هیچ وقت داروهای فشار خون را با این میوه نخورید!

atoosamirzavandi
فشار خون مشکلی است که امروزه دیگر مختص بزرگسالان نیست و گاهی حتی بچه نیز درگیر آن هستند. تداخل دارویی و یا مواد غذایی می تواند اثر داروهای فشار خون را کاهش دهد.

فشار خون بالا مستلزم رعایت یک سری رژیم های غذایی است. بعضی از خوراکی ها را نمی توان با داروهای فشار خون خورد زیرا اثر داروها را از بین می برند. در این مقاله ضمن بیان این که کدام میوه را با داروهای فشار خون نباید خورد، به مواد غذایی که باعث کاهش وافزایش فشار خون می شوند اشاره خواهیم کرد.

این میوه ها را با داروی فشار خون نخورید

داروهای فشار خون و موز: این داروها٬ مقدار پتاسیم خون را افزایش میدهند. پتاسیم در شرایط طبیعی برای ما مفید است اما اگر در مصرف آن زیاده روی شود٬ مشکلات قلبی مثل نامنظم بودن ضربان قلب و تپش قلب ایجاد میکند. موز نیز از منابع خوب پتاسیم است. پس اگر همزمان با داروهای فشار خون مصرف شود٬ پتاسیم بدن را به شکل غیرطبیعی افزایش میدهد. سایر منابع غذایی پتاسیم عبارتند از: سبزیجات برگدار٬ پرتقال و جایگزینهای نمک.

غذاهایی که فشار خون را کاهش می دهند

لبنیات

در سال ۲۰۱۲ محققان استرالیایی، بعد از تحلیل چندین پژوهش که در مجله‌ی «فشار خون» (Hypertension) به چاپ رسیده بودند، به این نتیجه رسیدند که بین مصرف لبنیات کم‌چرب و کاهش خطر ابتلا به فشار ‌خون رابطه‌ای مستقیم وجود دارد. این موضوع بیشتر در شیر و ماست کم‌چرب دیده شده بود و نه در پنیر. با اینکه کلسیم در کاهش فشار خون نقش عمده‌ای دارد، ولی اجزای دیگری در لبنیات به نام پپتیدها هستند که تأثیر مهم‌تری بر پایین آوردن فشار خون دارند. اینکه چرا لبنیات پر‌چرب نمی‌تواند در کاهش فشار خون مؤثر باشد هنوز مشخص نشده است، اما ممکن است دلیل آن وجود چربی‌های اشباع‌شده در این نوع لبنیات باشد. در ضمن افرادی که لبنیات کم‌چرب مصرف می‌کنند، از سلامت کلی بهتری برخوردارند.

تخم کتان

مطابق مطالعه‌‌ای که در سال ۲۰۱۳، طی شش ماه بر روی افرادی که مبتلا به فشار خون بالا بودند صورت گرفت و در مجله‌ی «فشار خون» (Hypertension) به چاپ رسید، استفاده از روغن تخم کتان یا روغن برزَک در غذاهای مختلف، منجر به کاهش فشار خون سیستولیک (حداکثر فشار خون در زمانی که قلب منقبض است) و فشار خون دیاستولیک (حداقل فشار خون در زمانی که قلب استراحت می‌کند) می‌شود. حتی وقتی شرکت‌کنندگانِ در این مطالعه، داروهای کاهش فشار خون مصرف می‌کردند، باز هم از فواید روغن کتان سود می‌بردند. هنوز مشخص نشده که دقیقا چه چیزی در روغن بذر کتان وجود دارد که باعث کاهش فشار خون می‌شود، اما ممکن است دلیل آن وجود هر کدام یا همه‌ی این اجزاء در بذر کتان باشد: اسید لینولنیک آلفا، لیگنان‌ها، پپتیدها و فیبر.

لبو

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ در مجله‌ی «تغذیه» (Nutrition) در استرالیا به چاپ رسید، تأثیر آب لبو را برفشار خون زنان و مردان سالم مورد بررسی قرار داد. به افرادی که در این آزمایش شرکت کرده بودند، یا مخلوط آب لبو و سیب داده می‌شد یا آب لبوی خالص و فشار خون آنها ۲۴ ساعته تحت نظر بود. نتیجه‌‌ی به دست آمده نشان داد که شش ساعت بعد از نوشیدن آب لبو، خصوصا در مردان، فشار خون کاهش پیدا می‌کند. لبو به صورت طبیعی حاوی نیترات است و همین باعث پایین آمدن فشار خون می‌شود.

سبزی، کرفس، کنگر، ریواس،شلغم، هویج، اسفناج مواردی است که این متخصص تغذیه مصرف آن را برای آنهایی که فشار خون بالا دارند مضر دانست و گفت: اضافه وزن و چاقی نیز عاملی در افزایش فشارخون است که با فعالیت بدنی روزانه به ویژه پیاده‌روی در روز به کاهش وزن کمک شایانی می‌کند.

منبع: الودکتر

فشار خون بالا و کنترل آن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ