این نوع غذا استخوان های شما را پوک می‌کند

mahdie.mohtashami
اگر به فکر سلامتی خود هستید ما به شما پیشنهاد می‌کنیم از خوردن این نوع غذا صرف نظر کنید. پوکی استخوان یکی از بیماری های شایع است.

پوکی استخوان یکی از بیماری های خطرناکی است که زن و مرد را تهدید می‌کند شما با خوردن این نوع غذا احتمال پوکی استخوان را در خود افزایش می‌دهید. پوکی استخوان می‌تواند نتیجه رعایت نکردن یک سری نکات سلامتی باشد. در این خبر همراه با الودکتر باشید تا رابطه غذای شور و پوکی استخوان را به شما بگوییم. 

غذای شور استخوان‌های شما را پوک می‌کند

  

پوکی استخوان بیماری است که با کم شدن توده ی استخوان و نابودی ساختمان بافت استخوان توصیف میشود،که منجربه شکستگی استخوان و افزایش خطر شکستگی لگن ،ستون فقرات و مچ دست میشود.در پوکی استخوان ،استخوان ضعیف شده و با کوچکترین ضربه دچار شکستگی شود. از دست دادن استخوان ها به طور خاموش و بی سر و صدا اتفاق می افتد و اغلب هیچ علامتی تا زمان رخ دادن شکستگی وجود ندارد.

نمک زیاد، کلسیم را از استخوان‌ها جدا می‌کند و باعث دفع آن از ادرار می‌شود. به همین دلیل باعث نازک شدن و پوکی استخوان می‌شود. برای کاهش خطر پوکی استخوان، مصرف نمک کاهش می‌یابد. زیاد نمک نخورید تا سرطان معده نگیرید . سرطان معده چهارمین سرطان رایج در جهان است. مصرف بالای نمک می‌تواند مخاط معده را تخریب کند و این اتفاق یکی از راه‌های افزایش خطر سرطان معده است.

مطالعات متخصصان صندوق جهانی تحقیقات سرطان یا WCRF نشان می‌دهد مصرف مواد غذایی که میزان قابل‌توجهی از نمک را وارد بدن ما می‌کنند، می‌تواند شانس ابتلا به سرطان معده را در جامعه افزایش دهد.

 همیشه مصرف بالای نمک به معنی شور کردن غذاها نیست، بلکه درصد بالایی از نمکی که روزانه مصرف می‌کنیم، نمک پنهان است که در درون مواد غذایی گوناگون وجود دارد.

نان، انواع گوشت‌های فرآوری شده مانند همبرگر، کالباس، گوشت و ماهی نمک‌سود شده و همچنین خیار شور، پنیر،خشکبار بوداده نمک بالایی دارند.

بجای نمک بهتر است از ادویه‌ها، گیاهان معطر، سیر و لیمو استفاده شود و ادویه‌هایی مانند فلفل سیاه، زنجبیل و گیاهان معطری مثل ریجان و برگ بو به غذا طعم می‌دهند.

نمک مصرفی خود را کاهش دهید 

شهرنشینی، استفاده از وسائل مدرن که فعالیت های فیزیکی را در طول روز کاهش می دهند. استفاده از کامپیوتر و تلویزیون و بطور خلاصه ماشینی شدن، تحرک انسانها را در دهه های اخیر کاهش داده است. با تغییر در شیوه زندگی افراد تحرک کمتر، تغذیه بیشتر  شانس ابتلا به بیماری های غیرواگیر مانند فشارخون بالا، بیماری های قلبی-  عروقی، دیابت و سرطان روز به روز افزایش یافته است.

بیماری فشارخون بالا نه تنها خود یک بیماری محسوب می شود بلکه بدلیل ایجاد تغییرات در دیواره سرخرگ ها زمینه ساز بیماری های قلبی – عروقی، سکته های مغزی، نارسایی کلیه و عوارض غیر قابل برگشت چشمی می شود. نوع رژیم غذایی به خصوص میزان مصرف نمک یکی از علل اصلی ابتلا به این بیماری به شمار می رود. تحقیقات نشان می دهد که شیوع فشار خون بالا در کشورهایی که دریافت بالای نمک دارند بیشتر است و هر قدر میزان نمک مصرفی روزانه در جوامع کمتر باشد به همان نسبت شیوع فشار خون بالا کاهش می یابد. رژیم غذایی پر نمک عامل ابتلا به سرطان معده و پوکی استخوان نیز به شمار می رود.

بنا به توصیه سازمان جهانی بهداشت، میزان دریافت نمک از همه منابع غذایی باید حداکثر ۵ گرم در روز (معادل یک قاشق چایخوری) باشد. این در حالیست که متوسط مصرف نمک در کشور ما در حدود ۱۰ گرم در روز است. باید توجه داشت که کاهش مصرف نمک تنها به بزرگسالان توصیه نمی شود. بلکه با توجه به این امر که ذائقه هر فرد از دوران کودکی شکل می گیرد، تلاش خانواده در جهت ذائقه سازی سالم در کودکان از اهمیت بسزایی برخوردار است. مصرف زیاد غذاها و تنقلات حاوی نمک زیاد در کودکان سبب گرایش آنها بــه مصرف نمک بیشتر و افزایش احتمال ابتلا به فشارخون در بزرگسالی می شود. انواع محصولات غذایی مثل سوسیس، کالباس، کنسروها، خیارشور، تنقلات شور مثل چیپس و انواع پفک حاوی مقادیر زیادی نمک هستند. گرایش روزافزون به مصرف غذاهای آماده زمینه را برای بروز فشار خون بالا فراهم می کند. بنابراین صنایع غذایی با کاهش میزان نمک در محصولات خود کمک بزرگی به افراد جامعه در جهت کاهش میانگــیـن نمــک مصرفی خود ایفا می کنند.

۱.    هنگام طبخ غذا ، مقدار نمک کمتری اضافه کنید.

۲.    سرسفره از نمکدان استفاده نکنید.

۳.    غذاهای کنسرو شده و بسیاری از مواد غذایی بسته بندی شده و آماده دارای مقادیر زیادی نمک هستند، به همین دلیل بهتر است مصرف این گونه مواد غذایی را محدود کنید.

۴.    برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک در تهیه غذاها به جای نمک از سبزی های تازه، سیر، لیموترش، آب نارنج، آویشن، شوید و … استفاده کنید.

۵.    مصرف غذاهای شور مثل آجیل شور، چیپس، پفک، انواع شور، ماهی دودی، سوسیس و کالباس را کاهش دهید.

۶.    جوش شیرین که برای ورآمدن و پف کردن انواع نان و کیک به کار می رود دارای مقدار زیادی سدیم است. بنابراین در افرادی که به علت بیماری، محدودیت مصرف نمک دارند مصرف جوش شیرین هم باید بسیار محدود شده یا قطع شود.

۷.    به تاریخ مصرف نمک و پروانه ساخت از وزارت بهداشت و قید عبارت تصفیه شده بر روی بسته بندی نمک دقت نمایید.

برخی از پژوهش ها نشان داده است بین مصرف زیاد نمک با طاسی سر، بدخوابی و بی خوابی ارتباط وجود دارد.A

داروهای عامل پوکی استخوان را بشناسید

جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ