر بی توجهی ممکن است برایتان دردسر ساز شود. در این مقاله نکاتی را راجع به خستگی چشم برایتان بازگو می کنیم.

پیشگیری از خستگی چشم

سوزش جشمان و خستگی و خارش برای همه امری معمولی شده است وبه ندرت جدی است.شما می‌توانید گام‌های ساده‌ای برای پیش‌گیری یا رفع این مشکل بردارید.چیزی که احساس می‌کنید می‌تواند نشانه یک وضعیت عمیق‌تر باشد که نیاز به درمان دارد به ویژه وقتی که با سدرد و یا مشکلات دیگری همراه باشد مانند:

ناراحتی چشم و دید مضاعف
یک تغییر بزرگ در دید

چه چیزی باعث خستگی چشم می‌شود؟

هر چیزی که نیاز به استفاده شدید از چشم دارد می‌تواند باعث خستگی چشم  شود.برخی از معمول‌ترین آن‌ها عبارتند از:

خواندن رانندگی در حال خواندن:

اگر به نور روشن نگاه کنید و یا وقت خود را در مکانی سپری کنید که بسیار تاریک است، می‌توانید چشمان شما را  خسته کنید.
اگر به مدت طولانی در یک کامپیوتر، گوشی‌های هوشمند یا کنسول بازی نگاه کنید، چشمان شما ممکن است به آسانی خسته شوند.پزشک چشم ممکن است این سندرم بینایی کامپیوتری یا نژاد دیجیتالی چشم را بخواند.بر بیشتر افرادی که از آن‌ها استفاده می‌کنند انتظار می‌رود که این مشکل به همان اندازه بزرگ شود که افراد بیشتری از گوشی‌های هوشمند و دیگر ابزارهای دیجیتال دستی استفاده می‌کنندوقتی که .شما این نوع دستگاه را به چشمان خود نزدیک نگه می دارید ، این باعث می‌شود که چشم‌های شما سخت‌تر اززمانی شود که یک کتاب یا روزنامه را می خوانید چون آن‌ها می‌خواهند روی کلمات ریز متمرکز شوند.
دستگاه‌های دیجیتال نیز ممکن است با خستگی چشمی ارتباط داشته باشند چون شما معمولا هنگام نگاه کردن به صفحه کامپیوتر کم‌تر پلک می زنید. مردم معمولا در حدود ۱۸ بار در دقیقه پلک می‌زنند.این طبیعی است که چشمان خود را refreshes کنید. .مطالعات نشان می‌دهند مردمی که اغلب در حالی که به کامپیوتر یا دیگر ابزار دیجیتال نگاه می‌کنند، پلک نمی زنند باعث خشکی و خارش و سوزش چشمشان می شوند.

علایم خستگی چشم چیست؟

مراقب باشید:

مشکل  تمرکز
چشم های خشک یا تر
دید تار و یا دوتایی
حساسیت به نور
درد در گردن شانه ها و یا کمر

این علایم می‌تواند بهره‌وری شما را کاهش دهد.اگر ساعت‌های طولانی را بیدار بمانید می‌توانید  این مشکل را بدتر کنید.خواب و مواد مغذی ضروری برای چشم شما ضروری است. کمبود خواب ممکن است منجر به سوزش مکرر چشم شود.

چگونه می‌توانید از خستگی چشم جلوگیری کنید؟

برخی تغییرات ساده را ایجاد کنید:

صفحه کامپیوتر شما

آن را ۲۰ تا ۲۶ اینچ از چشم خود و کمی پایین‌تر از سطح چشم قرار دهید.
به طور منظم گرد و غبار صفحه مانیتور را بگیرید. همچنین اثر انشگت و لکه ها را چون لکه ها می توانند  کنتراست را کاهش دهند و مشکلاتی مانند نور و انعکاس ایجاد کند.صفحه مانیتوری  را انتخاب کنید که پایه چرخ دار داشته باشند.از فیلتر نور برای صفحه نمایش خود استفاده کنید.

محیط کار شما:

نورپردازی را تغییر دهید تا از شر نور و بازتاب شدید خلاص شوید.از یک صندلی قابل تنظیم استفاده کنید.
از یک صندلی مناسب استفاده کنید.

عادت‌های کاری شما:

قانون ۲۰ – ۲۰ – ۲۰ را امتحان کنید.هر ۲۰ دقیقه، به چیزی حدود ۲۰ متر به مدت ۲۰ ثانیه نگاه کنید.برای یاداوری یادداشتی راروی کامپیوتر خود بگذارید که یادتان نرود.
 
برنامه مراقبت از چشم شما:

از پارچه خیس در آب گرم  استفاده کنید و به روی چشم‌های خسته بگذارید. (چشم خود را بسته نگاه دارید).
زمانی که احساس می کنید چشمتان دچار خشکی شده است از اشک‌های مصنوعی برای تازه کردن چشمان خود استفاده کنید.
برای کمک به جلوگیری از خشکی چشم در داخل خانه، از یک پاک‌کننده هوا برای فیلتر کردن گرد و غبار و مرطوب کننده برای افزودن رطوبت به هوا استفاده کنید.
اگر درد چشم دارید حتما به پزشک مراجعه کنید تا مطمین شوید مشکلی برای چشمانتان پیش نیامده است.
دکتر می‌تواند اطمینان حاصل کند که علائم شما به مشکلی مانند عدم تعادل ماهیچه چشم ارتباطی ندارند.
او همچنین می‌تواند بگوید که آیا عینک یا نسخه لنز تماسی تا به امروز و برای استفاده از کامپیوتر مناسب است یا خیر.

مواد غذایی مناسب برای چشمان شما

پرتقال

میوه‌های سرشار از ویتامین C مانند پرتقال، هلو، توت فرنگی، گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای قرمزی از سرخرگ‌های موجود در چشم حمایت می‌کند و خطر بروز بیماری آب مروارید را کاهش می‌دهد

بادام زمینی

منبع عالی ویتامین E است که از چشم در برابر آسیب رادیکال آزاد محافظت می‌کند. ویتامین E از پیشرفت آب مروارید و دژنراسیون ماکولار تباهی لکه زرد پیش گیری می‌کند.

بادام، دانه آفتابگردان، فندق همه منبع عالی ویتامین E است.

لوبیا قرمز

منبع عالی روی است که برای سلامت چشم ضروری است و به بدن کمک می‌کند تا ویتامین A را از کبد بگیرد و به شبکیه چشم انتقال دهد تا ملانین که برای محافظت چشم مهم است، تولیدشود. مصرف روی از شب کوری و بروز آب مروارید پیشگیری می‌کند. گوشت گاو، غذاهای دریایی، گوشت طیور و دانه کدو حلوایی منبع عالی روی است.

ماهی سالمون

این ماهی حاوی ۲ نوع اسید چربی امگا ۳ است که نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های چشم دارد. کمبود امگا۳ سبب سندروم خشکی چشم می‌شود. منبع عالی دیگر آن ماهی تن، ساردین، گردو و دانه کتان است.

غلات سبوس دار

نتایج بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد، رژیم غذایی با شاخص پایین گلیسمی احتمال بروز دژنراسیون ماکولار (تباهی لکه زرد) را ۸۰ درصد کاهش می‌دهد. برای کاهش سریع شاخص گلیسمی غذا، غلات سبوس دار را جایگزین نشاسته‌های تصفیه شده کنید. برنج سبوس دار، جو دو سر، نان سبوس دار و پاستای سبوس دار مصرف کنید.

 منبع: سایت الودکتر

راههای مراقبت از چشم هنگام مطالعه

خواص درمانی گلاب برای مراقبت از چشم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ