خوردن این غذاها خنگتان می کند!

atoosamirzavandi
رژیم غذایی بر افزایش هوش و حافظه تاثیر بسزایی دارد. با استفاده مکرر مواد قندی، افزودنی ها و.... عملکرد مغز دچار مشکل می گردد.

همان طور که خوردن بعضی از مواد غذایی به افزایش حافظه و تمرکز کمک می کند، مصرف بیش از حد بعضی از مواد غذایی باعث کاهش هوش و حافظه می گردد. در این مقاله به غذاهایی که خوردنشان خنگتان می کند پرداخته ایم.

آدامس

 گروهی از محققان بر این باورند که آدامس جویدن در بعضی شرایط کارآیی مغز را کاهش می دهد. پژوهش ها نشان می دهند آدامس جویدن هنگام انجام فعالیت هایی که به تمرکز و وقت نیاز دارند حفظ داده ها را در کوتاه مدت مخدوش می کند. آدامس جویدن ثبت داده ها و اطلاعات مختلف در مغز را با مشکلاتی روبه رو می کند. با این وجود, پژوهش های دیگری نشان می دهند آدامس جویدن به افزایش تمرکز کمک می کند. در این زمینه پژوهش های متناقضی دیده می شود. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که در این زمینه دچار سردرگمی شوید. به هرحال, اگر به جویدن آدامس عادت دارید بهتر است نیم نگاهی به این هشدارها هم داشته باشید یا عادت های مضر دیگر برای سلامت مغز را کنار بگذارید. به اندازه کافی آب بنوشید, خواب کافی داشته باشید و مغزتان را فعال نگه دارید تا مشکلات کاهش حافظه به سراغ تان نیاید.

چیپس, سیب زمینی سرخ کرده و پیتزا

پژوهش هایی که روی چهارهزار کودک انجام شده نشان می دهند کودکان سه ساله ای که در رژیم غذایی شان مقدار زیادی غذاهای کم ارزش و فست فودهایی مانند چیپس, پیتزا و سیب زمینی سرخ کرده وجود داشت در سال های بعد ضریب هوشی کمتری داشتند. بنابراین مهم است که پدر و مادرها از همان سال های اولیه به رژیم غذایی فرزندانشان توجه داشته باشند. عالوه براین, داشتن تغذیه خوب در دوران کودکی هوش زبان شناختی کودکان را تقویت می کند. پژوهشگران تاکید می کنند مصرف غذاهای مفید برای رشد و پرورش مغز در دوران کودکی ضروری است. با این وجود, شاید سخت باشد که کودک ایرادی تان را راضی کنید تا از مصرف فست فودهای چرب و خوشمزه دست بکشد و به سراغ غذاهای سالم تر برود. برای رسیدن به این هدف باید پشتکر داشته باشید. زود مایوس نشوید. یادتان باشد که باید کودکان را بارها و بارها به خوردن غذاهای سالم تشویق کرده و آنقدر این کار را تکرار کنید تا به این رژیم غذایی عادت کنند. حتی می توانید با کمک ساندویچ و اسنک های خوش قیافه این مواد غذایی سالم را به رژیم غذایی فرزند دلبندتان راه دهید.


شکر

شکر درست است که مزه خوب و دلچسبی دارد اما شکر برای مغزتان چندان هم شیرین و خوشایند نیست و سلامت شما را تهدید می کند. شاید شنیده باشید که شکر برای دندان ها مضر است, کبد را دچار مشکل می کند و وزن را بالا می برد. اما گذشته از همه اینها مصرف مداوم شکر روی عملکرد مغز هم تاثیر گذاشته و به نظر می رسد کارایی آن را کاهش می دهد. دانشمندان در این زمینه پژوهش های مختلفی انجام داده و تاثیر شکر را روی موش های آزمایشگاهی امتحان کرده اند. نتایج بررسی های آنها نشان می دهد موش هایی که در رژیم غذایی شان فروکتوز زیادی وجود داشت, وقتی در صفحه های پر پیچ و خم یا ماز قرار می گرفتند حرکت شان آهسته شده و قدرت حافظه شان کاهش می یافت. اما موش هایی که در رژیم غذایی شان به جای فروکتوز, امگا۳ وجود داشت, مغزی فعال تر و حرکت های فرزتری داشتند. براساس این نتایج و دیگر بررسی ها, پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که آن دسته از رژیم های غذایی که فقط شامل قند فروکتوز هستند فعالیت های مغز را تحت تاثیر قرار می دهند چون توانایی انسولین را برای کمک به سلول های مغز مختل می کنند. از سوی دیگر, اسیدهای چرب امگا۳ می توانند مغز را در مقابل اثرهای منفی شکر مصون نگه دارند.

محصولات غذایی شور

مواد غذایی شور درست مانند مواد قندی، می‌تواند اعتیاد آور باشد و با عواقب خطرناک همراه باشد. سدیم در تغییرات فشار خون شناخته شده است اما نکته اینجاست که آیا می‌دانید که این ماده می‌تواند همچنین توانایی‌های تفکر ما را مختل سازد؟ نه برای هر چیزی پزشکان به ما توصیه نمی‌کنند که مصرف نمک را کم کنیم. نمک، به عنوان یک ماده نگهدارنده در ترشی‌ها استفاده می‌شود، پس از زیاده‌روی در خوردن آن خودداری کنید.

الکل

قطعا برای شهرت الکل به عنوان قاتل مغزی خود متعجب نمی‌شویم. ما معمولاً از پیامدهای مخرب و ویرانگر الکل بر کبد خود آگاهی داریم اما این در حالی است که الکل همچنین می‌تواند صدمات جدی به سلول‌های مغزی نیز وارد کند. عوارض جانبی شناخته شده از الکل شامل لغزش‌های حافظه و عدم تمرکز است. سوء مصرف طولانی مدت الکل نیز باعث اختلال در قوای شناختی می‌شود.

برای افزایش حافظه این مطلب را بخوانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ