آیا می دانید چلغوز فحش نیست؟

parya
چلغوز را بسیاری از ما بعنوان فحش می شناسیم اما واقعا اینطور نیست. چلغوز نوعی خوردنی است که خواص آن با آجیل برابری می کند.

آیا می دانید چلغوز چیست؟ اگر فکر می کنید که چلغوز فحش است اشتباه می کنید. چلغوز دانه ای است خوردنی که سرشار از خاصیت می باشد و در شهرهای استان گیلان و مشهد بسیار طرفدار دارد. در این مقاله با چلغوز و خواص آن آشنا شوید.

چلغوز چیست؟

دانه ای قهوه ای رنگ که وقتی آن را در پوسته چوبی اش می بینی به یاد هسته خرما می افتی. این دانه را وقتی بو می دهند با صوت خاصی سر باز می کند و دانه چلغوز از آن خارج می شود. در واقع چلغوز، میوه نوعی صنوبر بزرگ با برگ های سوزنی کوتاه و ضخیم بوده که بومی پاکستان، افغانستان و شمال شرق ایران از جمله شیروان است.

در قدیم شیرازی ها و اراکی ها چلغوزخور قهاری بودند، اما امروزه در شمال بخصوص گیلان و در سراسر مشهد مصرف آن متداول شده است؛ اما پرسش اینجاست چلغوز چه مزیت تغذیه ای یا درمانی دارد که با توجه به قیمت گران آن مردمان برخی شهرها و استان های کشورمان به مصرف آن روی آورده اند ؟

چلغوز، مزیت آجیل را دارد

چلغوز، دانه ای پرچرب و سرشار از اسیدهای آمینه ضروری و اسیدهای چرب غیراشباع مفید است. روغن آن همچون روغن زیتون از افزایش کلسترول بد خون جلوگیری کرده و سرخرگ ها را از آسیب حفظ می کند و از حملات قلبی می کاهد.

به دلیل کمک به کاهش تری گلیسیرید خون یار مهربان کبد است و به جهت فیبر و چربی بالا کور کننده خوب اشتهاست. پتاسیم و منگنز آن به تعادل فشار خون کمک کرده و منیزیم این دانه از بی خوابی های شبانه می کاهد و دردهای عضلانی، خستگی مفرط، تنش و اضطراب را بر طرف می کند.

چلغوز به دلیل دارا بودن ویتامین های A، E و K برای شادابی و سلامت پوست و تقویت چشم نافع است. نیاسین یا همان ویتامین B33 آن برای تقویت حافظه و حفظ شادابی روح و روان موثر است و آهن گیاهی آن به اکسیژن رسانی سلول ها و بافت های بدن کمک می کند.

 

چلغوز و خواص شگفت انگیز آن!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ