مصرف عسل تا این سن برای کودکان کشنده خواهد بود!

atoosamirzavandi
عسل خوراکی خوشمزه ای که هر شخصی از خوردن آن لذت می برد بخصوص کودکان. اما مصرف عسل برای کودکان زیر یک سال بسیار مضر است.

مصرف عسل همان طور که به همه پیشنهاد می شود و خواص فوق العاده ای برای بدن دارد برای کودکان می تواند مضر باشد. مصرف عسل برای کودکان زیر یک سال کشنده است. با مطالعه ی این مقاله علت کشنده بودن عسل برای کودکان زیر یک سال را بیابید.

چرا عسل برای کودکان زیر یک سال مضر است؟

بوتولیسم نوزادان، بیماری است که در اثر خوردن اسپور باکتری کلستریدیوم بوتولینوم در سنین زیر یک سال، ایجاد می شود. کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی در دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، گفت: نشانه های ابتدایی این بیماری شامل اسهال، استفراغ، ضعف و پریدگی رنگ، خشکی دهان و گلو و اشکال در بلعیدن است.

لیلا محبی” ادامه داد: پس از مدتی نشانه های فلجی در ماهیچه های صورت، زبان، دست و پا آغاز می شود و در نهایت فلج شدن سیستم تنفسی و مرگ اتفاق می افتد.

او افزود: در برخی از موارد وقوع این بیماری با مصرف عسل در کودکان زیر یک سال ارتباط داشته است؛ آلودگی عسل به هاگ های کلستریدیوم بوتولینوم بیشتر با گرد و غبار حمل شده از سوی زنبورها اتفاق می افتد؛ با توجه به اینکه حدود چهار درصد از عسل ها آلوده به باکتری کلستریدیوم بوتولیسم هستند، احتمال مسمومیت با اسپور این باکتری وجود دارد.

این کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی با اشاره به اینکه فلور میکروبی دستگاه گوارش کودکان زیر یک سال به خوبی شکل نگرفته و سیستم ایمنی آنها ضعیف است، اضافه کرد: اسپور باکتری پس از وارد شدن به دستگاه گوارشی نوزاد در جدار روده باریک قرار می گیرد، تکثیر میشود و تولید سم می کند، سپس سم حاصل از باکتری از دیواره روده باریک جذب و وارد دستگاه گردش خون می شود و به این ترتیب نوزاد به بوتولیسم مبتلا می شود.

محبی یادآور شد: اسپور باکتری در بزرگسالان و کودکان بالای یک سال وقتی وارد دستگاه گوارش می شود، هیچ رشد و تکثیری پیدا نمی کند و اسپور بدون تغییر دفع می شود.او در پایان گفت: راه پیشگیری از این بیماری، پرهیز از مصرف عسل در کودکان زیر یک سال است

فواید مصرف عسل برای کودکان

رفع کمخونی:

عسل دارای مقدار زیادی آهن می باشد که مصرف آن می تواند به تقویت هموگلوبین بدن کمک کند و موجب رفع مشکل کمخونی کودک شود. علاوه بر این مصرف عسل می تواند مشکلات عفونی در سنین کودکی را برطرف کند و موجب دفع میکروب ها در بدن کودک شود.

آرام بخشی:

مصرف عسل برای کودکانی که فعالیت های زیادی دارند و یا بالعکس دچار خستگی و کسالت می باشند مناسب می باشد. یکی از خواص عسل برای کودکان آرامبخشی است و به آرام تر شدن کودک و تنظیم خواب او کمک می کند.

پیشگیری از شب ادراری:

یکی دیگر از خواص مفید و درمانی عسل، پیشگیری از شب ادراری در کودکان می باشد. مصرف عسل در این کودکان موجب افزایش غلظت خون خواهد شد و مقدار کمتری از آب بدن توسط کلیه ها جذب می گردد. برای درمان شب ادراری در این کودکان مقداری عسل را در دو وعده صبح و شب به میزان یک قاشق غذاخوری در شیر حل کنید و به کودک بدهید.

رشد کودک:

عسل برای رشد کودکان بسیار مفید است. سه روز در هفته و هر روز به میزان دو قاشق غذاخوری از عسل را در شیر کودک حل نمایید. همانطور که گفته شد مصرف عسل برای کودکانی که زیر یک سال می باشند توصیه نمی شوند و در این سنین مادران این کودکان با مصرف عسل می توانند به رشد کودک کمک کنند.

ضد عفونی کننده:

یکی از خواص بی نظیری که می توان درباره عسل به آن اشاره کرد خاصیت ضد باکتریالی و ضد عفونی کننده آن است. مصرف عسل می تواند به درمان برفک دهان و گلو درد در کودکان کمک می کند.

تأمین کلسیم بدن:

یکی از خواصی که در مصرف عسل برای کودکان وجود دارد تأمین مقداری از کلسیم و منیزیم در بدن کودک می باشد. همچنین مصرف این ماده غذایی برای کودکانی که دچار نرمی استخوان شده اند نیز مناسب می باشد و به روند بهبود درمان آن ها کمک فراوانی می کند.

ضد نفخ:

عسل یک ماده غذایی ضد نفخ است که برای کودکانی که شیر مادر مصرف نمی کنند و از شیر گاو برای تغذیه آن ها استفاده می شود مناسب می باشد. می توانید مقداری عسل را به عنوان شیرین کننده و به جای شکر در مقداری از شیر کودک حل کنید. علاوه بر این مصرف عسل برای کودکان موجب جلوگیری از پوسیدگی دندان ها می شود و به عنوان نوعی آرامبخش عمل می کند.

عسل خوراکی انرژی‌زاست.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای عسل در طب سنتی انرژی‌زایی بی‌درنگ آن است. همان‌طور که در بالا ذکر شد، عسل حاوی انواع مختلفی از مولکول‌های قند و به طور خاص گلوکز و فراکتوز می‌باشد. به هرحال، بر خلاف شکر سفید که فراکتوز و گلوکز ترکیب می‌شوند و قند را می‌سازند و فرایند هضم آنها نیز مراحل بیشتری را طی می‌کند، در عسل این دو مولکول شکر از یکدیگر جدا هستند. بدین ترتیب، گلوکز نقش منبع انرژی‌زا را بر عهده دارد.

انجمن ملی عسل ایالات متحده اکیدا مصرف عسل را توصیه می‌کند زیرا عسل حاوی مقادیر کمی از انواع مختلف ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشد. فهرستی از این مواد شامل: نیاسین، ریبوفلاوین، اسید پانتوتنیک، کلسیم، مس، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم و روی می‌شود.

عسل به خواب عمیق و صحیح در کودکان کمک می‌کند.

نتایج مقدماتی از چندین تحقیق نشان می‌دهد که عسل موجب بهبود کیفیت خواب در کودکان می‌شود. با توجه به اظهار نظر والدین، تحقیقات منتج به این شد که عسل موجب کاهش سرفه‌های شبانه کودکان شده و همین امر خواب عمیق‌تر و آرام‌تری را برای کودکان در پی دارد.

منبع: الو دکتر

خواص معجزه آسای عسل برای کودکان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ