علائم پارگی پرده گوش که نمی دانستید!

atoosamirzavandi
پرده گوش پرده ای نازک که بخش میانی گوش را از بخش خارجی جدا می کند. وقتی پرده گوش دچار پارگی می شود حفره ای درون آن به وجود می آید که شنوایی را دچار اخلال می کند.

پارگی پرده گوش موجب ایجاد یک حفره در پرده گوش می گردد که این پارگی فرایند شنیدن را دچار اخلال می کند. با وارد شدن اصوات به درون گوش پرده گوش به لرزش در می آید که همین لرزش باعث شنیدن اصوات می گردد. در این مقاله به علائم پارگی پرده گوش آشنا خواهید شد.

علت پارگی پرده گوش

عفونت

عفونت گوش یکی از رایج‌ترین دلایل پارگی پرده گوش است، بخصوص در کودکان. به هنگام عفونت گوش، مایعات، پشت پرده گوش انباشته می‌شود. فشاری که از طریق این مایعات به پرده وارد می‌شود، باعث پارگی آن می‌شود.

تغییرات فشار

بعضی از فعالیت‌های دیگر نیز می‌تواند موجب تغییرات فشار در گوش و پاره شدن پرده‌ گوش شود. این فرایند، «باروتروما» نامیده می‌شود که عبارت است از آسیب فیزیکی ناشی از تغییرات فشار محیط اطراف روی فضاهای هوایی موجود در حفرات بدن انسان. این شرایط در اصل، زمانی اتفاق می‌افتد که فشار فضای بیرون از گوش، تغییرات قابل توجهی با فضای داخل گوش داشته باشد. فعالیت‌هایی که موجب «باروتروما» می‌شود، عبارت‌اند از:

    غواصی اسکوبا؛
    مسافرت هوایی؛
    رانندگی در ارتفاعات بالا؛
    امواج شوک؛
    ضربه‌های شدید و محکم به گوش.

جراحت یا تروما

جراحات نیز می‌توانند موجب پارگی در پرده‌ گوش شوند. هر تروما یا آسیب که به گوش یا یک طرف از سر وارد شود، می‌تواند پارگی پرده گوش را ایجاد کند. اتفاقات زیر می‌تواند پارگی پرده گوش را ایجاد کنند:

    ضربه خوردن به گوش یا وارد شدن فشار ناگهانی به آن؛
    آسیب دیدن در حرکت های ورزشی؛
    تصادفات رانندگی.

واردکردن هر شی مانند گوش پاک کن، ناخن بلند یا مداد و خودکار اگر از حد معمول بگذرد، می‌تواند به پرده‌ی گوش آسیب بزند.

ترومای صوتی یا آسیب‌رسیدن به گوش بر اثر صداهای بسیار بلند می‌تواند به پرده‌ی گوش آسیب بزند. با وجود این، مواردی شبیه این، زیاد رایج نیست.

علائم پارگی پرده گوش چیست؟

عفونت های گوش ، تغییرات ناگهانی در فشار هوا مثل اینکه در ارتفاعات آسمان هنگام پرواز باشید یا زیر آب غواصی کنید ، وارد کردن شی خارجی داخل گوش و حتی وزش باد در گوش همگی باعث پارگی پرده گوش می شود .دربرخی موارد نادر صدای بلند به شنوایی آسیب می زند .
گوش دردی که می تواند نشانه پارگی پرده گوش باشد
اولین نشانه پارگی پرده گوش گوش درد است که شدت آن از زیاد و متوسط متغیر است این درد گاهی بالا میرود و گاهی پایین می آید پس هوشیار باشید که با ادامه دار شدن ردد گوشتان حتما به پزشک مراجعه کنید.
ترشحات گوش نشانه پارگی پرده گوش است
اگر پرده گوش سوراخ شده باشد ترشحات سفید، زرد و خونی را می بینید و اغلب ملحفه ی بالشت با ترشحات گوش کثیف میشود ؛ گوش وقتی پاره شود خونریزی هم میکند.

رابطه پارگی پرده گوش با زنگ زدن گوش

این حالت زمانی است که معمولا صدایی را می شنوید که منبع خارجی ندارد وممکن است صدای زنگ، باد ، غرش ، همهمه گری ، صدای هیس ، خش خش باشد که برخی از این صدا ها پایین و آرام است.
کاهش شنوایی از نشانه های اولیه پارگی پرده گوش
اگر پرده گوش پاره شود ممکن بخش یا همه شنوایی آسیب ببیند که به واسطه ان در مکان شلوغ قادر به شنیدن صداها به طور واضح نیستید اما نکته قابل توجه اینجاست که اگر کاهش شنوایی بر اثر پارگی پرده گوش باشد پرده ترمیم میشود و با مراجعه به یک متخصص دیگر نباید نگران این مسئله باشید.

راه درمان پارگی پرده گوش چه می باشد؟

در اکثر موارد به درمان نیازی نمی باشد:
سوراخ پرده گوش معمولا بعد از 6 الی 8 هفته بهبود می یابد ان یک ساختار پوست مانند می باشد که مانند پوست بعد از یک مدتی ترمیم می شود در بعضی موارد پزشک در اثر مشاهده عفونت در گوش میانی انتی بیوتیک تجویز می کند تا به طور کامل بهبود یابد.

در اکثر موارد بهتر می باشد که از وارد شدن اب به درون گوش جلوگیری کنید و همچنین گاهی پزشک شما می گوید از گوش پاک کن پنبه ای یا موارد مشابه استفاده نکنید تا اسیبی به گوش شما نرسد.و بممکن است حتی در بعضی موارد پزشک توصیه کند شنا هم نکنید تا کاملا پرده گوش بهبود یابد.

منبع: الو دکتر

  پرده گوش کی پاره می شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ