شربت آرام‌بخش قلب و اعصاب

mousavi
یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف نوعی شربت را در بهبود خلق و خو، رفع عصبانیت و تندخویی موثر دانست.

شربت بادرنجبویه حاوی انواع ویتامین‌های A، C، E، گروه ویتامین‌های B مانند B1، B2، B6، کربوهیدرات، کلسیم، سدیم، پتاسیم، آهن، پروتئین، فسفر، روی (زینک)، اسید فولیک و سیتریک، قند مانند گلوکز، ساکاروز و فروکتوز، سیترال، تانِن، فلاونوئیدها و ژرانیول است.

 

برای بررسی خواص شربت بادرنجبویه و اینکه مصرف این شربت برای چه افرادی مفید است با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

 

مهم‌ترین خواص شربت بادرنجبویه

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی  درباره مهم‌ترین خواص شربت بادرنجبویه اظهار کرد: این شربت تاثیری چشمگیر در بهبود خلق و خوی افراد دارد و برطرف کننده کم‌خونی، عصبانیت و تندخویی در افراد به ویژه دختران جوان است.

 

وی درباره خواص دیگر شربت بادرنجبویه بیان کرد: بادرنجبویه شربتی نشاط‌آور است، از این رو اضطراب، استرس و افسردگی را از بین می‌برد، همچنین برای افرادی که هنگام عصبانیت دچار ناراحتی‌های گوارشی و درد معده می‌شوند، بسیار مفید است.

 

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: شربت بادرنجبویه سردردهای ناشی از اعصاب را تسکین می‌دهد و نقشی موثر در بهبود عملکرد مغز، تقویت حافظه و جلوگیری از ابتلا به آلزایمر دارد.

 

 

عظمایی تاکید کرد: شربت بادرنجبویه به تقویت دستگاه گوارش به ویژه معده و رفع دل‌پیچه‌های ناشی از نفخ روده‌ها کمک می‌کند، این شربت آرام‌بخش قلب و اعصاب است بنابراین تپش قلب، بی‌خوابی، کابوس و خواب‌های آشفته را برطرف می‌کند.

 

وی تصریح کرد: شربت تاثیری چشمگیر در تقویت کبد و بهبود آفت دهان و تبخال دارد و در بهبود عملکرد سیستم عصبی به درمان سرگیجه، مالیخولیا، هیستری (برانگیختگی شدید هیجانی که اضطراب را به علائم بیماری مانند ترس تبدیل می‌کند.)، وسواس‌های سوداوی (فکری و عملی)، سکته‌های مغزی، صرع، توهم و وحشت موثر است.

 

موارد منع مصرف شربت بادرنجبویه

عظمایی درباره موارد منع مصرف شربت بادرنجبویه یادآوری کرد: زنان باردار و شیرده، مبتلایان به ناراحتی پروستات، گلوکوم (آب سیاه چشم) و فشار خون بالا باید از مصرف این شربت خودداری کنند.

 

مواد لازم برای تهیه 2 لیتر شربت بادرنجبویه

عرق بادرنجبویه یک لیتر

عرق بیدمشک نیم لیتر

گیاه بادرنجبویه 50 گرم

عسل 500 گرم

آب لیموترش تازه به مقدار لازم

 

طرز تهیه شربت بادرنجبویه

نخست عرق بادرنجبویه و بیدمشک را با هم مخلوط کنید.

گیاه بادرنجبویه را به مخلوط عرق بادرنجبویه و بیدمشک اضافه کنید و بگذارید 2 ساعت بماند.

مخلوط گیاه بادرنجبویه، عرق بادرنجبویه و بیدمشک را 2 تا سه دقیقه بجوشانید سپس صبر کنید تا ترکیب به دمای متعادل (50 درجه سانتی‌گراد) برسد.

مخلوط جوشیده شده را صاف و عسل را به آن اضافه کنید.

شربت را به خوبی هم بزنید تا قوام بیاید.

شربت را داخل ظرف شیشه‌ای بریزید و در یخچال بگذارید.

برای تهیه یک لیوان از شربت بادرنجبویه، یک تا 2 قاشق غذاخوری از شربت غلیظ را داخل لیوان بریزید سپس به آن 2 تکه یخ و چند قطره آب لیموترش تازه اضافه کنید؛ بقیه لیوان را آب بریزید؛ مواد درون لیوان را به خوبی مخلوط و شربت را میل کنید.

شربت بادرنجبویه را می‌توان روزانه سه لیوان (2 لیوان در روز و یک لیوان قبل از خواب) مصرف کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

با این دمنوش ها به سادگی به آرامش برسید!

خواص شگفت انگیز بادرنجبویه، به‌لیمو و گل بابونه!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ