نشانه‌های آرتروز زانو در آینده

mahdie.mohtashami
اگر احساس می‌کنید که ممکن است دچار آرتروز زانو شوید در آینده ما به شما نشانه های آن را می‌گوییم. با الودکتر همراه باشید تا به شما نشان دهد ممکن است در آینده آرتروز بگیرید یا خیر!

داشتن زانو سالم یکی از مهم ترین ویژگی‌های بدنی سالم است برای داشتم زانویی سالم در آینده لازم است که یکسری نکات را در جوانی رعایت کنید. در این خبر الو دکتر به شما نشانه‌هایی را می‌گوید که اگر به آن‌ها بی اعتنا باشید ممکن است در آینده دچار آرتروز زانو شوید.

نشانه های آرتروز زانو را جدی بگیرید

آرتروز در زانو

سه نوع آرتروز وجود دارد که ممکن است در زانو به وجود آید. شایع‌ترین نوع آرتروز زانو، ورم مفاصل و استخوان‌ها است. این آرتروز یک بیماری پیش‌رونده محسوب می‌شود که به آرامی غضروف دور مفصل را از بین می‌برد. این نوع آرتروز بیشتر پس از میان‌سالی مشاهده می‌شود.
نوع دوم، آرتروز روماتیسمی است که یک بیماری التهابی محسوب می‌شود و در هر سنی ممکن است به وجود آید.
زمانی که پس از آسیب به زانو آرتروز ایجاد شود، به آن آرتروز ناشی از ضایعه می‌گویند. این آرتروز ممکن است سال‌ها پس از گسستن غضروف زانو، آسیب به رباط یا شکستن زانو مشاهده شود.
برخی از آرتروزها ممکن است باعث خستگی شود. در ادامه علائم آرتروز زانو بیشتر توضیح داده شده است.

افزایش تدریجی درد

ممکن است درد آرتروز به صورت ناگهانی آغاز شود؛ اما بیشتر اوقات به صورت تدریجی به وجود می‌آید. در ابتدا ممکن است صبح‌ها یا پس از مدتی عدم فعالیت متوجه درد شوید. زانوها ممکن است زمانی که از پله بالا می‌روید، از حالت نشسته، بلند می‌شوید یا با پاهای خم روی زمین می‌نشینید، درد بگیرند. در برخی موارد، ممکن است زمانی که نشسته‌اید و هیچ کاری انجام نمی‌دهید، درد زانو را حس کنید. طبق گفته برخی افراد که به آرتروز زانو دچار هستند، آب‌و‌هوای نمناک یا تغییرات دیگر آب‌وهوایی ممکن است باعث درد زانو شود. درد زانویی که شما را از خواب بیدار می‌کند، ممکن است نشانه آرتروز از نوع ورم مفاصل و استخوان‌ها باشد.

بروز تورم یا نازکی در زانوها

آرتروز زانو ممکن است باعث بروز التهاب دوره‌ای شود. این التهاب به دلیل تشکیل زائده‌های استخوانی یا مایع اضافی در زانو به وجود می‌آید. تورم ممکن است پس از یک دوره طولانی عدم فعالیت مشاهده شود، به عنوان مثال زمانی که صبح از خواب بیدار می‌شوید و می‌خواهید از جایتان بلند شوید. پوست روی زانو ممکن است قرمز یا داغ باشد. با گذشت زمان احتمالاً دچار التهاب مزمن زانو می‌شوید که با داروهای بدون نسخه یا داروهای ضدالتهاب بهبود نمی‌یابد.

خم شدن و قفل شدن

با گذشت زمان، ماهیچه‌های زانو ضعیف‌تر شده و کل ساختار مفصل زانو بی‌ثبات می‌شود. ضعف کلی در زانو باعث می‌شود زانو خم شود. همچنین مفصل زانو نیز گیر کرده و قفل می‌شود. در نتیجه نمی‌توانید زانو را خم و راست کنید. ممکن است این علائم و نشانه‌ها بدون هیچ دلیلی مدتی ظاهر و بعد از بین بروند.

صدای ترک خوردن و ترق‌ تروق

ممکن است احساس کنید به هنگام حرکت، زانوهایتان خرد می‌شوند. حتی ممکن است صدای ترق تروق و خرد شدن از زانوهایتان بشنوید. این علائم بدین دلیل مشاهده می‌شوند که برخی از غضروف‌های نرمی را که به روانی حرکت کمک می‌کردند، از دست داده‌اید. اگر آرتروز زانو داشته باشید، صدا‌های نگران‌کننده‌ و احساس خرد شدن به گوش می‌رسد. این صداها در اثر ساییده شدن زائده‌های استخوانی و سطوح سفت روی یکدیگر به وجود می‌آیند.

کاهش محدوده حرکتی

آرتروز باعث می‌شود حرکت مفاصل زانو بسیار چالش‌برانگیز شده و انجام حرکات ساده‌ای که قبلاً انجام می‌دادید، دشوار شود. احتمالاً دیگر نمی‌توانید بیشتر از یک مسافت خاص را راه بروید، از پله بالا بروید یا تمرینات ورزشی انجام دهید. آرتروز به تدریج غضروف زانو را از بین می‌برد. با تشدید آرتروز، عملکرد مفاصل ضعیف‌تر شده و انجام کارهای روزانه و ساده دشوارتر می‌شود. با گذشت زمان، ممکن است نتوانید بدون کمک عصا یا واکر راه بروید.

از دست دادن فضای مفصلی

عکس‌های رادیولوژی یک ابزار فوق‌العاده برای تشخیص آرتروز محسوب می‌شوند؛ زیرا این عکس‌ها کاملاً نشان می‌دهند که فضای مفصلی از بین رفته است. به دلیل از بین رفتن فضای مفصلی، صدای ترق تروق می‌شنوید یا مسافت کمتری را می‌توانید راه ‌بروید. فضای مفصلی که در حالت عادی باعث می‌شود آزادانه حرکت کنید، از بین رفته است. زائده‌های استخوانی ممکن است زمانی که غضروف از بین می‌رود یا توده‌های کلسیم انباشته می‌شود، به وجود آیند. این زائده‌ها نشانه رایج ورم مفاصل و استخوان‌ها هستند.

بروز ناهنجاری‌های شکلی در زانو

همزمان با پیشرفت آرتروز، ممکن است متوجه تغییراتی در ظاهر زانوهای خود شوید. ظاهر زانوها ممکن است فرو رفته به نظر برسد؛ زیرا ماهیچه‌های اطراف زانو، باریک و ضعیف می‌شوند. زانوها کم‌کم به سمت یکدیگر می‌روند و کجی زانو را ایجاد می‌کنند. همچنین ممکن است زانوها به سمت بیرون کج شوند و پاهای پرانتزی را به وجود آورند. ناهنجاری‌های شکلی زانو ممکن است خفیف یا بسیار شدید باشند.

راه‌های پیشگیری از آرتروز زانو

آرتروز زانو را به تاخیر بیندازید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ