ناشتا هندوانه نخورید!

sahar.d
هندوانه میوه ای پرآب با طبع خنک است که در فصل تابستان برای رفع تشنگی بسیار محبوب است.

هندوانه از محبوب ترین میوه های تابستانی است که مزاج سرد و تر دارد و به بدن خنکی می‌بخشد. به طور کلی اکثر میوه های تابستان طبعی خنک دارند. در تابسان بسیاری از ما عادت داریم هنگام عطش فراوان و یا احساس گرمای فراوان هندوانه خنک بخوریم که این کار می تواند سبب آسیب به بدن شود. در ادامه این مطلب به شما می گوییم چرا نباید ناشتا هندوانه بخورید.

خواص هندوانه

هندوانه مهار کننده صفرای بیش از حد است که عامل بسیاری از این بیماری ها در بدن می‌تواند باشد. این میوه با افزایش رطوبت های بدن و مهار ترشح صفرای زیادی از بروز سنگ‌‌های صفراوی پیشگیری کرده یا حتی به دفع شن‌ریزه‌ها و لجن‌های صفراوی که امروزه خیلی‌ها دچار آن هستند و اکثرا مجبور به جراحی صفرا می‌گردند کمک کند. 

هندوانه با افزایش نسبی آب خون (بلغم) باعث افزایش رطوبت و رقیق شدن خون می‌شود. هندوانه مدر ادرار است بنابراین برای افرادی که دچار سنگ کلیه هستند مفید است. مخصوصا افرادی که طبع گرم و خشک داشته و ذاتاً ادرار کمی دارند از هندوانه سود بیشتری می‌برند چون با افزایش حجم ادرار احتمال کاهش برخی مشکلات سیستم ادراری و تشکیل سنگ یا دفع سنگ‌های موجود افزایش می‌یابد. 

 هندوانه برای افراد تب‌دار بسیار خوب است و می‌تواند همراه با شیرخشت یا سکنجبین مصرف شود. البته برای رفع صفرای زیاد و سوزش و زردی بهتر است سکنجبین خیلی شیرین نباشد بلکه ملس باشد. 

چرا ناشتا هندوانه نخوریم؟

مصرف ناشتای هندوانه و همچنین بلافاصله بعد از ورزش نیز مضر است. به طور کلی در مواقعی که شکم خالی و معده گرم می باشد مصرف هندوانه ممنوع است. علت این است که هندوانه وارد معده‌ای می‌شود که گرم و خالی بوده و بر اساس قانون طب سنتی ورود نوشیدنی‌های خنک به معده خالی ممنوع است و باید صبر نمود تا حرارت معده قدری کاهش یابد. 

درطی شب عملیات هضم صورت گرفته و معده خالی شده است و لذا صبحگاه حرارت معده تا حدودی زیاد می‌شود (نظیر اتفاقی که در روزه‌داری هم رخ می‌دهد) مثل ظرف پخت غذا که بدون محتویات روی شعله قرار داده شود. ناشتا مصرف کردن چیزهای خیلی خنک باعث سرد و ضعیف شدن و شلی عضلات معده شده و نیز آسیب‌هایی به کبد و طحال وارد کرده منجر به سردی مخصوصا کبد و اختلال هضم می شود.

نکته مهم:  بیش از حد نباید هندوانه را مخصوصا همراه با خنکی‌جات دیگر استفاده نمود، چرا که شخص دچار ضعف و سستی معده و یا لاغری می‌شود.

منبع: الودکتر

حتما تخم هندوانه را بخورید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ