چه وقت سالاد بخوریم؟

faateme1366
غذا که تمام می شود تازه میزبان شروع به تعارف می کند که سالاد میل بفرمایید! آیا این کار صحیح است یا غلط؟ اصلا چه وقت سالاد بخوریم؟

برای یافتن جواب این سوال که آیا سالاد را باید قبل از غذا خورد یا بعد از آن، به سراغ دو طب مدرن و سنتی رفتیم و از هر دوی آنها جویا شدیم که چه وقت سالاد بخوریم؟

طب مدرن در مورد سالاد چه می گوید؟

خوردن آن (به جز در موارد خاص) به همه گروه‌های سنی توصیه می‌شود اما سالاد را قبل از غذا بخوریم یا بعد از غذا؟

برای پاسخ به این پرسش، باید به وزن هر کس توجه کنیم و خیلی ساده افراد را در 3 گروه لاغر، متوسط و دارای اضافه وزن قرار دهیم. افراد دچار اضافه وزن، حتما باید سالاد را 20 دقیقه قبل یا لااقل هنگام خوردن غذا میل کنند. خوردن سالاد قبل از غذا به پرشدن معده کمک می‌کند و مهم‌تر اینکه به مغز 20 دقیقه فرصت می‌دهد تا متوجه شود چه خورده و چقدر خورده است زیرا واکنش مغز بسیاری از افراد چاق نسبت به سیری، کندتر از افراد لاغر و معمولی است و همین مساله باعث می‌شود بیش از حد معمول غذا بخورند. البته این افراد هیچ‌گاه نباید به سالاد سس یا روغن‌زیتون بزنند و می‌توانند کمی ‌فلفل‌قرمز تند، آبلیمو یا آبغوره به آن اضافه کنند. فلفل 12 تا 13 درصد سوخت‌و‌ساز سلول‌ها را بالا می‌برد و باعث سوزاندن چربی‌های بدن می‌شود.

افراد لاغر، باید سالاد را تا یکی، دو ساعت بعد از اتمام غذا میل کنند تا جلوی اشتهایشان گرفته نشود. آنها می‌توانند روی سالاد مقداری سس و روغن زیتون بریزند.

فقط افرادی با اندام متناسب مجازند سالاد را در هر زمانی که خواستند (قبل، همراه با غذا یا بعد از آن) میل کنند اما هیچ‌کس نباید سالاد را به‌عنوان یک وعده غذایی اصلی به شمار آورد چون به هیچ‌وجه جایگزین غذا نیست و با کالری اندک و مقدار ناچیز قندش، بدن را دچار کمبود مواد غذایی و فرد را نسبت به خوردن حریص‌تر و درنتیجه چاق‌تر می‌کند. البته برخی افراد به سالاد، سویا، فیله مرغ، تن ماهی، حبوبات، جوانه‌ها و مخلفات دیگر اضافه می‌کنند ولی نام چنین مخلوطی دیگر سالاد نیست و می‌توان آن را به جای شام استفاده کرد.

طب سنتی در مورد خوردن سالاد با غذا چه می گوید

دکتر رسول چوپانی، متخصص طب سنتی و عضو هیئت‌علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه تداخل‌های غذایی باعث ایجاد اختلال در دستگاه گوارشی و سوءهضم می‌شوند، می گوید : «بر اساس مطالعه‌های انجام شده در طب سنتی یکی از بدترین عادت‌های خوراکی این است که چند غذای مختلف از نظر رنگ، طعم و کیفیت را در یک نوبت غذایی مصرف کنیم.» بر اساس این گفته، بهتر است که مصرف انواع سالاد همراه غذای اصلی تا حد ممکن محدود و مصرف سالادها به کمی قبل یا بعد از صرف غذای اصلی، موکول شود.

دکتر چوپانی به این نکته هم اشاره کرد که مصرف یکی، دو بار سالاد همراه غذا، مشکلی ایجاد نمی‌کند اما استمرار این عادت، می‌تواند مشکلات گوارشی مختلفی را در درازمدت برای افراد به وجود بیاورد.

وی تاکید داشت که دو غذای سرد، گرم، لزج، نفاخ و قابض نباید همزمان با هم مصرف شوند. تداخل غذاها با یکدیگر باعث هضم ناقص، ایجاد اختلال در هضم و در نهایت اثرهای سوء بر دستگاه گوارش می‌شود. از این‌رو، باید با مدیریت در مصرف غذا، شرایط ابتلا به ناراحتی‌های گوارشی و عوارض ناشی از آن را برای خودمان ایجاد نکنیم. اما طبع اغلب سبزی‌ها گرم است و به هضم غذا بسیار کمک می‌کند. سبزی سرشار از مواد معدنی و ویتامین است. همچنین به علت دارا بودن فیبر، مانع یبوست می‌شود اما سالاد بر خلاف سبزی طبع سردی دارد و هضم غذا را برخلاف تصور مردم، مختل می‌کند.

منبع: هفته نامه سلامت-تبیان

غذاهایی که روزانه می خورید و خنگ می شوید!

پاکسازی کبد در سه سوت!

مردان نباید گوشت قرمز بخورند!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ