چگونه مانع از تشکیل سنگ کلیه شویم؟

atoosamirzavandi
سنگ کلیه را می توان با رژیم صحیح غذایی مانع از تشکیل آن شد. بعضی از مواد غذایی هستند که محرک های خوبی برای ایجاد سنگ کلیه به شمار می آیند.

سنگ کلیه و درد ناشی از آن یکی از غیر قابل تحمل ترین دردهاست. علاوه بر دخیل بودن ژنتیک در ایجاد بیماری های کلیوی رژیم غذا در تولید سنگ کلیه بی تاثیر نمی باشد. در این مقاله به چند مورد اساسی که از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می کند پرداخته شده است.

مصرف مایعات

زمانی که ادرار مایعات بیشتری داشته باشد، امکان اینکه مواد معدنی و نمک ها انبوه شوند و تشکیل سنگ دهند کمتر است. ادرار تیره از نشانه های کم آبی بدن است و در حالت ایده آل ادرار باید به رنگ زرد کمرنگ باشد.

برای بسیاری از افراد، مصرف ۸ لیوان آب در طول روز کافی نیست و باید برای کاهش خطر سنگ کلیه حداقل روزی ۱۲ لیوان آب نوشید. حداقل نیمی از مایعات مصرفی فرد باید آب خالص باشد. نوشیدنی های شیرین، گازدار و حاوی کافئین احتمال شکل گیری سنگ کلیه را بالا می برند.

کاهش مصرف نمک

سدیم یا نمک باعث احتباس آب و در نتیجه کم آبی بدن می شود. بزرگسالان باید مصرف نمک روزانه ی خود را زیر ۲۳۰۰ میلی گرم (یک قاشق غذاخوری) نگه دارند.

رژیم غذایی سالم داشته باشید

اگر رژیم غذایی نامناسبی دارید که در آن مقدار مواد مغذی، الکترولیت‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ ها، کربوهیدرات‌ های متنوع، چربی‌های سالم و پروتئین کم است،‌ خطر تشکیل سنگ کلیه شما را تهدید می‌کند. مصرف زیاد نمک و پروتئین (پروتئین باید ۳۰٪ کالری روزانه‌ را تشکیل بدهد) می‌تواند منجر به افزایش آمونیاک در ادرار شود.

برای تنظیم pH بدن و پیشگیری از اسیدیته‌ی بالا، مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه توصیه می‌شود. در ادامه به غذاهایی اشاره می‌کنیم که برای پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه بسیار مناسب‌اند:

    میوه‌ها و سبزیجات تازه: براساس تحقیقات، کسانی که در رژیم غذایی‌شان بیشتر از مواد گیاهی استفاده می‌کنند، کمتر به سنگ کلیه مبتلا می‌شوند. غذاهای تازه‌ای که به عملکرد کلیه‌ها کمک می‌کنند عبارتند از موز، سبزیجات سبزبرگ‌، حبوبات و غلات جوانه‌زده، ماهی و طیوری که به‌طور طبیعی پرورش یافته‌اند.

    غذاهای سرشار از ویتامین E: میوه‌های خانواده‌ی بری (مانند تمشک و )، روغن زیتون، بادام، آووکادو و کدو حلوایی خوراکی‌های خوبی برای تأمین ویتامین E هستند. این ویتامین خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و به کاهش اگزالات و سایر سموم بدن کمک می‌کند. ویتامین E از آسیب به غشای مخاطی پیشگیری می‌کند و درنتیجه احتمال تشکیل سنگ کلیه را کاهش می‌دهد.

    غذاهای آلکالینی: شاید عجیب به نظر بیاید ولی خوراکی‌هایی مانند لیموترش و سرکه سیب که ذاتا اسیدی هستند و به تنظیم pH بدن‌ کمک می‌کنند، می‌توانند در دفع سنگ کلیه مؤثر باشند. به این منظور مقداری از این آنها را با آب ترکیب و میل کنید.

    غذاهای سرشار از منیزیم و پتاسیم: مصرف زیاد منیزیم و پتاسیم می‌تواند به تنظیم کلسیم بدن کمک کند. بنابراین مصرف سبزیجات سبزبرگ، گل‌کلم و کلم بروکلی،‌ موز، آووکادو و ملون برای پیشگیری از سنگ کلیه مؤثر است.

    غلات جوانه‌زده: غلات جوانه‌زده برخلاف غلات تصفیه‌شده که مواد مغذی کمی دارند، برای پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه مفیدند. جوانه زدن غلات ترکیبات ضدتغذیه‌ای آنها را کاهش و قابلیت جذب مواد مغذی‌شان را افزایش می‌دهد.

نشانه‌ ها و علایم سنگ کلیه

ممکن است سنگ کلیه تا زمانیکه در کلیه و یا حالب(لوله‌ای که کلیه را به مثانه وصل می‌کند) تکان نخورده، نشانه‌ای نداشته باشد. در هنگامیکه علایم سنگ کلیه ظاهر شود، نشانه‌ها شامل:

درد شدید در پهلوها و زیر دنده‌ها

درد در پایین شکم و کشاله ران

درد هنگام ادرار کردن

ادرار صورتی، قرمز یا قهوه‌ای

ادرار تیره یا بدبو

حالت تهوع یا استفراغ

تکرر ادرار

ادرار بیشتر از حدمعمول

تب و لرز در صورت عفونت کردن

دردیکه توسط سنگ کلیه ایجاد می‌شود، متغیر بوده، برای مثال از نقطه‌ای به نقطه دیگر حرکت کرده و یا در شدت آن کاهش و یا افزایش باشد، چراکه ممکن است، سنگ کلیه در دستگاه ادراری حرکت نماید.

مصرف زیاد این مواد شما را دچار سنگ کلیه می کند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ