آیا کوتاه کردن مژه تاثیری در رشد آن دارد؟

faateme1366
باور عجیبی بین مردم وجود دارد در خصوص تاثیر کوتاهی بر رشد مو. آیا این باور برای مژه هم صدق می کند. آیا کوتاه کردن مژه تاثیری در رشد آن دارد؟

گاهی به هر راهی تن می دهیم برای زیباتر شدن. در این مطلب برای شما از مژه صحبت کرده ایم و اینکهآیا کوتاه کردن مژه تاثیری در رشد آن دارد؟

مژه ها نوعی قاب برای چشم محسوب می شوند که جذابیت و توجه را به سمت صورت جذب می کنند و در همه رده های سنی زمانی که مژه های زنان نازک می شود و در حال ریزش است، دچار کاهش اعتماد به نفس می شوند.

 

راهکارهای زیادی برای رشد مژه مطرح است اما به راستی کدامیک از این دستورالعمل ها اثر گذار است و خطرناک نیست. ما به سوالات شما درباره رشد سریع مژه پاسخ داده ایم.

 

داشتن مژه بلند فقط با ژن خوب امکان پذیر است؟

البته داشتن مژه هایی بلند ریشه ی ژنتیکی داشته اما این بدان معنا نیست که فردی که دارای ژن خوب نیست نمی تواند از مژه های بلند بهره ببرد.

با توجه به تحقیقات انجام شده رابطه مستقیمی بین سلامتی مو و تغذیه وجود دارد، بنابراین اگر فردی به میزان کافی از ویتامین های محلول در چربی همانند، گروه ویتامین های B، ویتامین C و کلاژن ها استفاده نکند، ممکن است سلامت موی خود را به خطر بیاندازد.

استفاده بیش از حد از محصولات چشمی، علی الخصوص استفاده طولانی مدت از ریمل و مژه های مصنوعی و کاشت مژه، می تواند مژه های شما را ضعیف تر و حتی منجر به ریزش مژه ها شود.

 

رشد مجدد مژه چقدر طول میکشد؟

هنگام بیدار شدن از خواب ممکن است یک یا دو تار مژه بر روی گونه تان بیابید، مطمئنا این امر برایتان آزاردهنده و ناخوشایند است اما توجه داشته باشید که مژه های شما همانند دیگر موهای شما ریزش دارد و این امر فرآیندی طبیعی است و همانند موهای سایر قسمتهای بدن، دوره زمانی رشد مژه هم مشخص است.

تقریبا بین ۹۰ الی ۱۵۰ تار مژه بر روی پلک بالا و ۷۰ الی ۸۰ تار دیگر بر روی پلک پایینی قرار دارد. موهای بدن در دوره زمانی مشخصی رشد کرده و مدت زمان رشد مژه هم به همین میزان مشخص است.

این دوره زمانی از مرحله رشد (آناژن) شروع شده و بین ۳۰ تا ۴۵ روز طول می کشد که هر مژه معمولا نهایت تا ۱۰ میلی متر بلند می شود. مرحله بعد که رشد متوقف شده و فولیکول های مژه خورد و شکننده می شوند را مرحله انتقال (کاتاژن) می نامند. اگر در این مرحله مژه ریزش داشته باشد، سریعا جایش با مژه ی دیگر پر نخواهد شد. این مرحله ۲ الی ۳ هفته طول دارد. مرحله ی بعدی که مرحله ی ساکن (تلوژن) نام دارد ممکن است تا بیش از ۱۰۰ روز طول بکشد تا مژه ی جدیدی جایگزین شود. این دوره معمولا بین ۴ الی ۸ هفته طول می کشد تا یک مژه بطور کامل جایگزین شود.

 

قیچی زدن مژه ، درست یا غلط

کوتاه کردن مژه همانند موهای دیگر قسمت های بدن می تواند مفید واقع شود. اثرات کوتاه کردن مو معمولا با رشد سریعتر و ضخامت بیشتر همراه است، حال سوال این است کوتاه کردن مژه همین نتایج را خواهد داشت؟

 

نکته ای که باید به آن توجه ویژه ای داشت این است که کوتاه کردن مژه نسبت به کوتاه کردن موهای سر کندتر خواهد بود و این مدت زمان ممکن است شما را هم ناامید کند و روش مناسبی برای پرپشت شدن مژه ها نیست. یادتان باشد مژه به اندازه موی سر رشد نمی کند.

 

بلندترین مژه‌ ی ثبت‌شده حدود 7 سانتی‌متر طول دارد:

درواقع، اگر بخواهیم رقم دقیق را بگوییم اندازه‌ی این مژه 6.99 سانتی‌متر بود. شاید باور نکنید اما این رکورد متعلق به یک پسر بود. در مقایسه، میانگین طول مژه‌ حدود 10 میلی‌متر است.

 

مواد غذایی مناسب برای رشد سریع مژه

تغذیه مناسبی داشته باشید و از چربی های سالم و مناسب برای رشد سریع مژه و موادی نظیر سیب، توت فرنگی، سبزیجاتی که برگ سبز دارند، گوجه، پروتئین هایی همانند تخم مرغ و ماهی، چربی های سالم نظیر روغن زیتون استفاده کنید. از یک فرچه ی ریمل مناسب برای شانه کردن روزانه مژه ها استفاده کنید. با انگشت کوچک پلک را ماساژ دهید.

 

درمان های خانگی تقویت کننده مژه

روغن کرچک

روغن کرچک، یکی از بهترین درمان های خانگی و مواردی است که برای رشد سریع مژه های شما بسیار مناسب، ساده و گیاهی است. این روغن می تواند منجر به رشد سریع مژه ها و ضخیم تر شدن آنها شود. برای استفاده راحت تر می توانید روغن کرچک را با استفاده از فرچه ی ریمل قبل از خواب استفاده کرده تا این کار منجربه مرطوب شدن و رشد طبیعی مژه های شما شود.

 

روغن بادام

روغن بادام ، مطمئنا یکی از روغن های رایج و خوب برای چرب کردن موها در آقایان و لطیف کردن پوست های خشک در خانم ها، روغن بادام است که می توانید به راحتی در دسترس بوده و پروتئین های موجود در این روغن به بازسازی سطح پوست کمک می کنند و حالت انعطاف پذیری آن را بهبود می بخشند.

 

روغن هفت مغز

 روغن هفت مغز، بی شک روغن هفت مغز که به دلیل ترکیب و تهیه آن از تعداد هفت دانه روغنی می باشد که عیارتند از :بادام تلخ و شیرین ، فندق ، سیاه دانه ، پسته ، کنجد ، کرچک که تک تک آنها از بهترین ها بوده تهیه شده و  با دارا بودن مواد مغذی و ضروری پوست و مو خود را به جایگاه نخست از لیست روغن های تقویت کننده مو ، ابرو و مژه رسانده و پس از گذشت سالها این جایگاه را در میان بهترین ها حفظ کرده است.

 

روغن هسته انگور

روغن هسته انگور، این روغن فاقد سدیم و کلسترول بوده و میزان اسیدهای چرب غیر اشباع آن تا 90 درصد می رسد. خاصیت آنتی اکسیدانی عصاره انگور 50 برابر بیشتر از ویتامین E و 20 برابر بیشتر از ویتامین C است. روغن خالص دانه انگور، ترکیبی فوق العاده موثر برای فعال سازی مجدد رشد پیاز مو است که با ماساژ دادن آن روی پوست سر می توانید به تاثیر سودمند این روغن پی ببرید.

 

روغن رزماری

روغن رزماری، رزماری یا اکلیل کوهی یکی از گیاهان دارویی معطر با نفوذ پذیری بالا و همچنین خواص درمانی بی نطیر که در کمتر گیاه دارویی این خواص را می توان یافت، روغن رزماری یک روغن محرک است که بوی نافذ و گرمی دارد و بر اعصاب مرکزی اثر مؤثری دارد .  از این گیاه دارویی برای تقویت ابرو و مژه نیز هستیم که در دراز مدت دارای اثری فوق العاده و ماندگار نیز هست.

 

روغن جوجوبا

 روغن جوجوبا، جوجوبا در حقیقت دانه هایی مانند بادام زمینی است که در گذشته در محلی میان مکزیک و آمریکا رشد می کرده که محققان کشورمان موفق به تکثیر و تهیه این روغن در کشور عزیزمان ایران شده اند بد نیست بدانید که این روغن با غلظت زیاد اما مانند چربی پوست انسان است و خاصیت جذب سریع نیز داراست و در تهیه بسیاری محصولات آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد بی شک با کمی تحقیق متوجه خواهید شد که دارای تاثیر فوق العاده در زمینه پوست و مو از جمله :ضد چین و چروک بوده و سرشار از ویتامین های A,B,E  و مواد معدنی مانند سلنیوم می باشد ، مرطوب کننده و نرم کننده پوست و مو ، شفافیت پوست و مو ، جلوگیری از ریزش مو به دلیل دارا بودن مواد معدنی و ویتامین ها ی B,E ، مفید در ضخیم و پرپشت شدن مو ، برطرف کننده خشکی و ترک لب ، مفید برای پوست های مستعد آکنه می باشد.

 

روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه، سیاه دانه ، سیاه تخمه و یا در عربی شونیز یکی دیگر از قدیمی ترین طعم دهنده ها که قدیمی تر ها و شاید امروزه نیز در نان ها و ترشی های محلی مورد استفاده قرار می گیرد که روغنی از این دانه ها تهیه می شو که شاید به جرات بتوان گفت یکی از بهترین روغن ها در زمینه پوست و مو است، سیاه دانه کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف از جمله صنایع آرایشی و بهداشتی برای تهیه و تولید انواع لوسیون ضد ریزش مو و ابرو ، تقویت کننده های گیاهی برای مو ، ابرو و مژه  و همچنین پمادهای ضد درد مفاصل که به شکلهای مختلفی مانند :روغن خالص سیاه دانه ،پماد، لوسیون ، سرمه ، ریمل و… تهیه و به بازار عرضه می شود و از اقبال و استفبال عمومی فراوانی برخوردار است.

 

روغن نارگیل

 روغن نارگیل، روغن نارگیل یکی از روغن های طبیعی و اشباع است که از گوشت داخل میوه نارگیل تهیه می شود و یکی از نشانه های بارز آن مایع بودن روغن در دمای معمولی و جامد شدن در دمای پایین است. این روغن که یکی از نام آشنا ترین روغن ها در میان مردم جهان و دارای کاربردهای بیشماری در زمینه تهیه مواد آرایشی است که سهم مهمی را در این صنعت به خود اختصاص داده است، بی شک روغن نارگیل یکی از بهترین روغن ها در زمینه رطوبت بخشیدن به پوست و مو و رفع خشکی پوست و مو است که البته با رایحه مطبوع و قدرت نفوذ پذیری بالا و قدرت تقویت پوست و مو جایگاه ویژه ای در میان سایر روغن های طبیعی و گیاهی دارد.

 

روغن زیتون

 روغن زیتون، روغن زیتون مادر روغن های مفید برای پوست و مو است. این روغن می تواند جای بسیاری از محصولات حالت دهنده موها را بگیرد چراکه می تواند به طور عمیق در موها نفوذ کرده و آنها را مرطوب و هم به حالت گرفتن کمک کند. روغن زیتون تا حد زیادی خشکی و زمختی موها را از بین می برد و  به همین دلیل بیشتر از همه این روغن سبک را به کسانی پیشنهاد می کنیم که همیشه از خشکی بیش از اندازه موها شاکی اند. ناگفته نماند که آنتی اکسیدان موجود در روغن با نازک شدن و ریزش موها مبارزه می کند.

 

آلوئه ورا

آلوئه ورا، یکی از شگفت انگیزترین درمان های خانگی است که کاربرد های بسیار متنوعی دارد. اگر شما می خواهید  مژه هایتان را تقویت کنید تا رشد بهتری داشته باشند مقداری ژل آلوورای تازه را قبل از خواب به مژه های خود بزنید، همانند زمانی که ریمل می زنید. با توجه به ویتامین ها و مغذی بودن ژل آلوئه ورا رشد مژه های شما بهتر و مستحکم تر خواهد شد.

 

چای سبز

چای سبز، قابل استفاده برای مژگان شما است. مقداری چای سبز را دم کرده و بگذارید سرد شود. حال با یک پارچه کتان آن را به مژه های خود بمالید. کافئین و فلاونوئید موجود در چای سبز به نگهداری و رشد مژه های شما و کمک به رشد سریع مژه ها بسیار کمک کننده است.

 

تخم مرغ

درست کردن سرمی از سفیده تخم مرغ، سفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین است. بعضی از افراد موهای خود را با سفیده تخم مرغ برای تقویت موهای خود مداوم می شورند. حال شما هم می توانید از سفیده تخم مرغ برای مستحکم تر کردن مژه ها و قوی تر شدن آن استفاده کنید.

 

لیمو ترش

پوست لیمو را قطعه قطعه کرده و در یک چهارم فنجان روغن زیتون یا روغن کرچک ۲ الی ۳ روز بگذارید. این روغن را قبل از خواب بر روی مژه های خود بمالید. هر شب این کار را انجام دهید تا مژه های مستحکم تر داشته باشید. علاوه بر فواید روغن زیتون و روغن کرچک از ویتامین C و ویتامین A موجود در لیمو استفاده شده تا رشد مژه بیشتر تقویت شود.

 

کره شیا

(شیا:دانه های بزرگ قهوه ای رنگ میوه ای که درخت شیا تولید می کند)، مقدار کمی از این کره را بین دو انگشت تان بگذارید و با مالیدن دو انگشت به یکدیگر کره را آب کرده و آن را به مژه خود قبل از خواب بمالید. استفاده از این کره هر شب قبل از خواب توصیه شده و این امر موجب می شود تا بافت و کیفیت مژه های شما به علت استفاده مقدار کافی از ویتامین A و ویتامین E بهبود یابد. این کار باعث می شود تا فولیکول های مژه های شما تقویت شده و رشد بهتری داشته باشد.

 

 

خواص وازلین برای رشد سریع مژه

ترفندهای زیادی برای رشد سریع مژه مطرح است. یکی از همین افسانه ها، اثر وازلین بر روی رشد مژه است. متاسفانه این ترفند که وازلین برای رشد مژه مفید است، نادرست می باشد. وازلین اثری بر روی رشد مژه ندارد اما ماده ای مفید برای مژه محسوب می شود. چون وازلین مرطوب کننده ای بسیار مناسب است برای کسانی که دارای مژه هایی خشک هستند مناسب بوده و از شکسته شدن مژه ها جلوگیری می کند. وازلین به مژه ها زیبایی خاصی می دهد و باعث می شود تا مژه ها ظاهری بلند تر صاف تر، مرتب و منظم بخود بگیرند.

جامعه سلامت

واکسن رهایی از جوش به بازار می آید

ماجرای عجیب ترین تاتوی مد شده! تاتوی سادگی!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ