بهترین نان برای بیماران مبتلا به چربی خون

mousavi
بیماران مبتلا به چربی خون این نان را بخورند تا از شر چربی خون خلاص شوند. گاهی برای کنترل بیماری تعویض نان مصرفی هم کمک می کند.

نان سنگک از بهترین نان هاست و بیماران مبتلا به چربی خون این نان را بخورند تا از خواص بی نظیر آن بهره مند شوند. حتی اگر مبتلا به چربی خون هم نیستید، این نان را جایگزین نان لواش کنید. چرا که نان لواش برای سلامتی بسیار مضر است.

 

پیشینه نان سنگک

در تاریخ آمده نان سنگک پس از بیماری یکی از پادشاهان ساسانی و با توصیه طبیب دربار برای معالجه تهیه شده است و نان سنگک در گذشته نان طبقه اشراف یا نظامیان بوده و آن را بیشتر در فصل زمستان و بعد از اسلام در ماه رمضان پخت می‌کردند.

 

خواص درمانی نان سنگک از آنجا نشات می گیرد که خمیر آن از آرد کامل تهیه می شود و روش خاصی در تهیه آن به کار می رود. این عوامل موجب می شود که نان سنگک هضم آسان داشته باشد و سلامت بدن را تامین کند، ضمن اینکه این نان از نظر مزه و طعم یک سر و گردن از سایر نان های سنتی کشور بالاتر است و می توان به جرات گفت در صورت رعایت اصول طبخ این نان بهترین نان سنتی در ایران و شاید در جهان باشد. سنگک یکی از انواع نان سنتی است که در تهیه آن از دانه‌هایی مثل کنجد، سیاهدانه یا مخلوطی از هردو برای خوش طعم تر کردنش استفاده می شود و این امر نیز بر خواص خوب این نان افزوده است.

 

به گفتته استادان نانوا در گذشته نان سنگک از آرد مرغوب و سالم و آب خالص و نمک به دست می‌آمده و خمیر ترش هم که در خمیر آن به عنوان مایه خمیر به کار می‌رفته از همان آرد و آب و نمک درست می شده است. در پخت نان سنگک به غیر از ماده فوق، جوش شیرین یا هر ماده دیگری نمی‌توان به کار برد و به جز آرد گندم کامل، هیچ آرد دیگری حتی آرد جو یا سایر حبوب را نمی‌توان برای پختن نان سنگک استفاده کرد.

 

خواص نان سنگک

آرد نان سنگک از گندم کامل همراه با سبوس تهیه می شود. به گفته کارشناسان تغذیه؛ سبوس گندم حاوی مقادیر مناسبی از ویتامین B ، ویتامین E و فیبر است که برای درمان بیماریهای عصبی و پوست توصیه می شود، همچنین فیبر موجود در سبوس در درمان بیماری های یبوست، قلبی عروق ، بیماری فشار خون و پیشگیری از سرطان و دیابت موثر است.

 

اما شاید مهمترین دلیل برتری نان سنگک نسبت به سایر نان ها در این است که در تهیه این نان نمک کمتری استفاده می شود و خمیر نان سنگک بسیار کمتر از سایر نان‌ها حاوی این ماده مضر است. همچنین نان سنگک برای افرادی که از اضافه وزن رنج می برند مناسب است، چراکه سبوس درون این نان حجم بسیار زیادی از معده را اشغال می‌کند و مناسب برای رژیم های غذایی است.

 

محبوبیت نان سنگک در خارج از ایران

این نان تنوری سنتی خوشمره نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورهای جهان نیز جای خود را باز کرده است و اکنون در تعدادی از کشورهای اروپایی و امریکا نان سنگک به فروش می رسد و مورد استقبال قرار گرفته است. در یکی از سایت ها که نان سنگک ایرانی را در امریکا به فروش می رساند، آمده است؛ تازه و پخت روز که فاقد هرگونه مواد نگه دارنده می باشد بهترین انتخاب برای صرف با غذاهای مورد علاقه ی شما.

 

روس ها نیز طرفدار این نان سنتی ایران هستند و نان سنگک را یکی از خوشمزه ترین نان های جهان می دانند که بر اساس سنت های دیرین طبخ می شود. در آلمان و تعدادی دیگری از کشورهای اروپایی نیز تولید نان سنگک راه اندازی شده است و در مدت کوتاهی طرفداران زیادی را از بین مشتریان سخت گیر خارجی جذب کرده است.

 

کم توجهی به نان سنگک در ایران

در روزهای اخیر دوباره موضوع کیفیت نان داغ شده است و در همین راستا کارشناسان زیادی به ارائه راهکار برای ارتقاء کیفیت نان در کشور پرداخته اند. تکرار دوباره این موضوع و ارائه راهکار توسط کارشناسان مختلف درحالی است که در کشور ما از سالیان دور تولید و طبخ نان های با کیفیت و سالم مانند سنگک رواج دارد. فقط کافیست مسئولان ذی ربط بیشتر به این نان توجه کنند.

 

برای کنترل چربی خون از غلات کامل استفاده کنید

مواد مغذی متعددی که در غلات کامل وجود دارند به سلامت قلب کمک می کنند. از نان های سبوس دار، پاستای سبوس دار، آردهای سبوس دار، و برنج قهوه ای استفاده کنید . جودوسر و سبوس جو از دیگر انتخاب های خوب و مناسب هستند. نان سنگک بهترین انتخاب برای بیماران مبتلا به چربی خون و بیماریهای قلبی است! نان سنگک از معدود نانهایی است که با سبوس تهیه می شود و میزان فیبر موجوددر آن در مقایسه با دیگر نانها بیشتر است.

منبع: برنا

چه کسانی نباید نان سبوس دار بخورند!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ