عوامل موثر در گودی کمر

toranj
برای اینکه بدانید چه عواملی در گودی کمر موثر است این مطلب را حتما بخوانید.

به گزراش الودکتر: گودی کمر یکی از مشکلاتی است که بسیار یاز ما با آن روبرو هستیم که بهتر است بدانید به چه دلایلی درگیر این مشکل هستید .

عواملی که در ایجاد گودی کمر موثر هستند

از مهمترین عوامل بر هم زننده قوس طبیعی کمر  وجود یک شکم بزرگ است که موجب زیاد شدن انحنای کمری می‌شود و برای جبران این حالت، ستون فقرات مجبور است که انحنا و تحدب را در ناحیه پشتی  بیشتر کند و  گودی زیاد کمر، قوز شدن بیشتر پشت می شود و حتی این امر می تواند در موارد طولانی تر سبب زیاد شدن انحنای گردن هم بشود.

از طرف دیگر هم افراد لاغرهم ممکن است  به دلیل ضعف در عضلات شکمی گودی کمر برایشان ایجاد شود.

طرز صحیح نشستن هم که  موجب حفظ حالت طبیعی ستون فقرات می شود  و در نتیجه عضلات هر قسمت مجبور نیستند که  برای جبران وضعیت غلط نشستن یا ایستادن ما کار بیشتری بکنند و در نتیجه ان دچار اسپاسم و خستگی و گرفتگی  شوند.

راستای کل بدن هم در این مهم نقش دارد یعنی  کف‌پا ، باسن ، پشت و کتف شما هم باید در وضعیت صحیح و راستای طبیعی خود قرار بگیرند تا احساس راحتی  و راستای صحیح ستون فقرات داسته باشید اگر پای شما آویزان باشد این امر موجب خستگی و درد در کف پا پشت ساق می‌شود و لین حالت به افزایش گودی کمر کمک می کند

.اگر کتف ما به صندلی که روی ان نشسته ایم  نچسبد،سر به ناخوداگاه به  حالت جلو می‌افتد و در نتیجه ان خستگی، گرفتگی در عضلات گردن و سوزش در کتف و پشت ما  ایجاد می‌شود.

 نشستن طولانی‌ مدت در حالت قوسی و هلالی شکل  به ستون مهره‌ها شکل داده و به‌ خصوص اگر فرد در سنین پاین تر و سنین  رشد این  .شکل  بنشیند، اینحالت  ناصحیح ستون مهره‌ها به صورت دایمی ایجاد می‌شود

عضله‌ های ما در هر سنی که باشیم حداقل می توانند بیست و پنج  درصد قدرت  خود را تقویت دارند اما اگر در کودکی عضله‌ های ما شکل درست و محکم و خوبی به خود بگیرند و انحناهای طبیعی بدن در وضعیت اصولی و صحیح خود  رشد کنند ستون فقرات  شکل صحیح به خود  می‌گیرد.اگر در سنین پایین کودکان بد بنشینند مهره ها  بدشکل شده که می تواند در آینده علت کمر درد شود. در میانسالی اگر بخواهید عضله خود را قوی کنند  نیازمند صرف نیروی زیاد و ورزش زیاد  و البته بازدهی بسیار کمتر به نسبت دوران کودکی هستند.
دلایل افزایش گودی کمر

عواملی که می تواند گودی کمر را به بیش از حد افزایش دهند عبارتند از:

    آکندروپلازی( عبارتست از یک اختلال ژنتیکی که باعث رشد غیرطبیعی غضروف و کوتاهی قد می شود)
    اسپوندیلولیستزی ( عبارتست از جابجایی مهره های کمر)
    جراحی در قسمت کمر
    مشکلات مادرزادی ستون فقرات
    اختلالات در قسمت لگن
    قرارگیری بدشکل بدن
    عارضه هایپرکایفوزیس( عبارتست از انحنای بیش از حد ستون فقرات سینه ای در جهت خارج)
    اختلالات عصبی عضلانی ( همانند دیستروفی عضلانی و یا اختلالات دماغی)
    عارضه دیسک کمر
    جسم غیرطبیعی در مهره (معمولا در کودکان درگیر در گودی بیش از حد  کمر دیده می شود)
    معضل پوکی استخوان
    چاقی در افراد

 علل گودی کمر شدید در زنان

  به علت این که قوز پشت و ناهنجاری‌‌های ستون فقرات و ضعف عضلات شکمی در خانم ها شایع تر می باشد ، گودی کمر بیش از حد هم در آنها نسبتاً بیشتر است. خانم‌ها در سنین  نسبتا پایین ‌تری دوره رشد ناگهانی بلوغ خود را تجربه می‌کنند و همین امر در کنار خاصیت شل کنندگی هورمون های زنانه برای مفاصل  علت بالاتر بودن ناهنجاری‌های اسکلتی عضلانی از جمله ستون فقرات در خانم هاست .

استفاده از کفش‌های پاشنه بلند هم عامل دیگری برای ابتلا به گودی بیش از حد کمر در خانم ها می باشد. خانم ها باید کفشی را بپوشند که پاشنه ان  بیشتر از3 تا 5 سانتی‌متر نباشد. در ثانی باید پاشنه کفش،پهن و دارای لژ باشد.
بارداری هم به افزایش قوس کمر کمک می کند. در دوران حاملگی شکم به جلو آمده و از طرف دیگر عضلات شکم شل می‌شود و در صورت عدم انجام ورزش برای گودی کمر بعد از دوران بارداری تا حدودی این افزایش قوس کمر پایدار می ماند.

وضعیت غلط شیردهی بعد از بارداری هم به طور مضاعف به این افزایش قوس کمک می کند. مادران باید  هنگام شیردهی بالشی را روی پای خود بگذارند و شیر خوار خود را روی آن قرار داده و بعد  شیر دهند و در بعضی از فواصل هم خوابیده به کودک خود شیر دهند  تا دائما فشار بر یک نقطه کمر یا غیر صحیح وارد نشود.

 
اثرات گودی کمر برای بدن

    80% از افراد درگیر در این معضل با کاهش ظرفیت قلب، ریه و و ظرفیت قلبی عروقی روبرو هستند. دیافراگم هم تحت تاثیر این مشکل قرار می گیرد.
    گودی کمر باعث درد در بخش تحتانی کمر می شود. در واقع در حالت عادی عضلات شکمی و بخش تحتانی کمر ثبات نیم تنه بدن انسان را بوجود می آورند اما در گودی کمر با کشیده شدن عضلات شکمی این عضلات ضعیف شده در این حالت بخش تحتانی کمر باید ثبات مزبور را بوجود آورد که این منجر به خستگی و درد در فرد می شود.
    گودی کمر باعث فقدان قدرت در فرد می شود. در این عارضه افراد تنها از بخش تحتانی کمر و همسترینگ برای بلند کردن اجسام سنگین استفاده می کنند. این امر نسبت به استفاده از عضلات کل لگن کارامدی کمتری دارد.
    افراد درگیر در این مشکل به مرور دچار سر درد، بی خوابی، کمر درد، تنگی نفس و سیاتیک می شوند که تمامی این موارد به علت داشتن ساختمان کشیده عضلات در یک طرف بدن و ساختمان عضلات کوتاه در طرف دیگر بدن که ناشی از این عارضه است بوجود آمده اند.

تشخیص گودی کمر

پزشک معالج با انجام معاینات پزشکی و آزمایشات مختلف در فرد گودی کمر را تشخیص می دهد.

آزمایشات تشخیصی شامل موارد زیر می شود:

    عکس برداری
    ام آرا ای
    اسکن در ناحیه استخوان
    سی تی اسکن
     آزمایش خون

 درمان گودی کمر

اقدام به درمان چه هنگام و در چه مواقعی

در مواقعی که گودی کمر از نوع انعطاف پذیر نبوده بلکه سفت و دردناک باشد باید برای رفع آن اقدام نمود. همچنین در صورت مشاهده یکی از موارد زیر باید به دنبال درمان بود:

    وجود درد در آن ناحیه
    گرفتگی عضلات در آن ناحیه
    احساس بی حسی در اعضای اطراف

آیا گودی کمر زیاد باعث کمردرد می شود؟


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ