آیا خواص خرمای ارزان و گران تفاوتی دارد؟

faateme1366
خرما یکی از مغذی ترین خوراکی های روی زمین است که بعد از خوردن آن انرژی مضاعفی به بدن تزریق می شود. حال آیا خواص خرمای ارزان و گران تفاوتی دارد؟

ایران ما پر است از میوه های خوشمزه که خیلی از آنها به دلیل کیفیت بالا و درآمدزایی خوب صادر می شوند که سهم بزرگی از صادرات را هم خرما به دوش می کشد. تنها سوالی که پیش می آید این است که آیا خواص خرمای ارزان و گران تفاوتی دارد؟

 

 

ایران ما جزو کشورهایی است که در بسیاری از مناطق آن از جمله جنوب شرقش خرما به خوبی عمل می آید و شاید بتوان گفت ایران جز کشورهایی است که بهترین خرما را دارد.  تا کنون طعم چند نوع از خرماهای ایران را چشیده اید؟ آیا گران ترین خرمای ایران را می شناسید؟ آیا می دانید که جنوب ایران بیش از ۷۰ نوع خرمای رنگارنگ با خواص متفاوت کشت و برداشت می شود؟

 

خرمای استعمران

یکی از انواع خرماهایی که در ایران تولید می شود،‌خرمای استعمران نام دارد. قریب به ۷۰ درصد نخل های خوزستان تولید کننده این خرماست. نیمه خشک بودن آن سبب طول عمر بیشتر و افزایش فرصت فروش آن شده است. پوست ضخیم، از جمله قابلیت های این نوع خرما به شمار می رود.

 

خرمای شاهانی

این نام را شاید زیاد شنیده باشید. نام هایی چون شاوانی، شونی و خورک، از دیگر نام های این نوع خرماست. در بیشتر نخلستان های هرم، این نوع خرما  برداشت می شود.  خرما شاوانی، نرم و خشک  و بسیار شیرین و خوش رنگ است.

 

خرمای مضافتی

برای عامه مردم، شناخته شده ترین نوع خرما است. طعم عالی و رنگ سیاه آن سبب مخاطب پذیری زیادی شده است. این خرما را در بم کرمان زیاد می بینیم و در واقع خرمای مضافتی بم، مهم ترین خرماهای بازاری کشور را شامل می شود. تهرانی ها، خرمای مضافتی را بیش از سایر خرماها مصرف می کنند.

 

خرمای زاهدی

از دیگر خرماهای شناخته شده است. در مناطق خرما خیز جنوب، در سطح وسیع کشت می شود. خاصیت انبار داری خوب و حمل و نقل آسان آن سبب شده تا خرمای زاهدی مخاطبان زیادی در سراسر کشور و حتی آن سوی مرزها داشته باشد.

 

خرمای کبکاب

کبکاب در بهبهان بدست می آید و پر شیره هست. این خرما یکی از اقتصادی ترین خرماهای کشور به شمار می رود و رنگ قهوه ای تیره دارد. هسته بیضی شکل و کشیده آن در کنار میزان چسبندگی زیاد هسته به میوه، از قابلیت های این خرما به شمار می رود.

 

خرمای ربی

ربی را یکی از مهم ترین محصولات کشاورزی استان سیستان و بلوچستان می نامند.

 

خرمای برهی

خرمای برهی از عراق است و در ایران نیز کاشت می شود. دیر رس است و مقاومتی در برابر رطوبت از خود نشان نداده است. رنگ خاص خرما که کهربایی تا قهوه ای متمایل به قرمز است، جلوه خاصی به این خرمای ایران داده و البته چسبندگی  کلاهک به میوه کم است.

 

خرمای گنطار

گنطار یکی از مرغوب ترین خرماهای صادراتی استان خرما خیز ایران یعنی خوزستان است. قابلیت نگهداری بالا و مخاطبان زیاد در خارج از کشور سبب شده تا اکثرا این محصول به بازارهای هدف صادر شود.

 

خرمای آل مهتری

از خرماهای مهم استان نفت خیز هرمزگان به شمار می رود و زود رس بوده و ارزش اقتصادی بالا دارد.

 

خرمای خضراوی

خرمایی از دیار عراق و بیش ترین سطح زیر گشت در خوزستان را بعد از خرمای سعمران دارد. از جمله خرماهای زود رس و نرم به شمار می رود و هسته بیضی شکل با رنگ قهوه ای کم رنگ، با میزان چسبندگی هسته به میوه کم دارد.

 

خرمای خاصویی

خرمای خاصویی را اکثرا مردم نمی شناسند. اما از مهم ترین ارقام کشاورزی بهبهان در استان خوزستان به شمار می رود و مرغوب و شیرین است. خرمایی خاص برای مخاطبانی خاص!

 

خرمای شکر

خرمایی که نامش شکر است و رنگ و اندازه جالبی دارد!

خرمای شکر به نسبت سایر خرماهایی که ذکر کردیم، دارای قند بیش تر است و شیرین تر بوده و رنگ آن در مراحل مختلف رسیدن به ترتیب سبز متمایل به زرد و قهوه ای بوده و از ارقام زودرس و اقتصادی در میان خرما ها محسوب می شود. میوه ای تقریبا خشک است و می توان به عنوان یک میان وعده خوبی طبیعی استفاده کرد.

 

خرمای مرداسنگ

اسم عجیب برای خرمایی عجیب!  خرمایی معروف در استان کرمان که رنگ میوه زرد و کیفیت عالی دارد. تقریبا در مناطق دیگر کشور برای فروش عرضه نمی شود و اگر خواهان خوردن این خرما هستید، توصیه میکنیم به مناطق جنوب کشور سفر کنید.

 

پیارم: گران ترین خرمای ایران

در جنوب ایران و استان هرمزگان، یکی از خوش مزه ترین خرماهای نیمه خشک ایران و جهان تولید می شود که مخاطبان جهانی دارد. نخل های پیارم عمدتا در دامنه کوه ها کاشته می شود و تقریبا کشت آن ارگانیک بوده و ماده شیمیایی در تولید آن اصولا کاربردی ندارد. پوست نازک به رنگ قهوه ای تیره و ظاهری شکلاتی دارد. قند آن فروکتوز بوده و سریع الهضم است. پیارم را معروف ترین محصول کشاورزی هرمزگان می دانند.

 

خرمای پیارم که به خرمای شکلاتی معروف است به علت خشک بودن و قابل نگهداری بودن در مدت طولانی طرفداران زیادی در بازارهای داخلی و خارجی دارد. این خرما دارای ویتامین ب ۱ و ب ۲ و مواد معدنی کلسیم، پتاسیم، فسفات، منیزیم و آهن است و شهرستان حاجی آباد به علت داشتن آب و هوای گرم و خشک تنها منطقه کشت پیارم در ایران به شمار می رود.

 

بیشترین نخلستان‌های پیارم در دهستان‌های درآگاه و طارم، تزرج، سیروئیه و اطراف شهر حاجی آباد است.

 

علاوه بر خرماهایی که در بالا اشاره شد، خرماهایی مانند زریک بندر عباس، خرمای شیخالی برازجان و خرمای خلاوی خوزستان و خرمای دیری، تولید و مصرف زیادی را در مناطق جنوبی کشور به خود اختصاص داده اند.

منبع: مشرق

با خرما لاغر شوید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ