روزانه چقدر باید لبنیات مصرف کنیم؟

sahar.d
همه از ضرورت مصرف لبنیات برای بدن اطلاع داریم اما شاید ندانیم که چه میزان لبنیات در روز برای حفظ سلامت بدن ضروری است.

لبنیات از مهمترین مواد غذایی برای سلامت بدن هستند که باید همواره در سبد غذایی خانواده های موجود باشد. یکی از مهمترین فواید لبنیات کلسیم بالای آن است که برای تقویت استخوان ها و عدم ابتلا به پوکی استخوان باید از سنین پایین مورد توجه قرار گیرد. برای اطلاع از میزان نیاز بدن به لبنیات در این مطلب به شما می گوییم روزانه چقدر لبنیات مصرف کنیم.

روزانه چقدر لبنیات مصرف کنیم؟

مصرف روزانه حداقل سه واحد لبنیات را برای دستیابی به سلامت ضروری است و بر اساس نظر کارشناسان تغذیه افراد لاغر و زنان باردار می‌توانند مصرف روزانه لبنیات را به چهار واحد برسانند.

هر واحد لبنیات شامل یک لیوان شیر یا سه چهارم لیوان ماست یا 45 تا 60 گرم پنیر و یا کمتر از نصف لیوان کشک مایع پاستوریزه است.دو لیوان دوغ غلیظ و یا یک و نیم لیوان بستنی نیز معادل یک واحد لبنیات می‌باشد.

هرچه از انواع تغلیظ شده لبنیات استفاده شود، میزان مصرف ضروری آن کمتر می‌شود.

در خرید کشک دقت لازم را داشته باشید و از انواع کم نمک آن استفاده کنید و تا حد امکان کشک‌های پاستوریزه بخرید.

لبنیات منبع خوب کلسیم، فسفر و ویتامین‌ ها است. لبنیات همچنین حاوی پروتئین‌های مفید است که به دلیل حیوانی بودن پروتئین موجود در آن‌ها در فهرست بهترین مواد غذایی تامین کننده پروتئین برای کودکان است.

شیر کم چرب بهتر است یا پرچرب؟

شیر پرچرب برای کسانی که دچار کمبود وزن بوده مناسب است و وزن از دست رفته آنها را به مرور زمان جبران می‌کند ولی مصرف شیرهای کم‌چرب بیشتر برای افرادی که دچار چاقی و اضافه وزن هستند توصیه می‌شود. افرادی با وزن نرمال بهتر است یک روز درمیان شیر کم‌چرب و پرچرب استفاده کنند.

میزان کلسیم در شیرهای کم‌چرب و پرچرب به یک میزان است. تحقیقات نشان داده که جذب کلسیم شیرهای کم‌چرب در بدن بیشتر است،‌ بنابر این مصرف شیرهای کم‌چرب نسبت به پرچرب آن اولویت دارد.

نکته مهم: زمانی که تاریخ مصرف شیر منقضی می‌شود جوشاندن آن جهت برطرف کردن آلودگی‌هایش به هیچ عنوان صحیح نیست لذا افراد در صورت مشاهده منقضی تاریخ شیر حتی به مدت یک روز از مصرف آن جداً‌ خودداری کنند.

واقعا پالم از لبنیات و مواد لبنی حذف شد؟!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ