سبزی‌ را به صورت پخته درفریزر نگه ندارید!

parya
بسیاری از خانم های خانه دار در فصل تابستان سبزی تهیه کرده و به صورت پخته در فریزر نگه می دارند که ما در اینجا می گوییم این کار اشتباه است و سبزی‌هابه صورت پخته درفریزر نگه ندارید!

اگر شما هم جز خانم های شاغل هستید و برای پاک کردن سبزی در هروعده غذایی فرصت ندارید و سبزی را به صورت پخته در فریزر نگه می دارید توصیه میکنیم این مقاله را بخوانید و با مضرات این کار آشنا شوید و اگر سلامتی خود اعضای خانواده تان برایتان مهم است سبزی‌ را به صورت پخته درفریزر نگه ندارید!

سبزی‌ را به صورت پخته درفریزر نگه ندارید!

دکتر سمیه کمالیان، کارشناس تغذیه و پژوهشگر حوزه سلامت غذایی درباره نگهداری سبزی‌هابه صورت پخته درفریزر گفت: «این روش از نظر سلامت مواد غذایی به هیچ وجه تایید نمی‌شود، چون فرآیند سرخ کردن و فریز کردن باعث اکسیداسیون اسیدهای چرب خواهد شد و مواد مضر سرطان‌زا در سبزیجات تولید می‌شوند.» او درباره چگونگی زیان این روش توضیح می‌دهد: «اسیدچرب‌های موجود در روغنی که سبزیجات را با آن سرخ می‌کنیم در معرض اکسیژن هوا قرار می‌گیرند و به اصطلاح اکسیده می‌شوند. این فرآیند اکسیداسیون بسیار مضر هست و تولید رادیکال‌های آزاد می‌کند که منجر به سرطان خواهد شد. البته در مورد سرطان‌ها تعداد زیادی از عوامل موثر هستند، ولی خب مسلما تولید رادیکال‌های آزاد و مصرف آن‌ها بسیار تاثیرگذار هستند. بنابراین، چون در تمام سرطان‌ها یک فاکتور خطر به حساب می‌آید، نمی‌شود بگوییم رادیکال آزاد اختصاصا روی سرطان خاصی موثر است، بنابراین خوردن سبزیجات سرخ شده فریزری باعث این نوع خاص از سرطان می‌شود.»
دکتر کمالیان درباره روش درست مصرف سبزیجات بیان می‎‌کند: «بهترین روش مصرف سبزیجات، مصرف به صورت تازه است که کلیه خواص آنها حفظ می‌شود، درصورتی که مجبور به نگهداری سبزیجات هستیم اگر به صورت خام فریز بشوند باز هم خیلی بهتر است. در این روش قطعا خواص‌شان بیشتر از حالتی که سبزیجات را بپزیم و فریز کنیم، حفظ می‌شود ولی به طور کلی یکسری از ویتامین‌ها با فریز شدن از بین می‌روند.»
سمیه کمالیان، کارشناس تغذیه در نهایت توصیه می‌کند: «در صورتی که نمی‌توانیم سبزی قرمه یا هر نوع سبزی دیگری را خام نگه داریم بهتر است فقط آن را بپزیم تا آبش گرفته شود و بعد آن را فریز کنیم و موقع مصرف تفت بدهیم. به طور کلی ما در تغذیه سالم سرخ کردن هیچ نوع ماده غذایی را توصیه نمی‌کنیم و فقط در حد تفت دادن توصیه می‌شود.»

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ