چه کسانی اصلا ال کارنتین لاغر کننده نخورند؟

faateme1366
تا به حال اسم لاغرکننده ال کارنتین به گوشتان خورده؟ جدای ضرر و مزایایش، در این مطلب به شما می گوییم که چه کسانی اصلا ال کارنتین لاغر کننده نخورند؟

هر فردی برای لاغری روش خودش را دنبال می کند. ولی آیا این روش ها صحیح و اصولی هستند؟ آیا خوردن قرص برای لاغری کار صحیحی است؟ چه کسانی اصلا ال کارنتین لاغر کننده نخورند؟

ال کارنتین چیست؟

کارنیتین Carnitine یا ال-کارنیتین (L-carnitine) از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین ساخته شده و موجب آزاد سازی انرژی از یاخته های چربی می شود. این ماده موجب انتقال اسیدهای چرب به داخل میتوکندری می شود.

در کدام عضو بدن یافت می شود

کارنیتین در بافت عضلات و کبد ساخته می شود و در برخی مواد غذایی مانند گوشت، گوشت طیور، ماهی، و برخی از فراورده های لبنی وجود دارد.کارنیتین نوعی مکمل غذایی است.

چه کاری انجام می دهد؟

وظیفه اصلی کارنیتین در بدن کمک به سوخت و ساز وتبدیل غذا به انرژی می باشد.

کارنیتین این عمل را از طریق انتقال اسیدهای چرب بلند زنجیره به داخل میتوکندری ها جهت بتااکسیداسیون آن ها انجام می دهد. از طرف دیگر مصرف چربی ها به عنوان منبع انرژی موجب صرفه جویی در مصرف گلیگوژن عضلات گردیده و با حفظ ذخایر گلیکوژن به تأخیر در بروز خستگی ورزش کار می انجامد. میتوکندری را می توان موتورخانه یاخته های بدن دانست. در واقع انرژی مورد نیاز بدن در این بخش از یاخته ها تولید می شود.

کارنیتین یک ترکیب چهار تایی آمونیوم است که از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین ساخته شده است.  در سلولهای زنده نقش آن فرستادن اسیدهای چرب از سیتوسل به  میتوکندری در طی فرایند تفکیک چربی (یا چربی های مورد نیاز) برای سوختن است که انرژی آزاد کنند. در بدن، در کبد و کلیه ها تولید شده و در عضلات اسکلتی ، قلب ، مغز و اسپرم ذخیره شده است.

آیا بدن ال کارنتین تولید نمی کند؟

معمولا ، بدن همه کارنیتینی  که به آن نیاز دارد را می تواند بسازد. با این حال ،  برخی از افراد ممکن است دچار کمبود کارنیتین شوند زیرا بدن آنها نمی تواند به اندازه کافی کارنیتین بسازد و یا آن را به بافت ها برای  استفاده انتقال بدهد. برخی از شرایط دیگر مانند آنژین ، همچنین مصرف برخی از داروها می تواند باعث کمبود کارنیتین در بدن شود.

برخی از شواهد نشان می دهد که میزان نیاز بهال-کارنیتین در دوران کودکی و همچنین در زمان های خاصی مانند بارداری و شیردهی که میزان نیاز بدن به انرژی افزایش می یابد کمی بالا می رود که این افزایش نیاز موجب به افزایش تولید این ماده غذایی از سوی بدن می شود.

چه مزایایی دارد

همچنین به نظر می رسد که وجود ال-کارنیتین برای بهبود کارکرد قلب نیاز است. برای نمونه یک پژوهش نشان داده است میزان کارکرد نابهنجار و تپش غیرعادی قلب بعد از ۴۵ هفته مصرف ۴ گرم ال-کارنیتین در روز در بیماران دیابتی که علاوه بر فشار خون بالا از ناراحتی های قلبی و رگی رنج می بردند به میزان زیادی کاهش یافته و بهبود پیدا نموده است.

همچنین پژوهش دیگر نشان داده است که مصرف روزانه ال-کارنیتین در ورزشکاران می تواند حتی تا ۲۵٪ میزان توانایی و ظرفیت فعالیت بدنی را بالا ببرد. افرادی که از مکمل های ال-کارنیتین استفاده می نمایند بعد از انجام فعالیت های بدنی به میزان کمتری دچار خستگی و کوفتگی می شوند. این بررسی همچنان نشان داد که مصرف ال-کارنیتین دو ساعت پیش و پس از دویدن به مسافت ۲۰ کیلومتر موجب بروز خستگی کمتر و بازیابی سریعتر قوای بدنی گردد.

همچنین بررسی ها نشان داده است که مصرف ۱۰۰ میلی گرم ال-کارنیتین به ازای هر کیلو وزن افراد و کودکان تالاسمی ماژور به مدت ۳ ماه موجب کاهش نیاز بدن این افراد به پالایش خون شود.

چه کسانی اصلا ال کارنتین لاغر کننده را نخورند؟

اگر فرد دچار کم کاری تیروئید است نباید ال کارنیتین مصرف کند چرا که با کار هورمونهای تیروئید تداخل می کند.

همچنین در افرادی که دیالیز می شوند این ماده منع مصرف دارد.

به گفته ی موسسه ی لینوس پائولینگ در دانشگاه ایالتی اورگان، خطر ابتلا به عوارض جانبی کارنیتین، بطور کلی کم است. با اینحال ممکن است مکمل کارنیتین منجر به ناراحتی گوارشی از جمله درد شکم و تهوع شود.

در افرادی که ال کارنیتین را برای کاهش وزن مصرف می کنند خطر بروز بی اشتهایی عصبی (anorexia nervosa) وجود دارد زیرا ال کارنیتین اشتها را کم می کند و حساسیت فرد به لاغر شدن میتواند نهایتا منجر به بی اشتهایی عصبی شده و سوء تغذیه شدید را به دنبال داشته باشد.

جایگزین های طبیعی ال کارنتین

بالاترین غلظت کارنیتین در گوشت قرمز و محصولات لبنی یافت می شوند. سایر منابع طبیعی که کارنیتین در آنها وجود دارد ، شامل: آجیل و دانه ها (به عنوان مثال:، کدو، آفتابگردان، کنجد)، حبوبات  (لوبیا ، نخود فرنگی ، عدس، بادام زمینی)، سبزیجات(مارچوبه، چغندر، سیب زمینی، کلم بروکلی، جوانه بروکسل ، سیر، خردل سبز، بامیه، جعفری، کلم پیچ) میوه (موز)، غلات (گندم سیاه،  ذرت، ارزن، بلغور جو دوسر، سبوس برنج، گندم، سبوس گندم، جوانه گندم) و گرده عسل .

به شدت احتیاط کنید

از مصرف دی-کارنیتین (D-Carnitine) به شدت خودداری کنید چون با فرم طبیعی کارنیتین تداخل دارد و عوارض جانبی متعددی دارد.

مصرف کارنیتین در زنان باردار فقط باید با مشورت با پزشک انجام شود.

اگر بیماری کلیوی و اختلال غده تیروئید دارید، از مصرف کارنیتین خودداری کنید و یا با پزشک مشورت کنید.

اسنوکومارول و وارفارین، که برای کاهش انعقاد خون مصرف می‌شوند و همچنین هورمون‌های دارویی تیروئید با ال- کارنیتین تداخل دارد.

نکات جالبی در مورد ال کارنتین

1. ال کارنتین بدون کربوهیدرات اثربخش نیست.

۲ .میتوکندرى (mitochondria) یکى از اجزاى سلولى است که وظیفه تنفس سلولى را بر عهده دارد. ورود ال کارنیتین بهبدن باعث مى شود اسید چرب آزاد بیشترى وارد میتوکندرى سلول شده و بعضى ها عقیده دارند که این مسئله باعث مى شود سوخت وساز این چربى ها افزایش پیدا مى کند اما هنوز شواهد علمى کافى در این زمینه وجود ندارد.

۳ .ال کارنیتین نیروى ورزشکاران به خصوص آن هایى را که تمرینات استقامتى دارند، افزایش مى دهد و خستگى آن ها را به تأخیر مى اندازد.

۴ .مصرف بیش ازحد ال کارنیتین باعث مى شود بدن بوى ماهى بگیرد.

 منبع: آکا

با این میوه ها لاغر شو!

لاغری معجزه آسا با خوردن این میوه در صبح

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
علی بیرانوند

علی بیرانوند

1399-04-13 - 06:44 پاسخ

من بیماری کلیوی دفع پروتئین و دیابت و فشار خون دارم آیا میتونم ال کارنیتین مصرف کنم. جواب بدین ممنون میشم