این مردان کمتر به سرطان پوست دچار می شوند

sahar.d
سرطان پوست معمولاً به شکل یک توده با سری پوسته پوسته بروز می‌کند.

سرطان پوست یکی از شایع ترین سرطان ها در سرتاسر جهان است و در جهان حداقل ۴۰ درصد از موارد انواع سرطان را تشکیل می‌دهد. سرطان پوست بیشتر از ۹۰درصد موارد به دلیل قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش خورشید خورشید ایجاد می‌شود به همین دلیل کاهش قرار گرفتن در معرض نور خورشید و استفاده از کرم های ضد آفتاب نقش موثری در کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست دارد. در ادامه این مطلب علایم اولیه سرطان پوست و اینکه چه افرادی کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست هستند را برای شما بیان می کنیم.

افزایش سرطان پوست در سال های اخیر

بنابر گزارش کلینیک مایو، ملانوما، نوعی بالقوه کشنده از سرطان پوست، از سال ۱۹۷۰ تاکنون، در میان زنان زیر ۴۰ سال هشت برابر و در میان مردان جوان چهار برابر افزایش یافته است. افزون بر این، ملانوما در میان کودکان در شرایطی که همچنان بسیار نادر است، اما در بازه زمانی ۱۹۷۳ تا ۲۰۰۹ رشد دو درصدی را در میان کودکان آمریکایی نشان داده است. البته این مساله تنها به ملانوما محدود نمی شود و موارد سرطان پوست سلول بازال نیز مشاهده شده اند.

خطر ابتلا به سرطان پوست در افراد با پوست تیره کمتر است

خطر ابتلا به سرطان پوست در افرادی که پوست تیره تری دارند کمتر از کسانی است که پوست روشن تری دارند، اما افراد رنگین پوست هم به این سرطان دچار می شوند. احتمال دارد سرطان پوست در این افراد دیرتر تشخیص داده شود و عواقب بدتری داشته باشد. به علاوه همه ی کودکان باید در برابر پرتوهای فرابنفش محافظت شوند. میزان ملانین (رنگدانه ی اضافی پوست) در پوست نوزادان و خردسالان کمتر است. به همین دلیل پوست آن ها در برابر پرتوهای فرابنفش حساس تر است، همانطور که کودکان نسبت به افراد بزرگسال حساس تر هستند.

علائم قابل تشخیص سرطان پوست کدامند؟ 

  • خال های غیر طبیعی و نامتفغارن در سطح بدن و بخصوص صورت
  • زخمی روی پوست که به درستی درمان نمی‌شود و بیش از 3 یا 4 ماه طول بکشد
  • یک لکه یا جوش که اندازه و ظاهرش عوض می‌شود، خونریزی می‌کند و یا حساسیتش تغییر می‌یابد 

به طور کلی به تمام زخم هایی که معیارهای زیر را داشته باشند، باید مشکوک شوید:

  • نامتقارن بودن،
  • لبه های نامنظم،
  • رنگ غیر یکدست،
  • قطر بیش از 6 میلی متر که افزایش هم بیابد،
  • جوشی که ظاهر، اندازه و رنگ آن تغییر کند یا ناهموار و زمخت شود.

 فرار از سرطان پوست و نجات استخوان‌ها

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ