14راه جلوگیری از تعریق زیاد پا

faateme1366
همیشه وقتی به جایی دعوت می شوید یکی از بزرگترین استرس هایتان بوی بد پا است؟ بهتر است با 14راه جلوگیری از تعریق زیاد پا که در این مطلب برای شما آوردیم آشنا شوید.

به خانه که وارد می شوید همسرتان از شما می خواهد اول پاهایتان را بشویید؟! باید خیلی دردآور باشد که پای یک فرد در این حد تعریق داشته باشد و بو بدهد. برای همین 14راه جلوگیری از تعریق زیاد پا را گردآوری کردیم تا بتوانید از شر این بو خلاص شوید.

 

آیا تعریق پا یک بیماری است؟

هیپر هیدروز (تعریق بیش از حد) حدود پنج درصد از مردم سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده و غدد عرقی پاهای افرادی که به هیپر هیدروز پا مبتلا هستند به تولید بیش از حد عرق ادامه داده که برای این افراد می‌تواند آزار دهنده و حتی شرم آور باشد.

راه‌های زیادی برای مقابله به هیپر هیدروز پا وجود دارد. در این مقاله از سایت تخصصی مدیکال نیوز تودی، ۱۲ روش برای پیشگیری و مدیریت تعریق پاها آمده که به شرح زیر است:

14راه جلوگیری از تعریق زیاد پا

۱.ثبت مواقع تعریق پاها:

مواقع تعریق پاها را در دفترچه‌ای ثبت کرده و به دنبال یک الگو باشید. غذاها، موقعیت‌ها یا احساساتی که تعریق را تشدید می‌کنند شناسایی کرده و سپس اقداماتی جهت اجتناب از این عوامل یا محدود کردن آنها انجام دهید.

 

۲.پوشیدن جوراب‌های مناسب:

بهترین نوع جوراب را با توجه به فعالیت و فصلی که در آن هستید، انتخاب کنید. در طول ماه‌های گرم برای داشتن تهویه مناسب، جوراب‌ پنبه‌ای بپوشید. جوراب‌های پشمی، گزینه‌ای مناسب برای ماه‌های سردتر هستند. از پوشیدن جوراب‌های نایلونی پرهیز کنید چرا که این مواد مصنوعی رطوبت را در پاها نگه می‌دارند. برخی از جوراب‌های ورزشی نیز به گونه‌ای تولید می‌شوند که رطوبت را از پاها دور می‌کنند. انواع دیگر جوراب‌های ورزشی نیز از عرق گیرها و مواد شیمیایی برخوردارند که تعداد باکتری‌های پاها را کاهش داده و رطوبت و بوی پا را به حداقل می‌رساند.

 

۳.استفاده از پودر ضد قارچ:

پودر ضد قارچ بو و رطوبت را از پاها دور نگه می‌دارد. یکی از جایگزین‌های این پودرها، نشاسته ذرت است. می‌توانید مقدار کمی از نشاسته ذرت را روی پاها بریزید. اگرچه قدرت ضد قارچی آن مانند پودرهای ضد قارچ نیست.

 

۴.استفاده از ضد عرق‌ها:

میزان غدد عرقی پاها در هر سانتی متر مربع از پاها به نسبت دیگر بخش‌های بدن بیشتر است. به طوری که در هر پا حدود ۱۲۵ هزار غده عرقی وجود دارد. دئودورانت‌های ضد عرق درمانی آسان برای تعریق پاهاست. این محصولات به طور موقت غدد عرقی را مسدود می‌کنند. بر اساس توصیه آکادمی پوست ایالات متحده آمریکا ضد عرق را قبل از خواب روی پاها اعمال کرده و صبح پاها را بشویید. به مدت سه تا چهار شب به طور متوالی این کار را تکرار کنید و پس از آن هفته‌ای یک یا دو مرتبه این عمل را انجام دهید.

 

۵.انتخاب کفش مناسب:

کفش‌هایی با جنس برزنت یا چرم بپوشید که هوا در آن آزادانه عبور کند. از پوشیدن کفش‌های وِرنی یا پلاستیکی که هوا در آن جریان نداشته و عرق داخل کفش باقی می‌ماند، اجتناب کنید. توجه کنید که اندازه کفش مناسب باشد. کفش‌های تنگ که انگشتان پاها را به هم می‌فشارد به تعریق پاها دامن می‌زند. برخی از کفی‌های کفش‌ها نیز در حل معضل تعریق پاها موثرند. کفی‌های جذب کننده عرق یا گندزدا برای جذب رطوبت و جلوگیری از بوی بد پاها مفید هستند.

 

۶.مصرف کافی مایعات:

مصرف میزان زیادی آب به ویژه در روزهای گرم یا به هنگام ورزش می‌تواند به تنظیم درجه حرارت بدن و کاهش احتمال تعریق کمک کند.

 

۷.شست و شوی پاها:

شستن پاها نه تنها عرق و باکتری‌ها را از بین می‌برد، بلکه با خنک کردن پوست از تعریق‌های بعدی جلوگیری می‌کند. بهتر است پاها را دو بار در روز یا حداقل یک بار بشویید. استفاده از صابون‌های ضد قارچ بدون نیاز به نسخه و اضافه کردن چند قطره اسانس ضد میکروب مانند اسانس درخت چای یا اکالیپتوس به آب نیز می‌تواند مفید واقع شود. پس از شست و شو، پاها و به ویژه بین انگشتان پا را کاملا خشک کنید چرا که رطوبت باعث رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها می‌شود. مقدار کمی از پودرهای ضد قارچ یا نشاسته ذرت را پیش از پوشیدن جوراب‌ و کفش‌ روی پاهای خود بریزید.

 

۸.شست و شوی پاها با چای سیاه:

استفاده از چای سیاه می‌تواند به توقف تعریق کمک کند. برای بهره گرفتن از این درمان غیر معمول، دو عدد چای کیسه‌ای را در تشتی از آب گرم قرار دهید و پاها را به مدت ۲۰ دقیقه در آن قرار دهید. این عمل را روزانه یکبار تکرار کنید. تانن‌های موجود در چای، منافذ پوست را بسته و تعریق را کاهش می‌دهد.

 

۹.همراه داشتن جوراب‌ اضافی:

هنگامی که امکان شستن پاها را ندارید، جوراب‌هایتان را با جوراب‌های تمیز تعویض کنید. فراموش نکنید که جوراب‌های اضافی هم باید از جنس پنبه‌ای باشند. همیشه یک جفت جوراب تمیز نخی همراه خود و در مدرسه یا محل کار داشته باشید.

 

۱۰.تعویض کفش‌ها:

کفش‌های داغ، پاها را گرم‌تر کرده و تعریق را افزایش می‌دهند. هنگامی که تعریق آغاز می‌شود، کفش‌هایتان را با یک جفت کفش سرد و جدید تعویض کنید. از پوشیدن یک جفت کفش برای دو روز متوالی خودداری کنید تا کفش‌ها فرصت داشته باشند پیش از دوباره پوشیدن به طور کامل خشک شوند. برای تسریع فرآیند خشک شدن کفش‌ها می‌توانید آنها را در روزهای خشک یک تا دو ساعت در فضای باز قرار دهید.

 

۱۱.استفاده از پد الکلی:

یک راهکار سریع، استفاده از پد الکلی و تمیز کردن قسمت‌های عرق کرده و بین انگشتان پاها با آن است. این راهکار سریعا پاها را خشک کرده و بوی بد پاها را از بین می‌برد. با این حال توجه داشته باشید که از این راهکار به طور مرتب خودداری کنید زیرا می‌تواند منجر به خشکی بیش از حد پاها و سوزش پوست پا شود.

 

۱۲.استفاده از روش “یونتو فورسیس”:

انجمن پزشکی تخصصی پای آمریکا روش یونتو فوریس را به افرادی که دچار تعریق بیش از حد پاها هستند، توصیه کرده است. در این روش از آب برای عبور جریان الکتریکی خفیف در پوست پا استفاده می‌کنند. این عمل خروج عرق از غدد عرقی را به طور موقت متوقف می‌کند. یک مطالعه نشان داد ۸۸ درصد افراد که به تعریق بیش از حد پاها، دست‌ها یا هر دو دچار هستند در استفاده از دستگاه یونتو فوریس، نتایج مثبتی گزارش کردند. هر چند برای حفظ نتیجه مطلوب استفاده از این دستگاه را باید هر سه تا چهار هفته یکبار تکرار کرد. افراد مبتلا به تعریق بیش از حد می‌توانند یک نمونه از این دستگاه‌ها را از داروخانه‌ها خریداری کرده و در منزل از آن استفاده کنند.

 

13.صابون آنتی‌باکتریال

صابون آنتی‌باکتریال در خشک کردن پوست و کشتن باکتری‌های پا بسیار موثر است. پاهایتان را هر روز با آب ولرم و صابون آنتی‌باکتریال بشویید. پس از آن (در صورتی که دچار مشکلات گردش خون نیستید) پاها را در آب سرد قرار داده و سپس خشک کنید.

صابون‌های آنتی‌باکتریال حاوی ترکیباتی هستند که پوست را از چربی‌های مرطوب‌کننده پاک کرده و به خشکی پوست کمک می‌کنند. این صابون‌ها همچنین با عفونت‌هایی که در پاها براثر بریدگی‌ها و خراش‌های کوچک ایجاد می‌شود مقابله می‌کنند، باکتری‌هایی را که روی پا زندگی می‌کنند از بین برده و از بوی بد پا جلوگیری می‌کنند.

 

14.نشاسته ذرت

این ماده می‌تواند بخش مهمی از رژیم مراقبت از پا به‌شمار بیاید. بعد از شستن و خشک کردن پاها به آنها نشاسته ذرت بمالید. نشاسته ذرت برای عرق دست هم مفید است و استفاده از آن می‌تواند تعریق دست و پا را فورا متوقف کند.

 

 

9دلیل تعریق زیاد پا

جوراب نامناسبی می پوشید

استفاده از الیاف مصنوعی و پلاستیکی در بافت جوراب روز به روز در حال افزایش است. متاسفانه الیاف مصنوعی و نایلونی باعث افزایش دمای پاها می شود و عرق را بیشتر می کند. شاید چنین جنس هایی در زمستان مشکل زیادی ایجاد نکند. اما در هوای گرم یا در حین ورزش مشکلات زیادی به بار می آورند. بنابراین توصیه می شود از جوراب های نخی و مناسب استفاده کنید.

 

پاهایتان در کفش حبس می شود

خیلی از افراد از صبح تا آخرهای شب سرکار هستند و پاهایشان تمام روز در کفش حبس می شود.اگر نمی توانید از صندل یا کفش های راحتی استفاده کنید به احتمال زیاد با مشکل تعریق زیاد پاها مواجه هستید.

بهتر است سعی کنید در طول روز یعنی بعد از ظهر یا عصر چند ساعت کفش ها را در بیاورید. از هر فرصتی برای استفاده از کفش های راحتی و صندل استفاده کنید. برای استراحت پاها شبها پاهایتان را داخل لگن آب گرم قرار دهید تا استراحت کنند.

 

تغذیه تان نامناسب است

شاید ندانید و یا باورتان نشود اما برخی مواد غذایی باعث افزایش تعریق پاها می شوند. در بین این مواد غذایی می توان به مواد غذایی تند، نوشابه های گازدار و کافئین اشاره کرد. اگر تعریق زیادی در ناحیه پاها دارید چند هفته تا چند روز از مصرف این مواد غذایی اجتناب کنید. اگر بعد از این مدت تغییر و بهبودی در تعریق پاها حاصل شد مصرف این مواد غذایی را کاهش دهید.

 

مشکلی در سلامتی تان دارید

مشکلاتی مانند دیابت، بیماریهای مربوط به دستگاه عصبی، مشکلات کبدی و یبوست باعث افزایش تعریق در ناحیه پاها می شود. اگر از کیفیت خوب کفش ها و جوراب هایتان اطمینان دارید و تغذیه تان حاوی ترکیباتی که گفته شد نیست اما پاهایتان زیاد عرق می کند بهتر است نزد پزشک رفته و آزمایش دهید.

 

دچار هایپرهیدروز هستید

هایپرهیدروز یا تعریق زیاد وضعیتی است که باید با مداخله پزشک تشخیص داده شود. در این مشکل در غدد مولد عرق برخی نواحی بدن اختلالی وجود دارد و در این صورت بدون دلیل مشخصی تعریق زیادی تولید می شود. در برخی موارد جدی برای درمان و کنترل مشکل نیاز به مداخله دارویی وجود دارد. در برخی موارد بسیار حاد حتی جراحی های سرپایی نیز انجام می شود.

 

بهداشت را رعایت نمی کنید

یکی از رایج ترین عوامل تعریق زیاد عدم رعایت بهداشت است. اگر بهداشت پا را درست رعایت نکنید تعریق و بوی بد اجتناب ناپذیر می شود. برای مقابله با این مشکل لازم است پاها را به خوبی شستشو دهید و آنها را با دقت خشک کنید. هر روز جوراب هایتان را عوض کرده و بشویید. می توانید از پودر تالک نیز برای جذب تعریق زیاد استفاده کنید.

 

مضطرب یا عصبی هستید

یکی از عوامل اصلی تعریق زیاد پاها عوامل روحی است. در شرایطی که احساس ترس، استرس، اضطراب، عصبانیت و غیره غلبه می کند میزان تعریق بیشتر می شود. برای مقابله با این مشکل آرامش تان را حفظ کنید.

 

زمینه ژنتیکی دارید

در برخی مواقع تعریق زیاد پاها به دلیل عوامل ژنتیکی رخ می دهد. اگر از اعضای خانواده تان افرادی بوده اند که از تعریق زیاد پاها رنج برده اند احتمالا شما نیز به این مشکل دچار هستید. در اینصورت غیر از انتخاب محصولات بهداشتی و رعایت بهداشت کار دیگری از دستتان بر نخواهد آمد.

 

پاهایتان دچار باکتری شده است

پاها به دلیل قرار گرفتن در کفش و محبوس بودن محل مناسبی برای رشد باکتری ها هستند. اگر دچار قارچ ناخن هستید حتما از پماد مناسب برای مقابله با این مشکل استفاده کنید و یا اینکه به پزشک مراجعه کنید. درمان این مشکل می تواند تعریق زیاد پاها را نیز کاهش دهد.

منبع: ایسنا- باشگاه-تبیان

چند روش ویژه و ساده برای کاهش عرق زیر بغل

راه های قطعی برای از بین بردن بوی بد عرق!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ