ترفندهایی برای رفع اشتهای کاذب

atoosamirzavandi
اشتهای کاذب می تواند بسیار آسیب رسان بر سلامتی و تناسب اندام باشد. با رعایت ترفندهایی می توان به درمان اشتهای کاذب پرداخت.

اشتهای کاذب و گرسنگی در تمام طول روز یکی از علل افزایش وزن می باشد. با به کار گیری ترفندهای ارائه شده در این مقاله می توان با اشتهای کاذب مقابله کرد.

میل خودتان را بررسی کنید

اگر گرسنه هستید یا اینکه میل به غذا پیدا کرده‌اید، بهتر است چند لحظه دست نگه دارید و به‌سرعت خودتان را ارزیابی کنید. در این صورت می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

خیلی‌اوقات حس گرسنگی واشتهای کاذب سراغ‌مان می‌آید، اما واقعا گرسنه نیستیم. شاید حوصله‌تان سر رفته است، تشنه یا ناراحت هستید یا اینکه تحت استرس قرار دارید. ازآنجایی‌که دلایل مختلفی به‌جز گرسنگی فیزیکی وجود دارد، در ابتدا باید این مسئله را کمی بررسی کنید.

اول یک دقیقه فکر کنید. آیا معده‌ی من قاروقور می‌کند؟ آیا حس می‌کنم معده‌ام خالی شده است؟ آخرین وعده‌ی غذایی را چه موقع مصرف کرده‌ام؟ آیا استرس دارم یا ناراحت هستم؟ آیا خسته شده‌ام؟ پرسیدن این سوالات کمک می‌کند تا تشخیص دهید واقعا گرسنه هستید یا نه.

اگر به‌صورت فیزیکی گرسنه باشید، از قبل یک وعده میان‌وعده برای خودتان آماده کنید یا اینکه تا زمان صرف وعده‌ی بعدی غذایی، صبر کنید. البته می‌توانید برای رفع حس اشتهای کاذب کارهایی نیز انجام بدهید. اگر واقعا گرسنه نیستید، فعالیت دیگری انجام بدهید تا میزان این میل کاهش پیدا کند.

آگاهانه غذا بخورید

اغلب افراد، بدون اینکه غذا را مزه کنند آن را می‌خورند. آیا شما هم وقتی جلوی تلویزیون غذا می‌خورید فراموش می‌کنید که چطور غذا می‌خورید؟ ترک عادت های بد چندان آسان نیست، اما اگر می‌خواهید غذای مصرفی خود را کنترل کنید باید بدانید چه چیزی می‌خورید.

در این صورت از غذا خوردن لذت می‌برید: بنشینید و تلویزیون را خاموش کنید و محیطی آرام بدون سروصدا را برای خود فراهم کنید که هیچ‌چیزی حواس‌تان را پرت نکند. چند لقمه ابتدایی از همه خوشمزه‌تر هستند. به‌جای مقدار غذا، به کیفیت غذا فکر کنید. از مزه‌ها، رایحه و بافت غذا لذت ببرید. آرام غذا خوردن باعث می‌شود که معده به مغز پیام سیری بدهد. بین لقمه‌ها، قاشق را زمین بگذارید، کمی آب بنوشید و از مکالمه با اطرافیان خود لذت ببرید.

آب یا چای بنوشید

خیلی‌اوقات احساس می‌کنید که گرسنه هستید، اما درواقع تشنه‌اید. علائم تشنگی و گرسنگی کاذب خیلی شبیه به هم هستند و می‌تواند فرد را سردرگم کند. آب کمک می‌کند معده پُرتر شود و جلوی گرسنگی و اشتهای کاذب را هم می‌گیرد. پر شدن شکم، به مغز پیام سیری می‌فرستد.

اگر شکم‌تان قاروقور می‌کند، ۲ لیوان آب بنوشید. در طول روز با خود یک بطری آب همراه داشته باشید و جرعه‌جرعه بنوشید. به این صورت جلوی کم آبی بدن را نیز گرفته‌اید. آب گرم یا سرد می‌تواند اثر متفاوتی نسبت به آب معمولی روی حس گرسنگی کاذب داشته باشد. آب گرم و طعم‌دار حس یک وعده‌ی غذایی را ایجاد می‌کند. قهوه‌ی داغ گزینه‌ی بسیار خوبی است. البته اگر به‌دنبال کنترل وزن خود هستید، از نوشیدنی‌های بدون قند استفاده کنید.

دندان خود را مسواک بزنید

مسواک زدن راه مؤثری برایکاهش اشتها در سریع‌ترین زمان ممکن است. اگر دندان‌های خود را به‌تازگی مسواک زده باشید، اشتهای کمتری برای مصرف میان‌وعده خواهید داشت. خمیر دندان حاوی طعم‌دهنده‌های قدرتمندی است که باعث کاهش سریع اشتها می‌شود. از طرفی طعم غذاها بعد از مسواک زدن چندان جالب نیست. اگر زمان زیادی از خانه دور هستید، بهتر است مسواک و خمیردندان همراه خود داشته باشید.

حواس پرتی غذا نخورید

غذاخوردن یک عادت سالم و راهی طبیعی برای پاسخ دادن به نیازهای بدن است. ولی به راحتی آب خوردن می تواند تبدیل به یک عادت بسیار ناسالم شود. این اتفاق در شرایطی می افتد که شما بدون توجه به چیزی که توی دهانتان می گذارید غذا می خورید و توجهی به مقدار خوراکی های توی بشقاب و نوع آن ندارید.

محققان دانشگاه لیورپول انگلستان متوجه شده اند افرادی که موقع غذاخوردن تلویزیون تماشا کرده، یا با تلفن همراهشان صحبت می کنند 50 درصد بیشتر از کسانی غذا می خورند که فقط روی بشقابشان متمرکز هستند. پس یعنی وقتی تنها هستید خودتان را ملزم به نشست پشت میز غذا کرده تلویزیون یا رایانه شخصی تان را خاموش کنید و همه حواستان را متوجه غذایی کنید که مشغول خوردنش هستید.

نوشیدنی آرامش‌بخش بنوشید

یکی از بهترین راه‌ها برای تعدیل و تنظیم روحیه و اعصاب خودداری از مصرف نوشیدنی‌های قنددار و شیرین‌کننده‌های مصنوعی است و به جای آنها تا می‌توانید از آب و چای سبز بدون قند استفاده کنید. در یک تحقیق انگلیسی مشخص شد که بیشتر از ۷۰٪ از شرکت‌کننده‌ها گزارش  داده‌اند که بالا بردن مصرف آب روزانه‌شان تا حد زیادی روحیه‌شان را تقویت کرده است. و یک تحقیق ژاپنی که روی بیشتر از ۴۰۰۰۰ نفر انجام گرفت، مشخص شد که سطح استرس روانشناختی در آنهایی که در روز حداقل ۵ فنجان چای سبز می‌نوشند، تا ۲۰٪ پایین‌تر بوده است.

منبع: الودکتر

 چطور با مدیتیشن وزن کم کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ